شناسهٔ خبر: 18064 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر راهداری استان کردستان خبر داد

بازگشایی همه راه‌های برف‌گرفته روستاهای کردستان تا ظهر امروز/کمبود اعتبار برای ایمن‌سازی راه‌های روستایی

برف روبی مدیر راهداری کردستان گفت: دیروز صبح ما حدود ۲۰۰ روستای مسدود بر اثر بارش شدید برف داشتیم که بعدازظهر به حدود ۶۰ روستا رسید. یعنی ۱۴۰ روستا بازگشایی شد و سعی ما این است که تا ظهر امروز این ۶۰ روستا هم بازگشایی شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، محمدراشد مدرس گرجی با اشاره به بارش‌ سنگین برف در این استان گفت: از ۲ روز گذشته بارش سنگین برف در این استان شروع شد و ارتفاع برف تا ۵۰ سانت هم رسید. دیروز صبح ما حدود ۲۰۰ روستای مسدود داشتیم که بعدازظهر به حدود ۶۰ روستا رسید. یعنی راه ۱۴۰ روستا بازگشایی شد و سعی ما این است که تا ظهر امروز راه‌های این ۶۰ روستا هم بازگشایی شوند. در مناطقی مثل کردستان ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان برای بازگشایی راه‌ها صرف می‌شود.

مدیر راهداری استان کردستان افزود: در استان کردستان حدود ۳۰ راهدارخانه ثابت و سیار داریم که سعی کرده‌ایم با حداقل امکانات آنها را تجهیز کنیم. همچنین حدود ۳۵۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری با ۴۰۰ نفر کارکنان راهداری وظیفه برف‌روبی راه‌های بین شهری را برعهده دارند. اما در راه‌های روستایی به علت کمبود ماشین‌آلات با بخش خصوصی قرارداد منعقد می‌کنیم که امسال ۲۵۰ دستگاه ماشین‌آلات راهداری با ۲۵۰ نفر شاغل در این بخش، در راه‌های روستایی این استان به ارایه خدمات مشغول بودند.

مدیر راهداری کردستان با اشاره به مشکلات راه‌های روستایی ادامه داد: در راه‌های روستایی مشکلات زیادی داریم که شامل روکش آسفالت، ایمنی تابلوها و خط‌کشی در این راه‌ها می‌شود، اما متاسفانه اعتباری به بحث ایمنی این راه‌ها اختصاص داده نمی‌شود. سال گذشته  مقداری قیر برای آسفالت این راه‌ها داده شد ولی برای ایمن‌سازی این راه‌ها مشکلات فراوانی از لحاظ تامین اعتبار داریم. برای راه‌های بین شهری و شریانی نیز سازمان راهداری کمک می‌کند ولی متاسفانه برای راه‌های روستایی این اتفاق نمی‌افتد و این راه‌ها با کمبود اعتبار شدید مواجه هستند.

وی افزود: امسال حدود ۱۰۰ کیلومتر روکش آسفالت راه‌های روستایی داشتیم که تامین قیر آن با دستور معاون توسعه راه روستایی، محمد میرشفیع عملی شد.

گفتنی است، طول راه‌های استان کردستان ۷هزار و ۸۵۰ کیلومتر است که ۶هزار کیلومتر آن راه روستایی و بقیه شامل راه‌های بین‌شهری است. استان کردستان هزار و ۷۰۳ روستا با ۵۷۰ هزار جمعیت دارد.

نظر شما