به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خوزستان، فواد غزیعلی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان اظهار کرد: گام دوم طرح صدور بارنامه الکترونیکی و حذف قطعی کاغذ بارنامه برای جابهجایی کالا از نیمه دوم مرداد ماه سال جاری با برقراری سامانه اعتبار سنجی راننده آغاز شده است.
وی در توضیح نحوه صدور بارنامه الکترونیکی گفت: در فرایند صدور بارنامه الکترونیکی و یا ابطال بارنامه، رمز یک بار مصرف برای راننده ارسال میشود که صدور و ابطال بدون راستی آزمایی و صحتسنجی اطلاعات بارنامه و احراز هویت راننده امکان پذیر نخواهد بود و پس از صدور بارنامه پیامک حاوی پیوند الکترونیک بارنامه نیز برای راننده ارسال میگردد.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان با بیان اینکه گام نخست اجرای صدور بارنامه الکترونیک از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز شد، افزود: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون به طور متوسط روزانه ۶۶۰۰ بارنامه الکترونیکی در استان صادر میشود که این امر علاوه بر رضایت رانندگان، موجب رضایتمندی سایر ذی نفعان بارنامه از جمله صاحبان کالا، شرکتهای بیمه، سازمان امور مالیاتی و … را در پی داشته است.
غزیعلی با بیان اینکه رانندگان جادهای میتوانند با ورود به سامانه استعلام، بارنامه خود مشاهده کنند، ادامه داد: رصد بار و کالا توسط صاحب بار، بهبود استانداردهای حمل بار، جلوگیری از ضرر و زیان رانندگان، صرفه جویی در زمان، صرفه جویی در سوخت، بهبود امکان کنترل توسط دستگاههای نظارتی، افزایش کنترل های سلامت محور، افزایش سرعت و دقت در حمل بار و سالمتر رسیدن بار به مقصد، عدم وجود خطای انسانی در صدور بارنامه و جلوگیری از جعل و دستکاری بارنامه، شفافیت اطلاعات مالی بارنامه، جلوگیری از سوء استفاده از بارنامه و مبارزه با قاچاق کالا در راستای رشد تولیدات داخلی، از جمله مزایای صدور بارنامه الکترونیک است.
وی یادآور شد: بارنامه الکترونیکی شامل موارد اطلاعات مربوط به فرستنده و گیرنده کالا، وزن کالا، بیمه، قیمت کالا، تعداد کالا، هزینههای مندرج در بارنامه، سلامت محصول، نوع بسته بندی کالا، آدرس دقیق محل بارگیری و تخلیه بار به همراه تاریخ، فاکتورهای مرتبط با محصول و اطلاعات مرتبط با حمل کننده است.