شناسهٔ خبر: 18179 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل راه‌آهن در جلسه هم اندیشی با بازرگانان و صاحبان شركت‌های حمل و نقل بین المللی:

راه‌آهن ایران در مرحله پوست اندازی است/ توسعه ترانزیت اولویت اصلی راه‌آهن

محسن پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینكه توسعه ترانزیت اولویت اصلی راه آهن است گفت: به ازای حمل هر یك تن بار به طور متوسط بیش از ۴ برابر بار داخلی درآمد حاصل می شود و این مهم از نظر ملی، اقتصادی و منافع امنیتی برای كشور مفید است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محسن پور سیدآقایی مدیرعامل راه آهن در جلسه هم اندیشی با بازرگانان و صاحبان شركت‌های حمل و نقل بین المللی گفت: در حال حاضر راه‌آهن ایران در مرحله پوست اندازی است و ما به دنبال تغییر اصولی و زیربنایی در كشور هستیم و این مهم از طریق توسعه حمل و نقل مسیر است و در طول این دو سال تلاش كردیم تا به جای توجه به پروژه های زیر ساختی نسبت به افزایش بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود اقدام شود.

وی با بیان اینكه توسعه راه‌آهن توسعه عملكرد راه‌آهن است نه خطوط آن افزود: سیاست كلی راه‌آهن اولویت دادن به بهره‌برداری از شبكه و رفع موانع موجود در حوزه حمل و نقل است و عملكرد ۲ سال گذشته نشان می‌دهد كه شركت راه‌آهن در پی رفع گلوگاه‌ها با دوخطه كردن، بازسازی، راه اندازی سیستم های ATC و بلاك بندی،احداث كمربندی و همچنین افزایش ایمنی بوده است .

مدیرعامل راه آهن ادامه داد: آثار اولیه اقدامات صورت گرفته برای رفع موانع آن است كه در حال حاضر شاهد افزایش قطارهای برنامه ای در مسیر ترانزیتی سرخس ـ بندرعباس و همچنین كاهش زمان سیر در این محور هستیم.

وی در ادامه به ایجاد تحول در راه آهن های سایر كشورها اشاره كرد و گفت: روند توسعه ترانزیت در راه آهن های كشورهایی مانند گرجستان منجر به بی نیازی این راه آهن ها به منابع مالی داخلی شده و این مهم از توجه آنها به بازاریابی و توسعه ترانزیت آنها باز می گردد.

پور سیدآقایی اظهار كرد: این تجربه های موفق دنیا نشان می‌دهد كه ما باید تمام توجه‌مان را به سمت ترانزیت ببریم و از موقعیت های موجود نهایت استفاده را ببریم

وی با بیان اینكه ترانزیت جاده ای جز ضرر چیزی برای كشور ندارد گفت: اقتصاد و منافع ملی كشور از ترانزیت جاده ای سود نمی برد و تنها ترانزیت ریلی سود به همراه دارد.

مدیرعامل راه آهن خاطرنشان كرد: در صورتی كه بتوانیم امكانات را بسیج كنیم می توان پیش بینی كرد در سال آینده به ۳ تا ۴ میلیون تن بار ترانزیت ریلی برسیم.

وی در ادامه به خطوط ریلی جدید مانند خواف ـ هرات و آستارا ـ آذربایجان اشاره كرد و افزود: با راه اندازی كامل این خطوط و تكمیل قطعه ۲ و۳ آن طبق توافق نامه ای كه با افغانستان انجام شده یك میلیون تن بار از این مسیر ترانزیت خواهد شد.

مدیرعامل راه آهن به برنامه ریزی به منظور ایجاد حمل و نقل تركیبی در مسیر آستارا، آذربایجان اشاره كرد و گفت: طبق این برنامه ریزی بار از طریق ریل از مقصد بندرعباس به قزوین به سپس از طریق جاده آستارا آذربایجان و سپس از آنجا به گرجستان جابجا خواهد شد كه در این محور ما ۲ مسیر دریای سیاه و روسیه را در اختیار داریم و می توان بارهایی از كشور هند را از این مسیر منتقل كنیم.

وی در ادامه انجام موافقتنامه ۴ جانبه میان راه آهن و كشتیرانی كشورهای ایران ـ آذربایجان ـ اوكراین و گرجستان را مدنظر قرار داد و افزود: در این مورد یك جدول تعیین تعرفه بین این كشورها به امضا رسید و تعرفه ۲ هزار و ۲۰۰ دلار به ازای هر كانتینر در این مسیر توافق شده است.

به گفته وی این اتفاق برای نخستین بار رخ داده كه بین كشورهای منطقه برای راه اندازی كریدور حمل و نقل تركیبی یك تعرفه واحد تعریف شده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی راه‌آهن در این جلسه نمایندگان شركت های حمل و نقل باری علاوه بر طرح مشكلات و موانع پیش روی در زمینه افزایش جابجایی بار، پیشنهاداتی از جمله تسهیل قوانین و مقرارت، كاهش زمان ترخیص و مشكلات كمبود واگن و هزینه بالای استفاده از واگن كشورهای CIS عنوان كردند.

حسین عاشوری معاون بهره برداری و سیر و حركت راه آهن ضمن پاسخگویی به موانع و مشكلات مطرح شده از سوی شركت‌های بخش خصوصی به برگزاری جلسات متعدد با شركت های حمل و نقل بین المللی بار در روزهای شنبه هر هفته در راستای رفع مشكلات پیش روی این شركت‌‌ها اشاره كرد و از اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در راستای تسهیل حمل بار از جمله ارائه تخفیفات، كاهش زمان سیر و برگزاری جلسات متعدد با گمرك و بنادر در جهت روان تر شدن شرایط ترخیص كالا وهمچنین مذاكره با كشورهای مختلف از جمله كشورهای CIS در جهت بهبود شرایط و زمینه سازی به منظور افزایش میزان ترانزیت خبر داد./

نظر شما