شناسهٔ خبر: 18277 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون سابق سازمان هواپیمایی:

قرارداد با ایرباس یک تحول جدی در صنعت هوایی است/ ایرباس A۳۸۰ می‌تواند در اهداف کلان اثرگذار باشد

ايرباس معاون سابق سازمان هواپیمایی گفت: به نظر من قرارداد اخیر با ایرباس به عنوان یک پیروزی بزرگ و تحول جدی در صنعت هوایی ایران شناخته می‌شود اما بهتر است در ماه‌های آینده شرایط طوری فراهم شود که دیگر هواپیماسازان بزرگ نیز در بازار ایران شانس داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ علیرضا منظری گفت: با توجه به اهمیت بسیار بالایی که موقعیت صنعت هوایی کشور در جایگاه و پرستیژ اقتصادی دارد، قطعا باید شرایطی در آن در نظر گرفته شود که امکان فشار آوردن به ایران به حداقل رسیده و گزینه‌های کشور برای رشد و توسعه افزایش پیدا کند.

وی افزود: در این راستا، هرچند قرارداد اخیر با ایرباس به عنوان یک پیروزی بزرگ و تحول جدی در صنعت هوایی ایران شناخته می‌شود اما بهتر است در ماه‌های آینده شرایط طوری فراهم شود که دیگر هواپیماسازان بزرگ نیز در بازار ایران شانس داشته باشند.

به اعتقاد معاون سابق سازمان هواپیمایی شرکت‌هایی مانند بوئینگ که از شرایط مطلوبی در بازار جهانی برخوردار هستند، می‌توانند جزو گزینه‌های جدی ایران برای تنوع بخشیدن به بازار خرید هواپیمای خود باشند و با توجه به ابراز علاقه این شرکت آمریکایی برای ورود به ایران می‌توان امیدوار بود قراردادهایی از این دست بسته شود زیرا بستن ناوگان جدید ایران تنها با اتکا به ایرباس، در آینده می‌تواند فشارها و محدودیت‌هایی برای ایران به وجود آورد.

منظری در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا در شرایط فعلی گزینه ایرباس ۳۸۰ برای ناوگان کشور به عنوان هواپیمای مطلوب به شمار می‌رفت تاکید کرد: با توجه به قراردادی که با ایرباس بسته شده، مدل ۳۸۰ که به نوعی بزرگ‌ترین هواپیمای مسافرتی جهان به شمار می‌رود، در طول چند سال آینده به ناوگان ایران اضافه خواهد شد.

وی افزود: در این سال‌ها ایران فرصت این را دارد که در کنار فرودگاه امام خمینی (ره) دیگر زیرساخت‌های فرودگاهی کشور را نیز به شرایط مطلوب رسانده و امکان این را ایجاد کند که استفاده حداکثری از ناوگان جدید کشور صورت گیرد.

این کارشناس صنعت هوایی خاطرنشان کرد: وقتی در برنامه‌های بلندمدت و بالادستی کشور صحبت از تبدیل شدن ایران به عنوان قدرت اول منطقه در عرصه هوایی مطرح می‌شود،‌ قطعا باید به گزینه‌های متنوع در ناوگان توجه داشت که ایرباس ۳۸۰ می‌تواند جزئی از این گزینه‌ها باشد. در صورتی که بتوانیم وضعیت صنعت هوایی خود را در کنار تجهیز ناوگان در دیگر عرصه‌ها نیز رشد دهیم، ایران می‌تواند در سال‌های آینده خود را به عنوان قدرتی تاثیرگذار در این عرصه معرفی کند./

نظر شما