شناسهٔ خبر: 18302 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان در دیدار با دبیركل اجرایی كمیسیون اقتصادی اروپایی – سازمان ملل متحد مطرح کرد:

آمادگی ایران برای پیوستن به كنوانسیون‌های بین المللی حمل ونقل/ زمینه‌های همکاری حمل و نقلی ایران با كشورهای اروپایی فراهم است

داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران با دبیركل اجرایی كمیسیون اقتصادی اروپایی – سازمان ملل متحد ( UNECE) دیدار و گفتگو كرد و گفت: علاقه داریم به كنوانسیون‌های بین المللی حمل ونقل ملحق شده و در شرایط فعلی زمینه‌های بسیار گسترده‌ای برای همكاری سازمان‌ها و كشورهای اروپایی با جمهوری اسلامی ایران خصوصاً در زمینه حمل و نقل فراهم است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای٬ دیدار داود كشاورزیان دیدار با دبیركل اجرایی كمیسیون اقتصادی اروپایی – سازمان ملل متحد در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد و طرفین در زمینه توسعه همكاری‌های اقتصادی و حمل ونقلی بین جمهوری اسلامی ایران و UNECE مذاكره و بر گسترش روابط در كلیه زمینه‌ها اعلام آمادگی و همكاری کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در شرایط پسا تحریم به اراده جدی دولت بر حضور فعال در مجامع بین المللی اشاره كرد و افزود: علاقه داریم به كنوانسیون‌های بین المللی حمل ونقل ملحق شده و در شرایط فعلی زمینه های بسیار گسترده‌ای برای همكاری سازمانها و كشورهای اروپایی با جمهوری اسلامی ایران خصوصاً در زمینه حمل ونقل فراهم است.

وی همچنین به موضوع الحاق به كنوانسیونهای ADR و ATP و همچنین اجرای موفقیت آمیز پروژه E-TIR و موضوع قیمت جهانی سوخت و سایر مسایل حمل ونقل جاده‌ای اشاره كرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه این ملاقات به وضعیت كلی حمل ونقل جاده‌ای در كشور و سهم آن در فعالیت‌های حمل و نقلی و میزان جابجایی بار و مسافر داخلی و خارجی در جمهوری اسلامی ایران را بیان كرد.

 كریستین باخ دبیركل اجرایی UNECE نیز ضمن تشریح اقدمات این سازمان در زمینه تجارت، حمل ونقل، انرژی، محیط زیست، خانه سازی، آمایش سرزمین، جمعیت، جنگلداری، رقابت پذیر و... بر وظیفه این سازمان در كمك به كشورها در زمینه همكاری و عضویت در سازمان‌های بین‌المللی ، كنوانسیون‌ها و استاندار‌دسازی فعالیت‌های آنان  تاكید كرد.

وی با اشاره به این كه در حال حاضر ۵۸ كنوانسیون بین‌المللی در زمینه حمل ونقل و تجارت وجود دارد ، از آمادگی سازمان متبوع خود برای كمك در زمینه های حقوقی ، الحاق به كنوانسیونهای بین المللی خبر داد و افزود: درحال حاضر یك پروژه حمل ونقل زمینی از چین تا پرتغال كه باعث كاهش هزینه های حمل ونقل گردید ، در دست پیگیری است.

دبیر كل اجرایی كمیسیون اقتصادی اروپایی- سازمان ملل متحد با اشاره به اهمیت ایمنی تأكید كرد: هزینه تصادفات فشار زیادی بر خانواده ها و جامعه وارد می كند . ایران همچنین از موقعیت ممتاز جغرافیایی برای افزایش ترانزیت در  كشور برخوردار است و نقش مهم توسعه ترانزیت در كشورها با جدیت از سوی UNECE دنبال می‌شود.

بر اساس این گزارش داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان این سفر  با خانم اوا مولنار رئیس كمیته حمل ونقل زمینی (ITC) كمیسیون اقتصادی اروپایی- سازمان ملل متحد (UNECE) در مقر سازمان ملل دیدار و ملاقات داشت.

دراین دیدار خانم مولنار كه خود از صاحب نظران و متخصصین برجسته حمل ونقل زمینی اروپا می باشد با اشاره به موارد مهمی از جمله قیمت گازوئیل در ایران ، نقش IT در حمل ونقل زمینی، موضوع نوسازی ناوگان جاده ای ، تصادفات و علائم جاده ای، كنوانسیونهای حمل ونقل زمینی و نقش ترانزیت و جاده ابریشم در توسعه كشور مطالب مهمی را اظهار داشت.

وی تأكید کرد: اتحادیه اروپا به دنبال یكسان سازی قیمت های گازوئیل در سراسر دنیا برای كاربران حمل ونقل جاده ای بوده و سوخت ارزان در برخی از كشورها كمك به اقشار مرفه جامعه بوده و كمیته حمل و نقل زمینی كمیسیون اقتصادی اروپایی سازمان ملل متحد در فكر برنامه ریزی برای رفع این مشكلات است .

 اوا مولنار مجدداً به عضویت ایران در كنوانسیون‌های بین المللی و ضرورت ارتباط نزدیك و كارشناسی با كمیته ITC سازمان UNECE و بخش حمل ونقل زمینی جمهوری اسلامی ایران تأكید نمود و از اجرای موفقیت آمیز پروژه آزمایشی تیر – الكترونیك در ایران نیز ابراز خوشحالی كرد.

كشاورزیان دراین نشست ضمن ارائه تصویری از وضعیت حمل ونقل جاده ای در كشور به دو پروژه مهم در دست پیگیری نوسازی ناوگان و كاهش تصادفات جاده ای در ایران خبر داد و اعلام كرد: بحث ترانزیت و توسعه آن و همچنین افزایش میزان ترانزیت كالا و مسافر از كشور نیز در رأس برنامه‌‌های سازمان قرار دارد.

گفتگوهای طرفین درخصوص موارد تخصصی حمل ونقل جاده ای در ایران و زمینه های همكاری كمیته حمل ونقل جاده‌ای كمیسیون اقتصادی اروپایی – سازمان ملل متحد با تبادل تجریات در زمینه های مورد علاقه طرفین ادامه یافت.

یادآور می‌شود كه در این دیدارها محمدجواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت وپایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و حسن ضیایی مدیریت حمل ونقل بین المللی و كارنه تیر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و كشاورزی ایران ، معاون وزیر راه و شهرسازی كشور را همراهی می‌كردند.

هیأت همراه ریاست سازمان در نشست كمیته كاری حمل ونقل زمینی UNECE و (WP۳O) كه با حضور نمایندگان كشورهای اروپایی و آسیایی و همچنین نمایندگان سازمان ملل متحد در مقر سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد، شركت كرده و مشاركت فعال در زمینه تكمیل پیش نویس سند تفاهم همكاری اثرات موضوعات گمركی بر حمل ونقل داشتند./

نظر شما