شناسهٔ خبر: 18307 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در روز دوم هفته ایمنی ریلی مطرح شد؛

راه‌آهن در حوزه ایمنی مدرن‌ترین نوع حمل و نقل است/ پیشنهاد تنظیم قانون دسترسی شهروندان به اطلاعات ایمنی ریلی/ دعوت UIC از ایران برای تقویت همکاری‌های در موضوع تقاطع‌های هم‌سطح

قنادان دبیر ستاد ارتقای ایمنی راه‌آهن با اشاره به موضوعات مطرح شده در روز دوم هفته ایمنی ریلی گفت: پیشنهادی برای تهیه قانون دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات ایمنی ریلی از سوی دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی مطرح شد.

علیرضا قنادان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تشریح برنامه‌های روز دوم هفته ایمنی راه‌آهن که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد٬ گفت: مباحث بسیار مفیدی پیرامون موضوع ایمنی ریلی در دو نوبت صبح و عصر مطرح شد و افراد متخصصی همچون ذاکری رئیس دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم صنعت٬ باقری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی٬ نماینده‌ای از UIC اتحادیه بین‌المللی راه‌‌آهن‌های دنیا و نماینده سازمان امداد و نجات و مدیران ایمنی راه‌آهن به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

وی افزود: رئیس دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت از برنامه‌های علمی و آموزشی ایمنی ریلی در رشته‌های درسی دانشگاهیان خبرداد و برنامه‌های این حوزه را تشریح کرد.

قنادان یادآور شد: در ادامه این مراسم باقری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی به موضوع ساختار رسیدگی به سوانح و نهادهای مدیریتی حوزه ایمنی ریلی اشاره کرد و در ارائه‌ای مقایسه‌ای٬ وضعیت ایران را در حوزه ایمنی با سایر کشورهای پیشرفته مورد بررسی قرار داد. بر این اساس راه‌آهن ایران در بخش بررسی سوانح، ساختار مدیریتی، ساختار سازمانی و قوانین ایمنی در میان مودهای مختلف حمل و نقلی کشور٬ مدرن‌ترین نهاد به شمار می‌آید راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران توانسته است میان مقررات و بحث مربوط به رسیدگی به سوانح تفکیک قائل شود و این دو هرکدام در دو واحد سازمانی  مجزا بررسی می‌شوند که این یکی از نقاط مثبت در حوزه ایمنی ریلی است.

دبیر ستاد ارتقای ایمنی راه‌آهن از طرح پیشنهادی برای تهیه قانون دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات ایمنی ریلی در همایش دانشگاه علم و صنعت خبر داد و گفت: این پیشنهاد از سوی دکتر باقری دستیار ویژه و مشاور وزیر راه و شهرسازی مطرح شد تا فعالان حوزه ایمنی و دانشگاهیان بتوانند با دسترسی به اطلاعات ایمنی به ویژه در حوزه ریلی کار کارشناسی کرده و اصلاح ساختار ایمنی را به بهترین نحو پیشنهاد دهند.

قنادان اظهار کرد: همچنین نماینده‌ای از سازمان امداد و نجات در خصوص نحوه امداد رسانی به مصدومان سوانح ریلی اشاره کرد و پس از آن دکتر پیترگرهارد مدیر واحد ایمنی  UIC (اتحادیه بین‌المللی راه‌‌آهن‌های دنیا) سخنرانی داشت که به موضوع ایمنی در تقاطع‌های همسطح و موضوعاتی که در این خصوص در UIC پیگیری می‌شود، پرداخت و از ایران دعوت کرد تا در این خصوص باUIC همکاری‌های بیشتری داشته باشد.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن یادآور شد: در نوبت عصر نیز مدیرکل ایمنی و نظارت بر شبکه ریلی شرکت راه‌آهن سخنرانی داشت که در خصوص آمار سوانح و حوادث در سال‌های اخیر تحلیلی آماری ارائه داد و سپس من به موضوع روند تکاملی ساختار ایمنی ریلی در دنیا و زمینه‌های همکاری با دانشگاه و صنعت در این زمینه پرداختم/.

نظر شما