شناسهٔ خبر: 18373 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عرفانیان در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

ضرورت تغییر رویکرد احیای تک‌بناها به سمت نگاه کلان در بافت شهری/ جای خالی نظام‌مندی و زمینه‌گرایی در شهرسازی معاصر

منا عرفانیان مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تأکید بر اهمیت احیای بافت‌های تاریخی و حفظ میراث فرهنگی کشور اعلام کرد: نمایشگاه عکس «بازخوانی اندیشه ایران‌شهر» به ما نشان می‌دهد در یکصد سال گذشته چه بلاهایی بر سر ساختار شهری به وجود آمده و نظام قانونمند آن را به نظام فعلی تبدیل کرده است.

منا عرفانیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص هدف و ایده برگزاری نمایشگاه «بازخوانی اندیشه ایران‌شهر، روایت پیشگامان عکاسی از شهرهای ایران» که از ۲۶ بهمن‌ماه به مدت یک ماه از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در خانه وارطان تهران دایر شده است اعلام کرد: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از ۱۵ سال پیش تاکنون پروژه‌ای را تحت عنوان «آسمان ایران» آغاز و شروع به عکاسی از آسمان کشور با تمرکز بر شهرها کرد. هدف اصلی ما از این اقدام تغییر نگاه این حوزه از دید تک‌بنایی و یا دید انسانی در حوزه میراث تاریخی و فرهنگی هر شهر به بافت شهری از نگاه کلان است.

عرفانیان در ادامه با تأکید براینکه درحال حاضر در فضاهای غیرحرفه‌ای شهرها کمتر از این نگاه استفاده می‌شود گفت: این نمایشگاه مستندی را از شهرسازی کشورمان از ۱۰۰ سال گذشته تاکنون پیش روی ما قرار داده و به ما نشان می‌دهد که درطول این مدت زمان چه بلاهایی بر سر ساختار شهری به وجود آمده و نظام قانونمند آن را به نظام فعلی تبدیل کرده است.

مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت عمران و بهسازی ضمن اشاره به این مطلب که مخاطب این نمایشگاه تنها شهرسازان و معمارها نبوده و همه افراد می‌توانند از آن بهره ببرند گفت: تغییرات نظام شهرسازی و جراحی‌های ساختار شهری از ۱۰۰ سال گذشته تاکنون با مشاهده هرعکس در لحظه می‌تواند به ذهن مخاطب منتقل شود که این امر برای هرفرد حتی افراد غیرمتخصص در این حوزه نیز می‌تواند رخ دهد.

وی در ادامه ضمن ابراز امیدواری برای تداوم این مسیر و تحلیلی شدن آن در سال‌های آتی بیان کرد: مقایسه عکس‌های امروزی با گذشته و تحلیلی‌تر شدن این نمایشگاه قطعا نتایج بهتری را در گام‌های بعدی در اختیار ما قرارمی‌دهد. این نمایشگاه امسال با دید کالبدی راه‌اندازی شد که امید است در سال‌های آینده آن را با نگاهی موضوعی برگزار کنیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان در ادامه سخنانش اعلام کرد: با مشاهده این تصویرها علاوه بر نظام‌مند بودن ساختار شهری، زمینه‌گرایی را به عنوان یکی دیکر از ویژگی‌های مشترک و قابل توجه در آنها می‌توانیم ببینیم که کاملا قابل درک است. در این عکس‌ها می‌توانیم انطباق زیبایی که شهر با زمینه طبیعی خود به لحاظ دانه‌بندی و بازی نور و سایه و همچنین به لحاظ پوشش گیاهی داشته است را ببینیم؛ ویژگی که متأسفانه امروز در تصویرهای شهری نمی‌توانیم ببینیم.

عرفانیان در ادامه سخنانش بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده هم‌اکنون درحال شناسایی معماری‌های زمینه‌گرا در کشور هستیم که تاکنون متخصصان توانسته‌اند دو شهر یزد و اصفهان را از دید معماری زمینه‌گرا در دوره معاصر و همچنین بناهایی که توانستند خود را در انطباق با اقلیم، زمینه و ویژگی‌های شهر خود عرضه کنند و موفق باشند را شناسایی کنند.

وی در پایان جمع‌آوری تجربه‌های مرمتی در بناهای تاریخی کشور را یکی دیگر از اقدامات درحال انجام از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اعلام کرد و گفت: امید است با جمع‌آوری این اطلاعات بتوانیم نمایشگاهی دیگر را در این بخش برگزار کرده و در اختیار علاقمندان قرار دهیم./

نظر شما