شناسهٔ خبر: 18381 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی اعلام کرد:

شهرداری در بازسازی به مردم کمک کند

همایون نخعی‌نژاد معاون امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با تأکید بر فرآیند احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارامد در کشور گفت: شهرداری باید در بازسازی به مردم کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مهر، همایون نخعی‌نژاد معاون امور عمرانی استانداری خراسان در ستاد استانی بازآفرینی پایدار شهری، حاشیه نشینی در بیرجند را از دغدغه‌های مسئولان استانی دانست و اظهار کرد: خراسان جنوبی به لحاظ بافت تاریخی از استان‌های مطرح در کشور است.

وی با اشاره به بافت‌های تاریخی شهرستان‌های استان، افزود: همچنین در شهرستان‌های خوسف، بشرویه و... بافت‌ها ارزشمندی وجود داشته که مورد توجه است.

نخعی‌نژاد با اشاره به بافت‌های فرسوده بیرجند، اظهار کرد: باید برای نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده بیرجند و شهرستان‌ها چاره‌اندیشی کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری باید در بازسازی بافت فرسوده به مردم کمک کند، گفت: در این راستا یارانه‌ای که آخر داده می‌شود باید اول پرداخت شود.

نخعی‌نژاد با اشاره به بافت فرزان در بیرجند، بیان کرد: اجرای برخی پروژه‌ها مانند بافت فرزان در استان بد شروع شده و آثار منفی به جای گذاشته است.

وجود ۴۷ بافت تاریخی در استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به بافت‌های ارزشمند موجود در خراسان جنوبی، بیان کرد: در حال حاضر ۴۷ بافت تاریخی با ۶۴ اثر به ثبت رسیده در استان موجود است.

حسن رمضانی با تاکید براینکه باید بافت تاریخی خوسف در ردیف بافت‌های ابلاغی قرار گیرد، افزود: شهرستان خوسف هر روز رو به روشد بوده و این بافت نیز یکی از بافت‌های ارزشمند در خراسان جنوبی تلقی می‌شود.

وی با اشاره به معضلات بافت‌های تاریخی، بیان کرد: باید از توانمندی شرکت مادرتخصصی در بافت‌های تاریخی استان کمک گرفت به این ترتیب که برخی از آثار ارزشمند توسط این شرکت خریداری شده و به مراکزی برای ترویج معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی تبدیل شود.

رمضانی با بیان اینکه باید در اولویت‌های اجرایی بازآفرینی، بافت تاریخی حفظ شود، اظهار کرد: باید آثار تاریخی موجود در شهر‌ها و استان‌ها نیز حفظ شود.

وی با اشاره به بافت فرزان بیرجند، افزود: باید در این بافت، توجه به جداره مصلی بیرجند و آثار تاریخی موجود در آن رعایت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مالکان بناهای تاریخی، اظهار کرد: هرمالک بنای تاریخی که فرم مشارکت را امضا کند، به ازای هر واحد، مبلغ ۳۰ میلیون تومان بلاعوض می‌گیرد./

نظر شما