شناسهٔ خبر: 18390 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

محمدباقر نوبخت خبر داد:

پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی پیمانکاران تا پایان سال/ گسترش روابط اقتصادی در شرایط پسا تحریم

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت گفت: همه بدهی های دولت به نظام بانکی در دو سال ابتدای اجرای برنامه ششم توسعه از طریق اوراق مالی تسویه می شود و دولت تا پایان برنامه بدهی خود را بدون اوراق به صفر می رساند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری افزود: با تصویب دولت در جلسه روز یکشنبه مقرر شد بدهی و طلب افراد حقیقی و حقوقی با دولت از طریق اوراق مالی تسویه، تهاتر و تسویه شود.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار میلیارد اعتبار تا پایان سال برای این منظور در نظر گرفته شده است تا با اشخاص حقیقی و حقوقی که از دولت طلب دارند و در عین حال بدهکار هم هستند از طریق اوراق مالی تسویه کنیم.

سخنگوی دولت در ادامه ارائه گزارش خود تاکید کرد: براساس آخرین گزارش خزانه تا تاریخ ۲۲ بهمن ماه سال جاری ۲۰ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پرداخت شده است و سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز از بابت مهار آب های مرزی و یک هزار و ۵۰۰میلیارد تومان نیز در حال توزیع برای طرح های آبرسانی روستایی هستیم که جمعا ۲۵ هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی پرداخت گردیده است.

سخنگوی دولت اظهارداشت: پنج هزار میلیارد تومان دیگر نیز به صورت اوراق تا پایان امسال عرضه خواهد شد و با تمهید مقدمات قبل از پایان سال چند هزار میلیارد تومان دیگر نیز به صورت نقدی بین پیمانکاران توزیع خواهد شد که امیدواریم این اقدام باعث رشد مثبت بورس وکاهش نسبی قیمت ارز در بازار غیر رسمی و کاهش نرخ سود بانکی شود.

نوبخت گفت: اگر چه رشد اقتصادی مثبت است ولی برای رشد فزاینده اقتصادی در سال آینده برای رشد پنج تا ۶ درصدی خود را آماده کرده ایم تا نسبت به محسوس کردن رشد و بهبود وضعیت اقتصادی همه آحاد مردم موفق باشیم.

وی افزود: همه اجزاء برنامه ششم توسعه و اهداف کمی و کلی آن به تفکیک سال ها و راهبردها به تفصیل سه شنبه آینده در سالن اجلاس سران اطلاع رسانی می شود.

تلاش دولت تغییر نرخ سود بین بانکی است

ایرنا نوشت: سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که در بودجه سال آینده چه ظرفیت هایی در صنعت نفت و گاز مورد توجه قرار گرفته است، اظهارداشت: یکی از مزیت ها در این حوزه سرمایه گذاری در بخش نفت است که موجب اکتشاف و افرایش ظرفیت تولید می شود.

نوبخت اظهارداشت: بیش از چهار میلیون بشکه در روز توان تولید داشتیم که بازگشت به این ظرفیت نیازمند سرمایه گذاری در جهت تولید است و شرکت نفت در خصوص برخورداری از سرمایه گذاری اعم از دولت و شرکت های خصوصی این موضوع را مورد توجه قرار داده و در حال افزایش و بالابردن ظرفیت تولید نفت است تا به تفکیک سال ها از برنامه ششم توسعه در سال ۹۵ تا ۹۹ این موضوع دیده شده است.

وی در پاسخ به سوالی درمورد تصمیمات گرفته شده در خصوص کاهش نرخ سود بانکی گفت: از مدت ها قبل نرخ تورم روند کاهنده ای را شاهد بودیم بنابراین همه فعالان افتصادی مطالبه داشتند که نرخ سود بانکی باید تغییر کند بویژه اینکه نرخ تورم از نرخ سود بانکی نیز پایین آمده بود و مسئله تغییر نرخ سود بانکی مطالبه همه فعالان اقتصادی بود.

وی افزود: شورای پول و اعتبار قاعدتا مسئول اتخاذ سیاست های پولی است بنابراین نرخ خود را اعلام کرد و در صحبت های رییس جمهوری نیز ایشان اعلام کردند باید برای این موضوع ساز و کارهای مناسب فراهم شود که این ساز و کارها در بسته ضد رکودی کوتاه مدت فراهم شد و در بخش هایی نرخ تسهلات کاهش پیدا کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: تلاش دولت بر این است تا در بخش های مورد نظر تسهیلات واقعی را عملیاتی کند و نرخ سود بین بانکی تغییر یابد و امروز همه افراد در این که دو واحد درصد نرخ سود تغییر یافته رضایت دارند.

نوبخت یادآور شد: بانک ها به این نتیجه رسیده اند که غیر دستوری می توان ساز و کار ها را فراهم کرد و به همین دلیل کار به صورت طبیعی انجام شد و تعارضی بین عملیات انجام شده و سخنان رییس جمهوری وجود نداشت.

وی اضافه کرد: عملا رقابت میان بانک ها در حال انجام است و همه بانک ها پذیرفتند که بر اساس نرخ اعلامی رقابت را انجام دهند ولی دولت ها باید در شرایط لازم مدیریت لازم را داشته باشند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این که چه میزان از برنامه پنجم توسعه عملیاتی شده است، گفت: به غیر از سال جاری گزارش سال های ۹۰ تا ۹۳ تهیه شده است ولی چون می بایست بر اساس شاخص ها اعلام نظر صورت گیرد گزارش های تهیه شده تا سال ۹۳ و شاخص های مهم آن در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.

در شرایط پسا تحریم روابط اقتصادی گسترش می‌یابد

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این که دولت چه برنامه ای برای استفاده از کارت های اعتباری بین المللی دارد، گفت: در شرایط پسا تحریم که روابط بین المللی اقتصادی گسترش خواهد یافت باید از ساز و کارهای شبکه های کشورها برخودار باشیم.

نوبخت افزود: چرا یک محقق ایرانی برای ثبت نام یا انجام امور بانکی باید همراه خود ارز داشته باشد و امروز پول فیزیکی معنا ندارد دو همه این اقدامات از طریق کارت های اعتباری انجام می گیرد و ما نیز باید هر چه سریع تر زمینه بهره مندی از این امکانات را تسهیل و از این شبکه ها در نقل و انتقال پول و ارزی استفاده کنیم.

وی همچنین در پاسخ به اظهارات رییس اتاق بازرگانی مبنی بر رشد منفی اقتصادی صنعت اظهار داشت: پیش از این درمورد رشد اقتصادی منفی صنعت اطلاع رسانی کرده ایم و در روزهای آینده نیز رییس مرکز آمار گزارش آن را ارائه می کند.

وی ادامه داد: اما رشد خدمات و رشد کشاورزی هم در ۶ ماهه اول سال جاری و هم ۹ ماهه مثبت بوده است و واقعیت این است که واحدهای تولیدی مشکل دارند و سیاست های کوتاه مدت پولی و اقتصادی دولت به همین جهت بود بنابراین مرجع اصلی بیان رشد اقتصادی مرکز آمار است.

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه چه میزان از برنامه مالیاتی در سال جاری تحقیق می یابد، گفت: پیش بینی ما بر این است که ۹۲ درصد منابع و درآمدهای پیش بینی در مالیات سال جاری تحقق یابد و در سال گذشته بین ۹۶ تا ۹۸ درصد برنامه های مالیاتی تحقق یافت ولی در سال جاری با توجه به شرایط اقتصادی مساعدت هایی نسبت به مودیان مالیاتی صورت گرفته است.

نوبخت در مورد وضعیت استفاده فعالان اقتصادی از سوئیفت گفت: همانطور که رییس کل بانک مرکزی در گزارش خود به دولت اعلام کرده بود فعالان اقتصادی قادر به استفاده از سوئیفت هستند و این اقدام باید از طریق نظام بانکی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: فعالان اقتصادی تردید نداشته باشند که برخی از فعالیت های بانکی بلافاصله بعد از اعلام انجام برجام عملیاتی شد و یکی از محورهای مورد توافق نیز همین مساله بود که باید اجرایی می شد و اجرایی شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه دولت برای تکمیل پروژه خلیج فارس چه برنامه ای دارد ، گفت: این پروژه نیز همچون دیگر طرح ها از اولویتهای پیشنهادی دولت در جلسات سرمایه گذاری های خارجی در طرح های کشور است تا هر چه سریعتر فعال شود و تردید نکنید افراد وکارشناسان کشور که در جلسات شرکت می کنند آگاه بوده واولویتهای آنان سرمایه گذاری در این طرح ها می باشد .

نوبخت افزود: برخی محدودیت های منابعی وجود دارد که امکان راه اندازی برخی از طرح هانیست ولی این پروژه ها در دستور کار دولت قرار دارد و آثار آن را در سال آینده مشاهده خواهیم کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما