شناسهٔ خبر: 1842 - سرویس دانشنامه
نسخه قابل چاپ

آشنایی با کریدورهای بین‌المللی ریلی عبوری از ایران

ریل کریدورهای بین‌المللی ریلی که خط سیر آنها در چهارگوشه ایران قرار دارد به شرح زیر است.

کریدور شمال - جنوب در غرب دریای خزر

به طول 9389 کیلومتر (از فنلاند تا دهلی نو) که از بندر هلسینکی در فنلاند آغاز و در مسیر خود از روسیه، آذربایجان و ایران عبور نموده و به سمت جنوب خلیج فارس و کشورهای حوزه اقیانوس هند و کشورهای آسیایی جنوب شرقی امتداد می‌یابد. پروژه قزوین – رشت – آستارا به طول 372 کیلومتر تنها گسستگی این مسیر است که در دست احداث قرار دارد.

کریدور شمال جنوب در شرق دریای خزر

(قزاقستان – ترکمنستان – ایران) به طول حدود 926 کیلومتر، این کریدور مانند کریدور شمال – جنوب، جنوب ایران و مناطق خلیج فارس و کشورهای جنوب شرقی آسیا را به کشورهای CIS و روسیه در شمال متصل می‌نماید. این کریدور تا آخر سال 2014 میلادی توسط روسای جمهور سه کشور افتتاح خواهد شد.

کریدور اسلام آباد تهران- استانبول

به طول 6566 کیلومتر که با افتتاح محور کرمان – بم – زاهدان این کریدور عملیاتی شده است.

کریدور بین‌المللی آسیا اروپا در جهت شرقی غربی

این کریدور که ترانزیت و حمل و نقل را میان کشورهای آسیا، خاورمیانه، اروپا و آفریقا در برمی‌گیرد از چند مسیر عبور می‌کند. جایگزین نخستین چین به کشورهای CIS، ایران، عراق، سوریه و از طریق دریای مدیترانه به یونان و اروپا و یا اینکه از ایران به ترکیه و اروپا امتداد می یابد. جایگزین بعدی از چین، میانمار، بنگلادش، هند، پاکستان، ایران به سمت عراق، سوریه و اروپا گسترش می‌یابد. مسیر دیگری هم از چین شروع و به قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران از آنجا به ترکیه و اروپا منتهی می‌شود.

کریدور آلماتی بندرعباس

به طول 3796 کیلومتر که از قزاقستان آغاز و با عبور از ازبکستان و ترکمنستان به بندرعباس امتداد می‌یابد.

کریدور آلماتی استانبول

طول مسیر با احتساب دریاچه وان 6208 کیلومتر می باشد. این کریدور از قزاقستان شروع شده و با عبور از ازبکستان، ترکمنستان و ایران به ترکیه می‌رسد.

کریدور جدید ریلی چین قرقیزستان تاجیکستان افغانستان ایران

به طول 7984 کیلومتر که چین و کشورهای مشترک المنافع را به ایران و سپس اروپا متصل می‌سازد. عملیات احداث و تکمیل گسستگی در کشورها در دست انجام است./

برچسب‌ها:

نظر شما