شناسهٔ خبر: 185329 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

هدف‌گذاری انتقال ۴۰ میلیون تن بار روسیه به خلیج فارس و دریای عمان تا ۲۰۲۶/ سیاست دولت بهره گیری از بخش خصوصی در توسعه دریا محور است

بازدید انزلی نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور با اشاره به اینکه در سیاست توسعه دریامحور این مسائل باید به طور جدی دنبال شود تا در پایان ۲۰۲۵ و آغاز ۲۰۲۶ بتوانیم ۴۰ میلیون تن بار روسیه را تحویل گرفته و به خلیج فارس و دریای عمان منتقل کنیم، گفت: سیاست دولت بهره گیری از بخش خصوصی در توسعه دریا محور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، علی عبدالعلی‌زاده در بازدید از مجتمع بندری انزلی، اظهار داشت: سیاست دولت تکیه کامل بر توان بخش خصوصی است که خوشبختانه در دولت‌های گذشته نیز همین رویکرد دنبال شده و هم اکنون نیز در بندر انزلی شاهد سرمایه‌گذاری چشمگیر بخش خصوصی هستیم.

وی افزود: ظرفیت تخلیه و بارگیری مجتمع بندری انزلی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی افزایش یافته و در سایر بنادر شمالی همچون کاسپین و امیرآباد نیز فعالیت بخش خصوصی افرایش پیدا خواهد کرد.

نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور با اشاره به بندر آستارا، خاطرنشان کرد: این بندر خصوصی دارای مشکلاتی در بخش لایروبی و انباشت رسوبات است که اکنون لایروب در این بندر مستقر شده و به زودی عملیات لایروبی آن آغاز خواهد شد و در آینده ای نزدیک شاهد پذیرش کشتی در بندر آستارا خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در تمام جهان بخش خصوصی عملکردی به مراتب بهتر از دولت دارد، تصریح کرد: سیاست دولت در توسعه دریا محور با تکیه بر ظرفیت و توان بخش خصوصی و تسهیل حضور آنان در زمینه‌های گوناگون خواهد بود.

عبدالعلی‌زاده با اشاره به اینکه در اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، فعال کردن کریدور شمال به جنوب با قوت و جدیت پیگیری می‌شود، عنوان کرد: خوشبختانه از بندرعباس در جنوب تا بنادر انزلی، کاسپین و امیرآباد در شمال خطوط ریلی کشیده شده است لذا این بنادر ظرفیت مناسبی برای توسعه تجارت و مناسبات اقتصادی دارند.

نماینده رئیس‌جمهور در هماهنگی اجرای سیاست های کلی توسعه دریامحور، ظرفیت مجتمع بندری انزلی را بسیار مناسب دانست و گفت: این بندر هم اکنون ظرفیت پذیرش ۱۰ میلیون تن کالا در سال را دارد و به خوبی فعالیت های تجاری خود را انجام می دهد.

وی ادامه داد: با افزودن ظرفیت بندر امیرآباد و کاسپین به بندر انزلی شاید بتوان برای سال ۲۰۲۵ به کشور روسیه اعلام کرد بنادر ایران در کرانه خزر ظرفیت تخلیه و بارگیری نزدیک به ۲۰ میلیون تن کالا را دارند و این شرایط فراهم است که کالاها از طریق حمل و نقل ترکیبی به بندر عباس منتقل شده و از طریق کشتی به مقصد نهایی ارسال شود و برای نخستین بار کریدور شمال - جنوب فعال و بهره‌برداری از آن آغاز شود.

عبدالعلی‌زاده با بیان اینکه در این‌ مسیر، نقاط ضعف حمل و نقل ترکیبی راه‌آهن، بنادر، کشتیرانی، ترانزیت و نظایر آن برای نخستین بار آزمایش خواهد شد، تاکید کرد: جابه‌جایی و انتقال این ۲۰ میلیون تن‌ کالا نقاط ضعف را مشخص می‌کند تا برای رفع آن اقدام کنیم.

نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور با اشاره به اینکه در سیاست توسعه دریامحور این مسائل باید به طور جدی دنبال شود تا در پایان ۲۰۲۵ و آغاز ۲۰۲۶ بتوانیم ۴۰ میلیون تن بار روسیه را تحویل گرفته و به خلیج فارس و دریای عمان منتقل کنیم، بیان داشت: این امر می‌تواند یک اقدام بزرگ برای کشور باشد و اشتغال و درآمدزایی خوبی در بخش ترانزیت ایجاد کند و آغاز بهره‌برداری از راهبرد جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی اذعان داشت: سیاست توسعه دریا محور گام بلندی است که امسال برای نخستین بار برداشته شد و امیدواریم بتوانیم در این قدم عملکرد موفقی داشته باشیم.

عبدالعلی‌زاده هدف از سفر به گیلان را کنترل و ارزیابی آمادگی‌های بنادر و سایر زیرساخت‌های موجود در راستای توسعه اقتصاد دریامحور اعلام کرد و گفت: نتیجه این ارزیابی برای برنامه‌ریزی به رییس جمهور ارائه خواهد شد.