شناسهٔ خبر: 18556 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

میز زنان و هدف بررسی چالش‌های پیش روی زنان، راهبردها و راهکارها

مشاور وزیر راه و شهرسازی: اهداف تشکیل میز زنان در استان‌ها تبیین می‌شود/ تعیین نماینده‌ برای پیگیری امور زنان در استان‌ها

مونا عرفانیان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان با اشاره به این‌که بزرگترین حسن میز‌ زنان، برقراری ارتباط نزدیک با چالش‌ها و مشکلات زنان در استان‌ها است گفت: تنها از این طریق است که می‌توان راهکار مناسبی برای دغدغه‌های زنان پیدا‌کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر منا عرفانیان بزرگترین حسن میز‌ زنان را برقراری ارتباط نزدیک با زنان وزارتخانه در استان‌ها دانست و گفت: شناسایی چالش‌های پیش روی زنان بزرگترین دغدغه ما است؛ از این رو مصمم هستیم که با تشکیل جلسه‌ای هر چه زودتر به بحث و بررسی درباره شناسایی مشکلات زنان پرداخته و با اولویت‌بندی آنها راهبردها و راهکارهای مناسبی را تبیین و ارایه دهیم.

وی در ادامه با توجه به این‌که درباره تشکیل میز‌ زنان در استان‌ها و شروع کار آن خیلی توجه جدی نشده‌است، افزود: به غیر از چند اداره‌کل استانی در بقیه استان‌ها همراهی خوبی روی این موضوع نشده‌ است، برای همین قرار است با تشکیل جلسه‌ای پیش از پایان سال ۹۴ موضوع تشکیل میز زنان و پرداختن به موضوع‌های مربوط به آن به صورت رسمی‌تر و جدی‌تر در استان‌ها پیگیری شود .حتی مصمصم هستیم نماینده‌ای نیز در ستاد برای پیگیری امور زنان در استان‌ها تعیین و معرفی کنیم که به طور مشخص به موضوع زنان در استان‌ها بپردازد تا عقب‌ماندگی که در این ارتباط وجود دارد جبران شود.

عرفانیان در برابر این پرسش که آیا برنامه مشخصی هم برای استان‌ها دارید یا خیر، گفت: بله. اولین برنامه ما به غیر از معرفی یک نماینده استانی، برقراری وضعیتی یکپارچه در ستاد میز زنان در وزارتخانه است.

مشاور وزیر در امور بانوان در ادامه با اشاره به این‌که میز زنان ساختاری است که چند ماه پیش درباره آن تصمیم‌گیری شده‌است، گفت: اگرچه پیشنهاد تشکیل این میز در وزارتخانه و اجرای آن بسیار ایده خوبی است اما بسیاری از اهداف تشکیل میز زنان از جمله صیانت از حقوق زنان در دستگاه‌های تابعه وزارت راه وشهرسازی، حق زنان به شهر و دسترسی ایمن نه به معنای قائل شدن تمایز برای این گروه از اجتماع بلکه به معنی توجه به تفاوت‌های جنسیتی در برخورداری از خدمات عمومی و...  هنوز بخوبی در استان‌ها تبیین و مشخص نشده‌است. برای همین امیدوارم بتوانیم با تشکیل جلسات مداوم  و نظر‌خواهی از اعضای میز زنان درباره اجرا و یا اصلاح ساختار موجود کم‌کم به این اهداف دسترسی پیدا کنیم و سپس این موضوع‌ها را به شکل جدی‌تر در استان‌ها دنبال کنیم.

وی در پایان افزود: به نظرم رهنمودهای مقام مقام عالی وزارت نیز در این خصوص بسیار راهگشا خواهد بود و ترجیح خود من نیز این است که همان مسیر را ادامه دهیم تا  اگر در حین اجرای این اهداف در استان‌ها دچار اشکالاتی شدیم به اصلاح آن بپردازیم.

تابستان امسال عباس آخوندی در نامه‌ای به مدیران ستادی، سازمانی و استانی وزارت راه و شهرسازی، دستور تشکیل «میز زنان» در این دستگاه‌ها را با هدف زمینه‌سازی برای حضور بیشتر زنان در فعالیت‌های اجتماعی و ایجاد فرصت‌های برابر شغلی به عنوان شهروندان ذی‌حق صادر کرد. بر اساس این نامه مدیران مذکور در دستوالعمل می‌بایست علاوه بر مشارکت دادن زنان در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با وظایف وزارت راه و شهرسازی، بانک اطلاعاتی وضعیت حقوق زنان در این وزارت را تهیه کرده و گزارش‌های مربوط به آن را سالانه منتشر کنند. تا کنون در چند اداره کل راه وشهرسازی استان این میز تشکیل شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما