شناسهٔ خبر: 18564 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

برنامه‌های بنیاد مسکن برای کاهش زمین‌خواری در روستاها

زمین‌خواری‌های سازمان‌یافته بلافاصله گزارش می‌شود/ اجرای طرح هادی جلوی تخلفات سازمان یافته را می‌گیرد

شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر تفکیک ساخت و سازهای غیرمجاز ناآگاهانه از تخلفات سازمان یافته و گسترده گفت: تهیه طرح هادی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار که ۹۰ درصد آنها تهیه شده است خود به خود جلوی تخلفات گسترده را می‌گیرد.

محمدرضا شاملو در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره برنامه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای پیگیری و کاهش تخلفات زمین‌خواری در روستاها گفت: یکی از کارهایی که می‌تواند در رابطه با زمین‌خواری و تخلفات ساختمانی اثرگذار باشد تهیه طرح هادی برای همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار است که ۹۰ درصد از آنها تهیه شد و ۵ درصد نیز توسط کارگروه‌های مختلف در دست تهیه و بررسی است.

معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با توضیح این‌که طرح هادی مشخص می‌کند مرز بین ساخت و ساز غیرمجاز و مجاز کجاست افزود: با تهیه طرح هادی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار خودبه خود بستر و زمینه‌ای فراهم می‌شود تا اگر فردی خلاف طرح هادی اقدام به ساخت‌و‌ساز کرد به سرعت مشخص و با این شخص خاطی برخورد شود.

این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: بحث زمین‌خواری موضوعی فراتر از وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و باید تمامی دستگاه‌ها و دست‌اندرکاران برای ریشه‌کن کردن آن اقدام کنند. علاوه بر اینکه ساخت و‌سازهای غیرمجاز با زمین‌خواری‌های سازمان‌یافته تفاوت عمده‌ای دارد که نباید از نظر دور داشت.

شاملو در ادامه گفت: در ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز، عمدتا افراد به دلیل ناآگاهی از قوانین، در قطعه زمینی که در اختیار دارند اقدام به ساخت‌و‌ساز خلاف مقررات می‌کنند که عموما با آنها برخورد نیز می‌شود، اما در مقابل، افرادی هستند که اراضی شخصی و گاه اراضی ملی را به صورت غیرقانونی و کاملا آگاهانه تصرف و به صورت کاملا غیرمجاز تفکیک و به افراد دیگر واگذار می‌کنند که این اقدام باعث می‌شود دستگاه‌‌های مسئول با انبوهی از ساخت و سازهای خلاف که گسترش یافته است مواجه باشند؛ اینها تخلفاتی است که باید به جد با عوامل آنها برخورد شود.

وی در پایان تاکید کرد: در رابطه با زمین‌خواری‌های سازمان‌یافته، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسئولیت رسمی ندارد اما هرجا با ساخت و ساز غیرمجازی مواجه شود بلافاصله به دستگاه‌های مسئول محلی گزارش می‌شود تا جلوی ادامه کار گرفته شود. 

نظر شما