شناسهٔ خبر: 18573 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان با وزیر راه و شهرسازی مطرح شد؛

آخوندی: زیرسازی ۹۰ درصدی و ریل‌گذاری ۳۰ کیلومتری مسیر قزوین ـ رشت/ لزوم کم کردن عوارض عبور تریلی از جانب دو کشور/ مصطفی‌یف: امضای توافق ساخت پل مرزی ریلی در سفر الهام علی‌اف به تهران

ديدار وزير اقتصاد و صنعت جمهوری آذربايجان با وزير راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان از اتصال خطوط ریلی دو کشور و جا‌به‌جایی بار و مسافران از طریق مرزهای ایران با آذربایجان حمایت کرد و گفت: برای تسریع در اتصال ریلی دو کشور، زیرسازی مسیر ریلی قزوین ـ رشت حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۳۰ کیلومتر آن ریل‌گذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی در دیدار و مذاکره با شاهین مصطفی‌یف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان در ساختمان شهید دادمان با اشاره به توافقنامه‌های پیشین بین دو کشور اظهار کرد: از اتصال خطوط ریلی دو کشور از طریق آستارا و انتقال بار و مسافر از این طریق حمایت می‌کنم.

وزیر راه و شهرسازی در این دیدار با ابلاغ سلام خود به ضیاء محمداف وزیر حمل و نقل جمهوری آذربایجان بیان داشت: با توجه به اهمیت فعال شدن راهگذر جنوب ـ شمال و توافقنامه‌های صورت گرفته در این زمینه، پایانه مرزی در آستارا احداث خواهد شد و از طریق این پایانه می‌توان از طریق خطوط ریلی به ترکیه سفر کرد.

وی افزود: ایران، آذربایجان و گرجستان در مسیر دریای سیاه تا خلیج فارس دارای منافع مشترک هستند و باید هر سه کشور برای بهره‌‌مندی از سهم بازار جهانی در این مسیر تلاش کنند.

آخوندی اعلام کرد: برای تسریع در اتصال ریلی دو کشور، زیرسازی مسیر ریلی قزوین ـ رشت حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۳۰ کیلومتر آن ریل‌گذاری شده است؛ همچنین مقدمات انجام ادامه پروژه از رشت تا آستارا در مذاکره با صندوق توسعه ملی و سرمایه‌گذاران جمهوری چک برای تأمین اعتبار انجام شده است.

وی با اشاره به درخواست خود از شرکت راه‌آهن در زمینه برنامه‌ریزی برای جا‌به‌جایی مسافر علاوه بر حمل بار یادآور شد: در بندر امیرآباد امکان استفاده از کشتی‌های رورو برای ورود قطارها در حال فراهم شدن است و طبق برنامه‌ زمان‌بندی‌شده آماده ارائه خدمات به آذربایجان هستیم.

آخوندی در ادامه با اشاره به لزوم کم کردن عوارض عبور تریلی از جانب هر دو کشور، از عملیاتی شدن تردد ۵ هزار کامیون در روز در ماه گذشته قدردانی کرد و گفت: سیاست راهبردی ایران افزایش تردد و مبادلات تجاری بین ایران و کشورهای دیگر است.

وی تصریح کرد: ایران با توجه به اقدام یک‌جانبه در لغو روادید رانندگان آذربایجانی، خواستار اقدام متقابل برای گسترش هر چه بیشتر ترددهاست و برای افزایش ظرفیت پروازها از ده پرواز فعلی آمادگی داریم.

آخوندی در پایان سخنانش از راه‌اندازی قطار مسافری تا مرز آستارا و استفاده از خط ریلی آستارا ـ باکو ـ تفلیس ـ استانبول حمایت کرد.

اجرای مشترک پل در مرز دو کشور برای اتصال ریلی

در ادامه این دیدار شاهین مصطفی‌یف با اشاره به چهارمین سفر خود در پنج ماه گذشته به ایران و انجام توافق‌های لازم، یادآور شد: در این سفر طی دو روز آینده با تشکیل کارگروه ریلی، دو طرف در خصوص عملیاتی کردن توافق‌ها به نتیجه خواهند رسید.

وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان بیان کرد: هدف از این سفر نهایی کردن اسناد برای امضاء در سفر رئیس جمهور آذربایجان به ایران است که از جمله آنها ساخت پل بر روی رودخانه آستاراخان و دومین سند اتصال خطوط ریلی دو کشور است.

رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: کشورش برای ساخت هشت کیلومتر مسیر ریلی در خاک آذربایجان و اجرای مشترک پل در مرز دو کشور برای اتصال ریلی آمادگی دارد.

وی با حمایت از کاهش تعرفه‌های تردد رانندگان بین دو کشور، تأکید کرد: با اتصال خطوط ریلی لزوم عبور کامیون‌ها کاهش می‌یابد و تعرفه‌ها و خرج‌های اضافی کاهش خواهد یافت.

مصطفی‌یف گفت: با اتصال ریلی دو کشور، ایران از طریق آذربایجان به گرجستان و سپس به روسیه و اروپا متصل می‌شود و این مسیر می تواند در انتقال سریع بار و مسافر مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان سخنانش از ایجاد خط ریلی نخجوان به تبریز- مشهد و تهران حمایت و تصریح کرد: با تکمیل راه آهن رشت- آستارا می توان از این مسیر تردد کرد.

نظر شما