شناسهٔ خبر: 18636 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزير راه و شهرسازی و معاون اول رئیس جمهور؛

مناطق آزاد و ويژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) فردا افتتاح می‌شود/ ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد تجاری و ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی

شهر فرودگاهی مراسم آغاز به كار منطقه آزاد و ويژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به عنوان مركز مبادلات بين‌المللي و هاب منطقه‌ای هوانوردی خاورميانه با حضور وزير راه و شهرسازی و معاون اول رئیس جمهور سه‌شنبه ۴ اسفند برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تابع قوانین مناطق آزاد است که معافیت مالیاتی برای مدت طولانی، تابع قانون کار بودن کارگران، عدم نیاز به ویزا برای ورود و خروج مسافر و ورود بار بدون دریافت اخذ عوارض گمرکی از جمله مزیت‌های آن است.

 از پارامترهای بسیار مهم در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) وجود ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد تجاری و ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی است.

با افتتاح منطقه آزاد ثبت شرکت‌ها در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) فعال می‌شود و متقاضیان می‌توانند در این منطقه نسبت به ثبت شرکت مورد نظر خود اقدام کنند.

تلاش وزارت راه و شهرسازی بر این است که منطقه آزادشهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به مرکز مالی و بیمه‌ای منطقه تبدیل شود تا با استقرار بانک‌های بزرگ بین‌المللی امکان فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود.

براساس ماده ۱۶۶ قانون پنجم توسعه به منظور تقویت موقعیت کشور در شبکه حمل و نقل هوایی بین‌المللی و افزایش درآمد ناشی از عبور (ترانزیت) و حمل و نقل کالا و مسافر و اشتغال مولد و تبدیل‌شدن فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به قطب اول حمل و نقل بار منطقه و قطب دوم حمل و نقل مسافری منطقه با تأکید بر استقلال سازمانی، مالی و مدیریتی این  فرودگاه و ایجاد جریان پایدار منابع مالی ذی‌نفعان، دولت اقدامات زیر را انجام دهد:

الف ـ ایجاد شهر فرودگاهی در محدوده فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و ایجاد منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی در بخشی از اراضی فرودگاه جهت ارائه  خدمات بانکی و بیمه‌ای و سایر خدمات شهر فرودگاهی از قبیل گردشگری، پزشکی، رفاهی و مشابه آن

تبصره ـ محدوده مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی به ترتیب از انتهای ضلع‌های جنوبی و غربی بخش هوایی فرودگاه امام خمینی(ره) به مساحت هزار و پانصد هکتار و دو هزار و پانصد هکتار خواهد بود. اداره شهر فرودگاهی موضوع این ماده که شامل مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی فوق نیز خواهدبود، در قالب شرکت دولتی وابسته به شرکت مادرتخصصی فرودگاههای کشور است که اساسنامه آن به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و معاونت به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

ب ـ ایجاد و تکمیل زیربناها و زیرساختهای لازم با اولویت احداث فاز دوم فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره).

نظر شما