شناسهٔ خبر: 18679 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در شصت و نهمین جلسه کمیسیون ایمنی راه ها اعلام شد:

کاهش ۲.۷ درصدی تلفات رانندگی در ۹ ماه نخست ۹۴/ علل عمده تصادفات فوتی- جرحی/ سهم وسایل نقلیه مقصر/ محورهای دارای بیشترین تعداد تصادفات فوتی

جلسه شصت و نهمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار و از آمار تصادفات رانندگی٬ علل عمده تصادفات فوتی- جرحی٬ سهم وسایل نقلیه مقصر و محورهای دارای بیشترین تعداد تصادفات فوتی در ۹ ماهه سال ۱۳۹۴ گزارشی ارائه شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شصت و نهمین جلسه کمیسیون ایمنی راه ها به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور استانداران استان‌های خراسان رضوی و کردستان برای بررسی آخرین وضعیت آمار تصادفات رانندگی و ارتقای ایمنی راه‌های سراسر کشور برگزار شد.

بر اساس آمار پزشکی قانونی میزان متوفیان ناشی از تصادفات رانندگی در ۹ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در سراسر کشور کاهش ۲.۷ درصدی را نشان می‌دهد. تا پایان آذرماه امسال ۱۳ هزار و ۱۰۲ نفر جان خود را در سوانح رانندگی از دست دادند حال آنکه سال گذشته آمار جانباختگان در همین مدت ۱۳ هزار و ۴۷۱ بود.

بر اساس این گزارش به تفکیک در بخش درون شهری کاهش ۳.۲ درصدی، در بخش برون شهری کاهش ۱.۷ درصدی و در بخش روستایی نیز کاهش ۱.۹ درصدی تلفات ناشی از سوانح رانندگی را شاهد هستیم.

همچنین آمار تصادفات رانندگی بر اساس گزارش پلیس راهور ناجا حکایت از آن دارد که مجموع تصادفات فوتی و جرحی در ۹ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴.۱۱ درصد افزایش داشته است. بر این اساس طی ۹ ماه نخست امسال ۳۸ هزار و ۷۳ فقره تصادف جرحی (افزایش ۵.۵ درصدی نسبت به ۹ ماه سال گذشته)، ۴ هزار و ۸۳ فقره تصادف فوتی (کاهش ۶.۱ درصدی نسبت به ۹ ماه سال گذشته) و در مجموع ۴۲ هزار و ۱۵۶ فقره تصادف فوتی و جرحی (افزایش ۴.۱۱ درصدی نسبت به ۹ ماه سال گذشته) رخ داده است.

اما «عدم توجه به جلو» سهم ۳۳.۶۶ درصدی را در تصادفات اعم از جرحی و فوتی داشت که بیشترین سهم را در بین سایر شاخص های علل تصادفات به خود اختصاص داده است. سپس «تخطی از سرعت مطمئنه»، «انحراف به چپ»، «عدم رعایت حق تقدم» و «خستگی و خواب آلودگی» از علل عمده تصادفات جرحی و فوتی بودند که جزئیات سهم هر یک از شاخص‌ها در جدول زیر قابل مشاهده است:

علل عمده تصادفات فوتی- جرحی

سهم

علل عمده تصادفات

۳۳.۶۶%

عدم توجه به جلو

۲۰.۶۵%

تخطی از سرعت مطمئنه

۱۶.۶۰%

انحراف به چپ

۱۴.۵۹%

عدم رعایت حق تقدم

 

۵.۱۱%

 

خستگی و خواب آلودگی

۹.۳۹% سایر شاخص‌ها

سهم ۲۴ درصدی پراید در تصادفات

بر اساس این گزارش خودروی پراید با ۲۴.۱۰ درصد، موتور سیکلت با ۱۵.۰۶ درصد، پژو ۴۰۵ با ۱۱.۹۲ درصد، وانت پیکان با ۶.۸۵ درصد، سمند با ۵.۱۵ درصد، وانت نیسان با ۴.۹۹ درصد و کامیون با ۴.۶۲ درصد به ترتیب بیشترین سهم را از مقصران در تصادفات به خود اختصاص داده اند.

سهم وسایل نقلیه مقصر

 

سهم

 

نوع وسیله نقیه

۲۴.۱۰%

پراید

۱۵.۰۶%

موتورسیكلت

۱۱.۹۲%

پژو ۴۰۵

۶.۸۵%

وانت  پیكان

۵.۱۵%

سمند

۴.۹۹%

وانت نیسان

۴.۹۹%

پیكان

۴.۶۲%

كامیون

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها اعلام محورهای دارای بیشترین تعداد تصادفات فوتی بود که بر این اساس در بخش محورهای آزادراهی، آزادراه‌های آزادراه كرج- قزوین، آزادراه زنجان- قزوین، آزادراه تهران- قم، آزادراه همدان- تهران، آزادراه قزوین- رشت دارای بیشترین تعداد تصادفات فوتی در ۹ ماهه امسال بودند.

در بخش سایر راه‌های کشور، محورهای هراز، تهران-گرمسار، یاسوج- اصفهان٬ ارومیه- سلماس، آباده- اصفهان، سبزوار- شاهرود، ماكو- خوی، سقز- دیواندره، خرم آباد- بروجرد، ایرانشهر- بزمان، بم- كرمان، اراك- قم، میاندوآب- بوكان، نیكشهر- ایرانشهر،شاهرود- سبزوار، مراغه- هشترود، لردگان- رامهرمز، تهران- دماوند، سنندج- كامیاران، نیشابور- مشهد، شیراز- كازرون، ماهدشت- اشتهارد، اتوبان معلم، میاندوآب- مهاباد، اصفهان- شهركرد، اهر- تبریز بیشترین تصادفات فوتی را طی ۹ ماهه نخست سال جاری به خود اختصاص دادند./

نظر شما