شناسهٔ خبر: 18718 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در جمع یگان ویژه حفاظت اراضی مطرح کرد

لزوم احتراز اعضای یگان حفاظت اراضی از خشونت در برخورد با زمین‌خواران/ ضرورت پیشگیری از تخلفات مرتبط با زمین‌خواری

سیدمحمد پژمان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: اراضی دولتی که چشم طمع بسیاری به دنبال آنهاست، در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار دارد و عده‌ای با ترفندهای مختلف یا بهانه‌های واهی می‌خواهند این اراضی را تصرف کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد پژمان در مراسم اختتامیه دوره آموزشی کوتاه‌مدت یگان ویژه حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن که صبح امروز سه‌شنبه ۴ اسفند با حضور علی عباس‌نژاد فرمانده این یگان و سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا در دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار شد، با اشاره به نقش مهم یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن در مقابله با تصرف در بیت‌المال گفت: بر اساس قانون، سازمان ملی زمین و مسکن متولی و متصدی اراضی ملی در محدوده و حریم شهرهاست.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان این‌که بر اساس طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها، این اراضی می‌بایست به سکونتگاه‌های مردم و همچنین محل اسکان ابنیه خدماتی ساکنان این سکونتگاه‌ها اختصاص یابد، افزود: بنابراین ما باید امانتدار خوبی برای این امانت مردم به عنوان بیت‌المال باشیم و از آنها حفاظت و صیانت کنیم. در مرحله دوم هم می‌بایست با برنامه‌ریزی دقیق در تأمین مسکن و خدمات عمومی مورد نیاز ساکنان آنها اقدام عملی انجام دهیم.

وی ادامه داد: اگرچه تأمین مسکن، انحصارا در اراضی دولتی انجام نمی‌شود اما نظام برنامه‌ریزی مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امروز یکی از نقاطی که بیشترین اتفاق‌های منفی اقتصادی در آن رخ می‌دهد، زمین و زمین‌خواری است. به عبارت دیگر، اراضی دولتی که چشم طمع بسیاری به دنبال آنهاست، در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار دارد و عده‌ای با ترفندهای مختلف یا بهانه‌های واهی می‌خواهند این اراضی را تصرف کنند. یا اینکه برخی اذن تصرف دارند، اما می‌خواهند بیش از آنچه مأذونند، به چنگ بیاورند، ولی ما باید در سازمان ملی زمین و مسکن هوشیار باشیم و اجازه طمع‌ورزی به آنها را ندهیم.

وی با بیان اینکه همیشه بیشترین ضرر را در تصرف اراضی ملی از آنجایی خورده‌ایم که سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان متولی اموال غیرمنقول عمومی، غفلت داشته است، گفت: اگر اعضای یگان حفاظت اراضی این سازمان جدی و مقتدرانه عمل کنند، عده زیادی از طمع‌ورزان از تصرف عدوانی به بیت‌المال چشم‌پوشی می‌کنند و تنها بخش کمی حاضرند خطرات دست‌درازی به اراضی ملی را به جان بخرند.

پژمان با اشاره به پیشینه حفاظت از اراضی ملی در سازمان ملی زمین و مسکن با استفاده از نیروهای وابسته به مؤسسات حفاظتی، بیان کرد: علی‌رغم استفاده از این گونه نیروها، باز هم شاهد زمین‌خواری‌های گسترده برخی طمع‌ورزان بودیم که به فکر تغییر این روش افتادیم. در حال حاضر در هر استانی یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان یگان تحت نظارت مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها ایجاد شده که تا پایان سال این یگان در همه استان‌ها فعال می‌شود؛ فرمانده این یگان به عنون مدیر بالاسری نیروهای شرکتی وابسته به مؤسسات حفاظتی، وظیفه گشت‌زنی و مقابله با تصرف اراضی دولت را انجام می‌دهند که با این روش می‌توانیم از بسیاری از تصرفات عدوانی در اراضی ملی جلوگیری کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اولویت نخست این یگان را پیشگیری از تخلفات مرتبط با زمین و زمین‌خواری دانست و افزود: در مرحله بعد نیز به دنبال رفع تصرفات صورت گرفته هستیم که این یگان در این بخش نیز با دیدن آموزش‌های حقوقی لازم، تشکیل پرونده‌های قضایی را پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: اعضای این یگان در سراسر کشور در کسوت ضابط قضایی خاص به ایفای نقش می‌پردازند و با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته الکترونیکی می‌توانند از آخرین وضعیت اراضی دولتی، تعیین مرزهای آنها با سایر اراضی و ... مطلع شوند تا در صورت دیدن مورد مغایر با وضعیت مندرج در این سامانه‌ها، بلافاصله آن مورد را به دستگاه‌های قضایی و ذی‌ربط گزارش کنند. یک گزارش درست و دقیق اعضای یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن می‌تواند به صدور حکم رفع تصرف قطعی از سوی دستگاه قضایی منجر شود که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت کار اعضای این یگان است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اخذ مجوزهای لازم برای استخدام و تبدیل وضعیت کارکنان این یگان از نهادهای ذی‌ربط که به زودی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عملیاتی می‌شود، گفت: یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن به زودی نیروهای جدید استخدام کرده و اعضای فعلی به عنوان نخستین دوره‌دیدگان این یگان، نقش مدیران بالادستی و مدرسان نیروهای جوان‌تر را بر عهده خواهند داشت.

وی با تأکید بر لزوم رعایت انصاف، عدل، احترام و حقوق شهروندی از سوی اعضای یگان در برخورد با متصرفان، خطاب به اعضای یگان حفاظت اراضی اظهار کرد: از هر گونه ابراز خشونت برای رفع تصرف از اراضی بپرهیزید چون متصرفان و زمین‌خواران به دنبال ایجاد درگیری هستند تا در محاکم قضایی مظلوم‌نمایی کنند.

پژمان پوشیدن لباس نیروهای یگان حفاظت اراضی را به عنوان افتخاری برای آنها به خاطر دفاع از بیت‌المال ذکر و عنوان کرد: من وقتی شهردار کلانشهر مشهد بودم، هر از گاهی لباس رفتگران را بر تن و به این کار خود افتخار می‌کردم.

گفتنی است پیش از سخنان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن سردار علی عباس‌نژاد فرمانده یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن در سخنانی با اشاره به برگزاری نخستین دوره کوتاه‌مدت آموزش اعضای این یگان در مدت ۷۲ ساعت و در دانشگاه علوم انتظامی امین، گفت: سرفصل‌ها و مواد درسی این دوره با همکاری پلیس پیشگیری ناجا در بخش‌های دفاع شخصی، اسلحه‌شناسی، آموزش نحوه بازداشت، گزارش‌نویسی حقوقی و ضابطیت قضایی تهیه و به ۱۹۶ نفر که از سوی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها به عنوان عضو یگان حفاظت اراضی سازمان ملی زمین و مسکن معرفی شده بودند، ارائه شد./