شناسهٔ خبر: 18727 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم امضای تفاهم‌نامه دوجانبه شرکت راه آهن با شرکت DBI آلمان:

تاثير فقدان حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای تهران بر گرانی/ قطار پکن-تهران باید تا فرانکفورت ادامه یابد/ توسعه حمل و نقل ريلی از شبه قاره هند تا دریای مدیترانه/ توسعه راه‌آهن در سطح جهانی٬ منطقه‌ای٬ ملی و محلی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از این‌که نبود حمل‌ونقل ریلی سریع به حومه‌ای، تهران را به یکی از گران‌ترین شهر‌های جهان تبدیل کرده است٬ گفت: متأسفانه مردم حق انتخاب برای زندگی در حومه را ندارند و نمی‌توانند به سرعت به مرکز شهر دسترسی پیدا کنند؛ به همین دلیل تمام تقاضای مسکن در مراکز شهر خلاصه شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی امروز سه‌شنبه ۴ اسفندماه در مراسم امضای تفاهم‌نامه دوجانبه شرکت راه آهن با شرکت DBI آلمان که با هدف مشارکت راهبردی در طرح تحول سازمانی شرکت راه آهن به امضا رسید، ضمن تشکر از مسئولان ریلی کشور که علاوه بر موضوع‌های سخت‌افزاری به موضوع‌های نرم‌افزاری نیز توجه ویژه‌ای داشتند و با مقدمات اجرایی شدن این تفاهم‌نامه طرح تحول سازمانی را فراهم کردند٬ گفت: هدف از این قرارداد این است که شرکت راه‌آهن به یک شرکت و سازمان در تراز جهانی ارتقا پیدا کند.

وی با اظهار امیدواری از این‌که با این اصلاح سازمانی راه‌آهن بتواند با سایر هم‌قطاران خود همکاری و رقابت داشته باشد٬ گفت: اگر دستورالعمل جهانی شدن پیش روی ما باشد و در همه حوزه‌ها شعار جهانی شدن را دنبال کنیم، یک افق و چشم‌انداز روشن با تلاش‌های صورت گرفته پیش روی ما خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی راه‌آهن آلمان را یکی از مدرن‌ترین و قدیمی‌ترین راه‌آهن‌های دنیا دانست که همکاری دیرینه‌ای نیز در بخش مهندسی با ایران داشته است و افزود: در حال حاضر تمام سکونت‌گاه‌های ایران دارای دو چالش حمل و نقلی و محیط زیستی و اجتماعی هستند که تبعات اقتصادی را نیز به دنبال دارد.

وی یادآور شد: راه‌آهن باید در سطح جهانی٬ منطقه‌ای٬ ملی و محلی توسعه یابد و یک مفهوم یکپارچگی را در میان تمام این حوزه‌ها حاکم کند. در همین راستا توسعه قطارهای محلی است که بارها بر حمل و نقل حومه‌ای تأکید داریم.

آخوندی با اشاره به ورود نخستین قطار چین به تهران این اقدام را نیز در جهت توسعه مراودات ریلی با جهان برشمرد و ادامه داد: می‌توانیم به راحتی این مسیر را تا فرانکفورت ادامه دهیم و این کار شدنی و دست‌یافتنی است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید این رویکرد را موجب احیای اندیشه ایران‌شهری  دانست و گفت: باید سیاست‌گذاری حمل و نقلی ما به گونه‌ای باشد تا از سند تا فرات٬ شبه قاره هند تا دریای مدیترانه و از آسیای میانه تا خلیج فارس را در افق دید خود قرار دهیم.

وی با تأکید مجدد بر یکپارچگی در حوزه‌های حمل و نقل درون‌شهری٬ حومه‌ای و بیرون‌شهری٬ افزود: این یکپارچگی باید در تمام حوزه‌های بار و مسافر مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر این سیستم ریلی باید با سایر شقوق حمل و نقلی نیز پیوند داشته باشد تا حمل و نقل «درب تا درب» برای رفاه مردم محقق شود.

آخوندی نوسازی ناوگان هوایی و ریلی و توسعه بنادر و بهبود جاده‌ها را در راستای توسعه ارتباطات کشور و تبدیل ایران به شاهراه منطقه‌ای خواند و ادامه داد: این سخن فقط یک پارامتر اقتدار برای ایران به شمار نمی‌آید بلکه احساس مسئولیت نیز برای ما به دنبال دارد و باید در جهت توسعه و بهبود کریدورهای اصلی اقدام شود.

وی با تأکید بر گران بودن قیمت زمین در تهران گفت: قیمت زمین در تهران بسیار گران است و اگر گران‌تر از کشورهای اروپایی و جهانی نباشد٬ کمتر هم نیست٬ و افزود: یکی از دلایل اصلی سوداگری‌های فعلی در قیمت اراضی تهران به این دلیل است که سیستم حمل و نقل سریع ریلی به حومه‌ کلانشهرها نداریم و تمام تقاضای مسکن در مراکز شهر خلاصه می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: متأسفانه مردم حق انتخاب برای زندگی در حومه ندارند و نمی‌توانند به سرعت به مرکز شهر دسترسی پیدا کنند به همین دلیل در کلانشهرهای تهران٬ شیراز و مشهد و غیره شاهد چنین وضعیتی هستیم.

آخوندی گفت: با و جود این نقص، تمام تقاضا به مرکز کلان شهرها بر می‌گردد و معتقدم مهم‌ترین ابزار برای بهبود زندگی و اسکان، توسعه سکونت‌گاه‌های متکی به حمل و نقل ریلی است.

وی بر توسعه ساختار مدیریتی بر مبنای IT تأکید و اظهار کرد: قاعدتا برای توسعه نیاز به استفاده از فناوری‌های روز دنیا داریم و باید علاوه بر توسعه ساختار به توسعه منابع انسانی که مهم‌ترین بخش سازمانی به شمار می‌آید توجه ویژه شود.

نظر شما