شناسهٔ خبر: 18741 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر تاریخچه «هما»-۱۰؛

سالروز پرواز مرغ هما/ گام نخست ایران برای تغییر نسل فناوری صنعت هوانوردی

هما شركت هواپيمايی ملی ايران در تاريخ پنجم اسفند ماه سال ۱۳۴۰ با ادغام دو شركت هواپيمايی «ايرانين ايرويز» و «پرشين ايرويز» و ايجاد خط هوايی جديدی با نام «هواپيمايی ملی ايران» با علامت اختصاری و سمبل «هما» تاسيس شد و از فروردين ماه سال ۱۳۴۱ فعاليت‌های خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ ۵۵ سال پیش یعنی در ۵ اسفند ۱۳۴۰ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) طبق مصوبه هیئت وزیران تصویب و فعالیت خود را رسما آغاز کرد. پنجاه و پنجمین سالگرد شرکت هواپیمایی هما امسال وضعیت متمایزتری نسبت به سال‌های گذشته دارد چراکه این شرکت هواپیمایی به عنوان تنها ایرلاین حامل پرچم، در آستانه یک تغییر و بازسازی ساختاری جدی قرار گرفته است. اکنون شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی دارای ۵۴ فروند هواپیما است که در حال حاضر افزون بر ۲۰ فروند آن فعال هستند. این بدان معناست که حدود ۳۰ فروند این ایرلاین دولتی غیرفعال است که این ناوگان زمین‌گیر حاصل تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران بود اما امروز با آغاز فصل جدیدی از مراودات بین‌المللی امیدواری‌ها برای نوسازی صنعت هوانوردی و به طور خاص شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) افزایش یافت.

یکی از موضوعاتی که همیشه مطرح بوده واگذاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به بخش خصوصی براساس اصل ۱۴۴ قانون اساسی مبنی بر خصوصی سازی است اما به واسطه عدم زیرساخت‌های کافی در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، واگذاری این شرکت به بخش خصوصی منوط به بازسازی ساختاری و نوسازی آن شد. در همین راستا براساس مصوبه اسفندماه سال گذشته هیئت وزیران مقرر شد این شرکت هواپیمایی تا زمان بازسازی کامل ساختاری از شمول واگذاری به بخش خصوصی خارج شود.

براساس این گزارش و همزمان با توافق بین‌المللی ایران و کشورهای ۱+۵ یکی از موضوعات مورد توجه دولت نوسازی صنعت هوانوردی به عنوان یک صنعت پیشتاز در اقتصاد کشور در دستور کار قرار گرفت. به طوری که نوسازی این صنعت از اولین اخباری بود که بعد از اجرای برجام در تاریخ ۲۶ دی ماه امسال در خروجی رسانه‌های داخلی و بین‌المللی منتشر شد و آن هم «مذاکره شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با شرکت هواپیما سازی ایرباس فرانسه» برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای نو به صورت اجاره به شرط تملیک و بدون تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی بود.

براساس قرارداد اولیه منعقد شده مقرر شد ۱۱۸ فروند هواپیمای نو طی ۸ سال آینده به تدریج وارد ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی هما شود که از این تعداد ۴۵ فروند از خانواده ایرباس ۳۲۰، ۴۵ فروند هواپیمای ۳۳۰، ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ به عنوان مدرن‌ترین محصول شرکت ایرباس و ۱۲ فروند هواپیمای ایرباس ۳۸۰ به عنوان پهن‌پیکرترین هواپیمای جهان خواهد بود.

طبق مذاکرات صورت گرفته ایران و شرکت هواپیماسازی ایرباس قرار است ۸۵ درصد منابع مالی خرید این هواپیماها توسط شرکت فروشنده (ایرباس) و بانک‌های اروپایی و ۱۵ درصد بقیه آن از منابع داخلی کشور تامین شود.

وضعيت جغرافيايی كشور ايران و گسترش وسيع آن، دور بودن مراكز نسبتاً پرجمعيت از يكديگر، كمبود وسيله نقليه اعم از جاده ای و ريلي، لزوم ارتباط سريع و مطمئن سازمان‌های علمی و دولتی و از همه مهمتر نبود يك شبكه منظم با قابليت‌های بالا در راستای احيای حقوق متقابل هوايی با ساير كشورها و همچنين تامين رفاه و آسايش بيشتر ملت ايران، همه و همه شرايطی را فراهم ساخت تا هيات وزيران در تاريخ بيست و يكم بهمن سال ۱۳۴۰ ، پيشنهاد وزير راه را مبني بر تاسيس يك شركت هواپيمايی متعلق به ملت، به تصويب برساند. در پی اتخاذ اين تصميم شركت هواپيمايی ملی ايران در تاريخ پنجم اسفند ماه سال ۱۳۴۰ با ادغام دو شركت هواپيمايی «ايرانين ايرويز» و «پرشين ايرويز» و ايجاد خط هوايی جديدی بانام «هواپيمايی ملي ايران» با علامت اختصاری و سمبل «هما» تاسيس شد و از فروردين ماه سال ۱۳۴۱ فعاليت‌های خود را آغاز کرد.

از جمله اهداف اوليه تاسيس «هما» ، پوشش احتياجات حمل و نقل هوايی داخل كشور همراه با رعايت بيشتر اصول ايمنی پروازی و برقراری سرويس‌های حمل و نقل هوايی با كشورهای مجاور و دوردست، ضمن مراعات همزمان قراردادهای متقابل مبانی تجاری و مصالح كشور بود.

براساس این گزارش نوسازی شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) در راستای بازسازی این شرکت هواپیمایی صورت خواهد گرفت./

گزارش از محمد جندقی

نظر شما