شناسهٔ خبر: 18763 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم پنجاه و پنجمین سالروز تأسیس شرکت هما-۸:

تبدیل شرکت هما به شرکت سهامی عام/ عرضه سهام در بازار جهانی/ تاکید بر خرید هواپیما مطابق استانداردهای بین‌المللی، بی‌واسطه و ضدفساد/ پرداخت ۵ میلیارد دلاری ایرانیان به ایرلاین‌های منطقه/ تبدیل ایران به عنوان هاب لجستیک منطقه خاورمیانه

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عزم راسخ دولت برای بازسازی ساختاری صنعت هوانوردی گفت: متاسفانه طی سال‌های ۹۰ تا ۹۳ حدود ۱۲ میلیارد دلار از پول ایرانیان برای خرید بلیت از ایرلاین‌های منطقه پرداخت شد این رقم برای سال جاری حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود در حالی‌که اگر ناوگان هوایی ایران نوسازی شود این پول به جای پرداخت به ایرلاین‌های خارجی در صنعت هوانوردی ایران هزینه می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی امروز چهارشنبه ۵ اسفند در مراسم پنجاه و پنجمین سالگرد تاسیس شرکت هواپیمایی هما که با حضور رئیس جمهور در آشیانه فجر انقلاب این شرکت هواپیمایی برگزرار شد٬ ضمن خیر مقدم به دکتر روحانی رئیس جمهور گفت: این حضور شما در مراسم سالگرد تاسیس شرکت هواپیمایی هما نشانه عزم راسخ دولت برای بازسازی ساختاری صنعت هوانوردی در دوران نوسازی اقتصاد ایران است.

وی ادامه داد: صنعت هوانوردی ایران در دوران تحریم روزگار سختی را پشت سر گذاشت و این روزگار سخت همچنان ادامه دارد که امیدواریم با اراده رئیس جمهور از این وضعیت خارج می شود.

آخوندی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵۰ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۵۰ فروند فعال و بیش از ۱۰۰ فروند دیگر نیز غیرفعال هستند افزود: هواپیماهای زمین گیر امروز بخش عمده‌ای از فضای فرودگاه‌های مهرآباد و فرودگاه بین المللی امام خمینی را در بر گرفته است که به زودی باید این هواپیماهای زمین‌گیر را از گود خارج کنیم تا فضای اشغال شده فرودگاه کشور از این فضاها خارج شود.

وزیر راه و شهرسازی استفاده بهینه از تمام فرودگاه‌های کشور و به دست آوردن سهم ایران از صنعت هوانوردی جهان را دو رویکرد وزارت راه و شهرسازی در صنعت حمل ونقل هوایی عنوان کرد و خطاب به رئیس جمهور و حضار گفت: اقدامی که ما در پی آن هستیم هم از حیث توسعه پروازهای داخلی و هم در جهت به دست آوردن سهم ایران از صنعت هوانوردی دنیا است.

آخوندی بار دیگر با یادآوری اینکه متاسفانه طی سال‌های ۹۰ تا ۹۳ حدود ۱۲ میلیارد دلار از پول ایرانیان برای خرید بلیت از ایرلاین‌‌های منطقه پرداخت شد گفت: این رقم برای سال جاری حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود در حالی که اگر ناوگان هوایی ایران نوسازی شود این پول به جای پرداخت به ایرلاین‌های خارجی در صنعت هوانوردی ایران هزینه می‌شود.

سه گام در صنعت هوانوردی
وی همچنین بازسازی ساختاری شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، تاسیس شرکت لیزینگ هواپیمایی ایران و نوسازی مدیریت و آموزش شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی هما را سه گام وزارت راه و شهرسازی در صنعت هوانوردی عنوان کرد و گفت: شرکت هواپیمایی هما به عنوان مادرصنعت هوانوردی ایران مطرح است؛ امروز بخش عمده‌ای از بازنشستگان این ایرلاین ملی در سایر ایرلاین‌های کشور مشغول فعالیت هستند و این مایه افتخار شرکت هواپیمایی ایران است.

آخوندی افزود: نخستین گام نوسازی ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، قرارداد اخیر با شرکت ایرباس معادل ۱.۵ برابر کل صندلی‌های فعال ناوگان هوایی ایران است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از تاسیس شرکت لیزینگ هواپیمایی ایران به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این وزارتخانه در راستای نوسازی صنعت هوانوردی ایران سخن گفت و اظهار کرد: طبق برنامه صورت گرفته در  حدود ۱۰ سال آینده ناوگان هوایی ایران به حدود ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز دارد که با تاسیس این شرکت هواپیمای مورد نیاز سایر ایرلاین‌های کشور خریداری و در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

تبدیل شرکت هما به شرکت سهامی عام/ عرضه سهام در بازار جهانی

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به نوسازی مدیریت و آموزش هما گفت: شرکت هواپیمایی هما از حیث آموزش، مدیریت و بازرگانی باید به یک شرکت بین‌المللی در سطح جهانی ارتقا یابد و در این راستا باید به یک شرکت سهامی عام تبدیل و بخشی از سهام آن نیز در بازار جهانی عرضه شود؛ چراکه مفهوم خصوصی‌سازی این است که بتوانیم سطحی از بازار جهانی را داشته باشیم.

معامله بی‌واسطه و ضد فساد خرید هواپیما مطابق استانداردهای بین‌المللی

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از روزی که موضوع خرید هواپیما مطرح شد به تمام طرف‌های مورد مذاکره اعلام کردیم که از هر گونه واسطه امتناع می‌کنیم و به شرکت‌های فروشنده اعلام کردیم حتی یک ریال و یک سنت در فرآیند مذاکره بین افراد واسط رد و بدل نشود که این یکی از افتخارات دولت است چون این یک معامله شفاف بر مبنای استانداردهای بین‌المللی و ضد فساد است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمام واسطه ها را از این دادو ستدها دور کردیم گفت: امیدواریم با همین عزم رییس جمهوری بتوانیم صنعت هوانوردی را - که در کوتاه‌ترین زمان می‌تواند اقتصاد ایران را رونق دهد - توسعه دهیم.

آخوندی با بیان اینکه امروز گامی در جهت بازسازی اقتصادی هما در پسابرجام برداشته شد، افزود: امروز روز تولد مجدد برای هما و همایی‌ها است و امیدواریم این وعده را به ملت ایران بدهند و به پاس عنایت رییس جمهوری گامی جدید برای توسعه صنعت هوانوردی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نوسازی صنعت هوانوردی و بازسازی ساختاری شرکت هما به طور همگام در دستور کار است به افتتاح مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی در روز گذشته اشاره کرد و افزود: با افتتاح این دو منطقه‌، دیروز نخستین گام برای تبدیل شدن فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به هاب منطقه برداشته شد.

آخوندی افزود: بنا به تاکید رییس‌جمهوری به زودی یک نمایشگاه بزرگ در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) احداث می‌شود تا کشور ایران به عنوان هاب لجستیک منطقه خاورمیانه تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در آغاز راه توسعه صنعت هوانوردی قرار داریم گفت: قطعا باید ۴ برابر میزان فعلی صنعت هوانوردی را توسعه دهیم. امیدورایم به زودی شاهد این باشیم که ایران و صنعت هوانوردی ایران به موقعیت گذشته خود در کل صنعت هوانوردی دنیا بازگردد تا سهم ایران از کل صنعت هوانوردی جهان را مجدد به دست آوریم.

وی افزود: با ورود هر فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور حجم قابل توجهی از خدمات و اشتغال از صنعت هوانوردی در بخش‌های مختلف کرو پروازی تعمیر و نگهداری، پشتیبانی ایجاد خواهد شد و در همین راستا از مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما درخواست کردم تا گزارشی از میزان ایجاد اشتغال با ورود ۱۳۸ فروند هواپیما به کشور ارائه دهد که نتیجه آن در اختیار عموم مردم و ملت ایران قرار می‌گیرد.

آخوندی با یادآوری اینکه ۱۳۸ فروند هواپیما نو طی ۸ سال آینده وارد ایران می‌شوند گفت: قرار است بخش عمده‌ای از این هواپیماها طی ۳ سال آینده وارد کشور شود./

نظر شما