شناسهٔ خبر: 18764 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پنجم اسفند زادروز دانشمند ایرانی خواجه نصیر‌الدین طوسی و روز مهندس - ۸

مهندس تداعی کننده خلاقیت، نوآوری، حرکت و پیشرفت/ روز مهندس بهانه‌ای برای الگوسازی از اندیشه سترگ مهندسی ایران برای آیندگان

علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی به مناسبت ۵ اسفند روز ملی مهندسی در پیامی ضمن گرامیداشت این روز، از مهندسان عرصه ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تقدیر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، متن پیام به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

در بلندای تارک تاریخ و تمدن با عظمت ایران نام بزرگ مردانی می‌درخشد که هر یک خود تاریخ ساز بوده‌اند. بزرگ مردانی همچون "فارابی"، "ابوریحان بیرونی"، "ابوعلی سینا" و "رازی" که با خدماتی ارزنده در زمینه‌های علمی، پزشکی و اجتماعی نام خود و ایران را در تاریخ جهان جاودان ساخته‌اند.

به پاس‌داشت نام بلند یکی از ستارگان بی بدیل تاریخ این مرزو بوم، روز پنجم اسفند، زادروز دانشمند و مهندس برجسته ایرانی، خواجه نصیر‌الدین طوسی بنام روز ملی مهندسی نام‌گذاری شده است. وی مهندسی سیاستمدار، نویسنده‌ای مبتکر، حکیمی منجم، ریاضی‌دانی اهل معرفت و فیلسوفی بی‌نظیر در زمانه خویش بود که علاوه بر ثبت اختراعات بسیار و ارزنده، رصدخانه مراغه را با سازه‌ای محکم و معماری زیبا و بی‌نظیر مهندسی و کتابخانه بزرگ این شهر را در قرن هفتم هجری قمری احداث کرد. همچنین با به‌کارگیری ابزارهای مهندسی توانست طول و عرض شهرها، جهت‌گیری و اندازه‌گیری شیب و فرازها و تعیین افق در جهات مختلف را با دقت قابل توجهی محاسبه نماید.  

در اذهان عمومی مهندس تداعی کننده خلاقیت، نوآوری، حرکت و پیشرفت است و روز مهندس بهانه‌ای است با هدف الگوسازی از اندیشه سترگ مهندسی ایران زمین برای آینده سازان این مرزو بوم تا با تکیه بر همت والای خویش و بهره گیری از علم و دانش بومی، حفظ و اعتلای میراث نیاکان خویش را رقم زنند.

روز پنجم اسفند، روز تجلیل از پیشگامان پیشرفت و سازندگی کشور است. روز تقدیر از مهندسانی است که در پرتو انقلاب اسلامی و بی اعتنا به تحریم‌های مکرر و تکراری بیگانگان، دانش، مهارت و توان فنی خود را در راه اعتلای میهن اسلامی به منصه ظهور می‌رسانند.

روز مهندسی روز پاس‌داشت مجاهدت‌ها و فداکاری‌های مهندسانی است که در هشت سال دفاع مقدس در خطوط مقدم جبهه و زیر آتش انبوه دشمن با احداث سنگر، راه، پل، بیمارستان و دهها نوع سازه و خدمات مهندسی، اندیشه و فکر مهندسی را به یاری رزمندگان دفاع مقدس آورده و دین خود را برای پیروزی و عزت ملت ایران جانانه اداء کردند.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افتخار دارد بعنوان یک مجموعه تخصصی و مهندسی در سال ۱۳۹۴ علیرغم فشارهای اقتصادی و تحریم‌های گوناگون با تکیه بر دانش و تخصص مهندسان متعهد خویش و همراهی و همدلی بخش خصوصی با تلاشی مضاعف هزاران کیلومتر انواع زیرساخت‌های حمل ونقل به هموطنان عزیز تقدیم نماید.

اینجانب ضمن تبریک روز ملی مهندسی به کلیه همکاران سخت کوش و پرتلاش خود در بخش‌های مختلف شرکت و تشکر از زحمات شبانه‌روزی این عزیزان، آرزوی توفیق خدمت بیش از پیش به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را برای جامعه مهندسی کشور مسألت دارم.                                                                                                         

علی نورزاد

معاون وزیر راه و شهرسازی

و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور

نظر شما