به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کهگیلویه و بویراحمد)، علی پارسایی با اشاره به اینکه ۶ هزار میلیارد ریال از مبلغ 8 هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته از محل بودجه نفت است، افزود: این مبلغ به طرحهای نیمه تمام راهسازی کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.
سرپرست کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: میزان اعتبارات طرحهای راهسازی استان امسال نسبت به پارسال بیش از ۲.۵برابر افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه پارسال تنها سه هزار میلیارد ریال به طرحهای راهسازی استان اختصاص یافته ابراز امیدواری کرد: این اعتبار بتواند زمینه ازسرگیری طرحهای بزرگ راکد در کهگیلویه و بویراحمد باشد.
پارسایی ابراز کرد: طرح بهسازی جاده تنگاری، جاده سریز، تونلهای یاسوج به سی سخت و کمربندی گچساران از جمله پروژههای راکدی بوده که با این اعتبار در مسیر بهره برداری قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۸طرح راهسازی در استان در حال اجراست تاکید کرد: این اعتبار براساس اولویت به طرحهای یاد شده اختصاص مییابد.
سرپرست راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:۵۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار به پروژه پل سریز اختصاص یافته است.
پارسایی با اشاره به اینکه این طرح حدود ۵۰درصدی پیشرفت فیزیکی دارد عنوان کرد: حفاری پل انجام شده و عملیات اجرای ۵۴ شمع نیز به پایان رسیده است.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال همچنین ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع مالی ملی برای تکمیل تونلهای جاده یاسوج به سی سخت اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: این تونلها هر کدام به عرض ۱۲.۴متر و ارتفاع ۷.۵ متر با هدف حذف پیچهای متعدد و شیبهای زیاد در دست ساخت است.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: عملیات حفر تونل شماره ۲ این مسیر که ۷۵۰ متر طول دارد در دی ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شد و ادامه ساخت آن با ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی اردیبهشت ماه سال جاری متوقف شد.
پارسایی تاکید کرد: عملیات حفر تونل شماره سه در این جاده به طول ۷۹۰ متر در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و ادامه احداث این تونل با ۳۲درصد پیشرفت فیزیکی در بهمن ماه پارسال متوقف شد.
سرپرست راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در ابتدای این طرح تعداد تونلها سه دهانه که به دلیل مخالفت سازمان محیط زیست طرح هندسی تغییر و باعث حذف یکی از تونلها شد.
وی تاکید کرد: این طرح به خاطر جاده یاسوج به سی سخت اهمیت زیادی دارد زیرا سی سخت یک مکان تفریحی است و رفت و آمد گردشگران داخلی و خارجی به آن زیاد است.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: در شرایط بحرانی زلزله سی سخت این محور ارتباطی به دلیل بار ترافیکی زیاد به مدت ۲۲ ساعت مسدود و امکان امداد رسانی به زلزله زدگان وجود نداشت که این خود دلیل محکمی برای شتاب بخشی در روند اجرایی پروژه تونلهای جاده یاسوج به سی سخت است.
کهگیلویه و بویراحمد ۶هزار و ۵۰۰کیلپمتر راه ارتباطی دارد که تنها ۲۷۰کیلومتر آن چهارخطه است.