شناسهٔ خبر: 18795 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد<

سپرده‌گذاری ۳۷ هزار نفر در صندوق پس انداز یکم مسکن/ تخریب زود هنگام مسکن ناشی از بی‌انضباطی شهری

حامد مظاهریان معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۳۷ هزار نفر در صندوق پس انداز یکم سپرده گذاری کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حامد مظاهریان گفت: امسال دو اتفاق خوب در زمینه تسهیلات داشتیم که یک مورد صندوق پس انداز یکم است که مردم را به پس انداز تشویق می کرد و تا سقف ۸۰ میلیون تومان افراد می توانند بعد از یک سال وام بگیرند و اثر این تسهیلات دهی درسال آینده و نیمه خرداد ماه مشخص خواهد شد.

وی تاکید کرد: تسهیلات بدون سپرده گذاری تا سقف ۶۰ میلیون تومان است  که در همه بانکها انجام می شود و پرداخت تسهیلات آن شروع شده است.

مظاهریان افزود : یکی از تسهیلات بافت فرسوده بود که به دلیل مشکلات اعتباری با تعداد محدودی اغاز شد و امیدواریم تا پایان سال حدود ۲۰۰ میلیارد تومان ، دولت متعهد شود برای پرداخت ما بعد التفاوت نرخ تسهیلات کمک کند تا بافت های فرسوده نوسازی شود.

وی ادامه داد :درخواست  وزارت راه وشهرسازی این است که باید حداقل نیمی از قیمت یک ساختمان را بانکها بتوانند تسهیلات دهنداما بدلیل مشکلات اعتباری که بانکها دارند نمی توانند پرداخت کنند و وزارت درحال پیگیری است که از طریق افزایش تسهیلات کمک شود تا فرایند ساخت و ساز توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی ادامه داد : بانک مسکن در سالگرد تاسیس خود اعلام کرد که برای صندوق پس انداز یکم ۳۷ هزار نفر سپرده گذاری کردند که در فاصله یکسال می توانند وام بگیرند و در بازار خرید کنند.

مظاهریان در گفتگو با صدا و سیما گفت: مسکن تحت تاثیر شاخصه های کلان اقتصادی است و ما از طریق تشویق مردم به پس انداز  وافزایش سقف تسهیلات در زمان طولانی تر با نرخ کمتر، کمک می کنیم چرخه به حرکت در آید. این صندوق خرداد ماه امسال در بانک مسکن راه اندازی شد.

تخریب زود هنگام مسکن ناشی از بی‌انضباطی شهری

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت:برای جلوگیری از تخریب زود هنگام ساختمان، مدیریت شهری باید قوی تر عمل کند تا چشم به درآمد های ناشی از تراکم نداشته باشد.

 مظاهریان گفت: تخریب ساختمانها ، براساس دو عامل کیفیت نازل ساخت وساز و ارزش افزوده ملکی است که با تغییرات قوانین شهری با ارتفاع بیشتری ساخته می شود که عامل دوم ناشی از بی انضباطی شهری است .

وی افزود : ملکی که تازه ساخته شده است در موقعیتی قرار می گیرد که مالک آن را تخریب و چند طبقه آن را اضافه کند که باید با انضباط شهری کنترل شود.

مظاهریان تاکید کرد : قوانین باید قابل خرید و فروش نباشد و طرحهای شهری مصوب ملاک عمل قرار گیرد .

وی بابیان اینکه بخش عمده تخریب ساختمانها کیفیت نازل ساخت و ساز است گفت : بازرسی فنی باید مستقیم ساختمان را مورد بازرسی قرار دهد تا ساختمانهای با کیفیت و رفاه بهتر و صرفه اقتصادی بیشتر ساخته شود .

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد : شهرداری ها باید طبق سند شهری،اجازه نوسازی مسکن دهند واگر شهرداری قوانین را برهم بزند و از طریق ابزار قانونی متعهد نباشد بی انضباطی در شهر ایجاد شده است ومانند این است در شهر طرح و برنامه ای داشته اما به آن عمل نشده است .

تشکیل شرکت های خدمات منازل

حامد مظاهریان با بیان اینکه در مقررات ملی ساختمان مبحثی تحت عنوان نگهداری ساختمان وجود دارد ، گفت : نگهداری ساختمان به صورت حرفه‌ای انجام نمی شود.

وی ادامه داد: در کشور به صورت اتفاقی یک نفر از ساکنان مسئول نگهداری ساختمان هستند و این کار حرفه ای است و ساکنان باید بدانند خانه در طی زمان فرسوده می شود و با ترفندهای بتوانند مصارف سوخت را کمتر کنندباید حرکت خودجوش ساکنان صورت گیرد تا به استانداردهای جهانی نزدیک شویم و شرکت های تخصصی در این زمینه ایجاد شوند و مالکان اختیار دارند که از این خدمات استفاده کنند.

مظاهریان ادامه داد:‌ خدمات حرفه‌ای برای نگهداری ساختمان به نفع خوبی انجام نمی شود و هدف این است که فرهنگ نگهداری را گسترش دهیم ومردم آگاه شوند که ساختمان چه عارضه‌‌ای دچار شود .

وی با اشاره به اینکه فرآینددرخواست خدمات اختیاری خواهد بود ، گفت: هدف این است که این فرهنگ را نهادی کنیم و استفاده از صلاحیت نگهداری و در پس آن فرایند انتقال تجربه برای نگهداری ساختمان در کشور تولید و رواج پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:فرایند ایجاد شرکت های خدمات منازل در چند ماه آینده نهایی خواهد شد و با نهایی شدن مبحث چک لیستها در بحث نگهداری ساختمان، ایمنی ساختمان که معقول است در نیمه دوم سال ۹۵ شرکت‌ها به آهستگی شکل خواهند گرفت.

وی ادامه داد : ‌همه فرآیند به بخش خصوصی تعلق دارد و وزارت راه و شهرسازی صلاحیت آنان را به رسمیت می شناسد.

نظر شما