شناسهٔ خبر: 18807 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حوزه جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

وجود ۱۲۷ هزار کامیون بالای ۲۵ سال در کشور/کاهش ۲.۷ درصدی تلفات رانندگی/ پیشرفت پیشرفت ۴۹ درصدی قطعه یک آزادراه تهران-شمال/۵ پروژه آزادراهی آماده سرمایه‌گذاری

آزادراه وجود ۱۲۷ هزار کامیون بالای ۲۵ سال در کشور٬ کاهش ۲.۷ درصدی تلفات رانندگی٬ پیشرفت پیشرفت ۴۹ درصدی قطعه یک آزادراه تهران-شمال و ۵ پروژه آزادراهی آماده سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۲.۵ میلیارد یورو از مهمترین اخبار حوزه جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه جاده‌ای به شرح زیر است:

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل

۸۲ درصد سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها را دولت و تنها ۱۸ درصد را بخش خصوصی تأمین مالی کرده است.

در کمیسیون ایمنی‌ راه‌ها مطرح شد؛

بر اساس آمار پزشکی قانونی میزان متوفیان ناشی از تصادفات رانندگی در ۹ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در سراسر کشور کاهش ۲.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

در ۹ ماه نخست امسال «عدم توجه به جلو» با ۳۳.۶۶ درصد بیشترین سهم را در تصادفات اعم از جرحی و فوتی میان سایر علل تصادفات به خود اختصاص داد.

خودروی پراید با ۲۴.۱۰ درصد، موتور سیکلت با ۱۵.۰۶ درصد، پژو ۴۰۵ با ۱۱.۹۲ درصد، وانت پیکان با ۶.۸۵ درصد، سمند با ۵.۱۵ درصد، وانت نیسان با ۴.۹۹ درصد و کامیون با ۴.۶۲ درصد به ترتیب بیشترین سهم را از مقصران در تصادفات به خود اختصاص داده‌اند.

علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور

بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر آزادراه در سراسر کشور با مشارکت بخش خصوصی در دست احداث است.

۵ پروژه آزادراهی آماده سرمایه گذاری به طول هزار و ۱۰۰ کیلومتر و به ارزش بیش از ۲ و نیم میلیارد یورو در کشور وجود دارد که تمامی این پروژه‌های آزادراهی جزو کریدورهای مصوب بین‌المللی هستند و با احداث آنها کریدورهای عبوری بین‌المللی کشور در بخش آزادراهی تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

آزادراه‌های اندیمشک-اهواز به طول ۱۳۰ کیلومتر، همدان-کرمانشاه به طول ۱۸۰ کیلومتر، سیرجان-بندرعباس به طول ۳۵۵ کیلومتر، شیراز-بوشهر به طول ۲۲۰ کیلومتر و قم-سلفچگان-اراک به طول ۱۲۰ کیلومتر آزادراه‌های آماده سرمایه‌گذاری هستند که به غیر از آزادراه همدان- کرمانشاه در کریدور آزادراه‌های آسیایی، همگی در کریدور شمالی- جنوبی مصوب کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد قرارگرفته و از جایگاه مهمی در این کریدور برخوردارند.

به منظور تکمیل هرچه سریعتر آزادراه تهران- شمال در حال حاضر ۶ پیمانکار در ۸۴ جبهه کاری مشغول فعالیت هستند. پیشرفت فیزیکی قطعه یک حدود ۴۹ درصد است، ۹۰ درصدحفاری تونل‌ها به پایان رسیده است و هم‌‌زمان عملیات لاینینگ هم در حال انجام است

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

۱۲۷ هزار کامیون بالای ۲۵ سال داریم. حال آنکه سن فرسودگی خودروهای سنگین در ایران ۱۵ سال است.

نحوه خصوصی‌سازی در ایران جای نقد بسیاری دارد اما نتیجه آن در بخش حمل و نقل این بود که سرمایه‌گذاری در این بخش خشکید.

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

امسال میزان حمل بار نسبت به سال گذشته در کشور سه درصد کاهش نشان می‌دهد و از سوی دیگر به دلیل استفاده بسیاری از مردم از وسایل نقلیه شخصی شاهد کاهش مسافر در بخش حمل و نقل عمومی هستیم.

علی السنیدی وزیر صنعت و تجارت عمان

عمان زمینی در مسقط به مساحت ۱۵۰ هزار مترمربع به سفارت ایران واگذار کرده تا شرکت‌های ایرانی بتوانند در آنجا فعالیت لجستیکی داشته باشند.

ابوالقاسم سلطانی مديركل دفتر نظارت و ارزيابی  نظام‌های حمل‌ونقل و تشكل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی

در حوزه احداث آزادراه ۲۲ طرح به طول كلي ۳۵۲۶ كيلومتر و با ميانگين پيشرفت فيزيكي ۳۶ درصد در دست اجرا است كه براي اتمام اين طرح‌ها معادل ۲۳۰۰۰۰  ميليارد ريال  پيش بيني مي‌شود.

در حوزه احداث باند دوم و چهارخطه كردن ۷۷ طرح به طول كلي ۱۲۸۴۱ كيلومتر و با ميانگين پيشرفت فيزيكي ۳۵ درصد در دست اجرا است كه براي اتمام اين طرح‌ها ۱۷۵۰۰۰ ميلياردريال اعتبار مورد نياز است.

همچنین در حوزه احداث و بهسازي راه اصلي ۱۴۴ طرح به طول كلي ۲۲۵۶۹ كيلومتر و با ميانگين پيشرفت فيزيكي ۳۷ درصد در دست اجرا است كه براي اتمام اين طرح ها ۲۲۰۰۰۰ ميليارد ريال پيش بيني مي‌شود.

اهم اقدامات در حوزه زير ساخت جاده‌ای برای سال ۹۳ شامل احداث، توسعه و بهسازی بيش از ۲۰۰۰ كيلومتر انواع راه‌های (اصلي) شامل آزاد راه ، بزرگراه و ... و احداث و توسعه بهسازی و آسفالت راه فرعی و روستايی به ميزان ۹۵۰۰ كيلومتر بود و براي سال ۹۴ نیز شامل برنامه‌ريزی برای احداث ۲۳۱۸ كيلومتر زير ساخت جاده و راه اصلي واحداث و بهسازی و آسفالت بيش ۱۰۰۰۰ كيلومتر راه روستایی است.

مهران قربانی مدیرکل ایمنی و حریم راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور هم اکنون ۳۵۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران فعال در حوزه ایمنی راه‌ها از قبیل علائم، خط کشی و حفاظ های راه وجود دارد.

نظر شما