شناسهٔ خبر: 18812 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جزئیات نشست حناچی و مرادخانی با رایزن‌های فرهنگی ۲ کشور مسلمان:

ایجاد فضای گفت‌وگوی تمدن‌ و هنر ایرانی و خراسان بزرگ با کشورهای مسلمان/ تبادل نظر درباره ساخت فیلم و تدوین کتاب تمدن خراسان بزرگ/ تقویت نگرش همدلی در مشهد۲۰۱۷

نشست معاون معماری و شهرسازی وزیر در نشست تبادل نظر درباره ساخت فیلم وتدوین کتاب تمدن خراسان بزرگ گفت: تمام تلاش ما این است که به بهانه مشهد ۲۰۱۷ فضای بهتری برای گفت وگوی تمدن‌ و هنر ایرانی وخراسان بزرگ در بین کشورهای همسایه فراهم شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، نشست تبادل نظر درباره ساخت فیلم وتدوین کتاب تمدن خراسان بزرگ، با حضور پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی و میهمانانی از کشورهای افغانستان و ازبکستان، همچنین علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی خانیکی استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، سیاوش صابری عضو کمیته تخصصی معماری طراحی شهری، محمدکاظم دبیری نماینده دبیرخانه شورای سیاست گزاری مشهد۲۰۱۷، مجتبی آقایی دبیر جشنواره طراحی لوگو مشهد ۲۰۱۷، فرزین رضاییان نویسنده و فیلمساز و فرزانه صادق مالواجرد مدیر کل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش در  وزارت راه وشهرسازی برگزار شد.

پیروز حناچی در این جلسه ضمن اعلام مشارکت و همکاری وزارت راه و شهرسازی در آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تدوین برنامه‌ها و رویدادهای  فرهنگی با شورای سیاست‌گذاری مشهد ۲۰۱۷  در برگزاری رویداد کلان فرهنگی و توسعه‌ای سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را یکی از مصوبات اجلاس سال ۲۰۱۰ سازمان آیسسکو در باکو دانست و گفت: در این اجلاس، اعضا برای تعیین پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ میلادی تصمیم‌گیری کردند که این بار از میان  چند شهر از کشورهای جهان اسلام، مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام  در کشورهای غیر عرب  برای سال ۲۰۱۷ انتخاب شد.

دبیر شورای‌عالی معماری و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه تمام تلاش ما این است تا به بهانه مشهد ۲۰۱۷ فضای بهتری برای گفت وگوی تمدن‌ و هنر ایرانی و خراسان بزرگ در بین کشورهای همسایه فراهم شود، افزود : امیدواریم همکاری‌ها در این زمینه‌ها به نحو عالی ادامه پیدا کند زیرا  مشهد ۲۰۱۷ فرصتی برای گفت وگوی تمدن‌ها و هم‌پیوندی بیشتر تمدن و هنر ایرانی و خراسان بزرگ در همه زمینه‌ها از جمله ادیان، شعر  و ادبیات و علوم مختلف در منطقه است. ظهور ستارگانی مانند خیام، ناصرخسرو، فردوسی، ابن‌سینا... ابوریحان بیرونی، رودکی، خوارزمی  و...که از نخبگان  فرهنگ و تمدن آن موقع جهان اسلام بودند موضوعی است که ما را با همسایگان‌مان در این منطقه به هم پیوند می‌زند.

 معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی افزود : البته هنر و دانش معماری، موسیقی، هنرهای تجسمی  و نگارگری هم موضوعاتی هستند است که این مناطق را به هم پیوند می‌زند. شهرهایی مانند غزنه، بخارا، سمرقند، بلخ، طوس، مرو و....  از جمله شهرهایی هستند که در آنها این نوع از هنر موج می‌زند.

حناجی ادامه داد: این نشست بهانه‌ای برای شناساندن بیشتر تمدن خراسان بزرگ در منطقه از طریق تولید محصولاتی مانند فیلم و کتاب است که بدیهی است بدون همکاری با همسایگان ما در این منطقه این کار صورت نمی‌گیرد. از این رو از کشورهای دوست و همسایه خواستیم تا با شرکت در این نشست‌ها وتبادل تجارب، محصولی ارائه دهیم که همگی به آن افتخار کنیم. زیرا تمدنی که امروز در منطقه شاهد آن هستیم محدود به مرز جغرافیایی کنونی نیست و محصول تلاش همه همسایگان ما در منطقه خراسان بزرگ است.

مشهد ۲۰۱۷ بدون جغرافیای سیاسی

مسئول فرهنگی کشور افغانستان نیز در این نشست ضمن پرداختن به این موضوع که در تهیه فیلم وتدوین کتاب خراسان بزرگ باید  همه جوانب را در نظر گرفت گفت: پیشنهاد می‌کنم  در نشست‌های ما اسلام شناسانی از همه کشورهای همسایه حضور داشته باشند که هم به ادبیات اسلامی آشنایی داشته باشند و هم تاریخ این حوزه را بخوبی بشناسند.

محمد افشا رهبین  در ادامه افزود: زیرا این موضوع باعث می‌شود که در مشهد ۲۰۱۷ همه  جزییات  خراسان بزرگ به تمامی روشن شود. همانطور که  می‌دانید در قدیم، مرکز خراسان بزرگ بلخ بود نه توس؛ بنابراین اگر ما می‌خواهیم شکوه خراسان اسلامی را یک‌جا ببینیم باید همه اینها را در آن لحاظ کنیم.

این مسئول بخش فرهنگی ۲۰۱۳  پایتخت فرهنگ  اسلامی  در ادامه اضافه کرد : ضمن اینکه در این مورد باید غزنه را هم به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی بررسی کنیم. به نظرم  نباید در مشهد ۲۰۱۷ تنها به یک شهر فقط از جنبه اسلامی آن نگاه شود؛ زیرا شهرهای بزرگ بلخ، مرو،  هرات و  نیشابور چهاراه خراسان بزرگ آن زمان بودند و  شهرهای کوچک دیگر زیاد مطرح نبودند و مرکز و پایگاه اسلامی آن زمان بلخ بود.

این شاعر و نویسنده افغان در ادامه افزود: نام غزنه و محمود غزنوی همیشه در تاریخ این منطقه ازجمله در شاهنامه به وفور آمده و مطرح بود، البته این به این معنا نیست که ایران امروزی با قلمروهایی که دارد به تاریخ و روزگار قدیم ایران  مربوط نیست اما اگر شهر و  شخصیت‌هایی در حوزه خراسان اسلامی مطرح می‌شود  همه خراسان  اسلامی را شامل شود.

وی در پایان سخنان با اشاره به اینکه حضور مبارک امام رضا(ع) در مشهد نیز در مشهد ۲۰۱۷ به آن قداست می‌دهد گفت: در مشهد ۲۰۱۷ باید از جغرافیای سیاسی  امروز دور شویم.

تقویت نگرش همدلی

معاون هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نیز درپاسخ به نگرانی مهمان افغانی نشست گفت: اگرچه امروز جغرافیای سیاسی‌مان تغییر کرده است  اما به لحاظ جغرافیای انسانی هنوز همان یک‌پارچگی مراودات موجود است  همان فرهنگ هنوز به قوت خود باقی است؛ بنابراین اطمینان می‌دهیم که  از این بابت جای هیچ نگرانی نیست .

 علی مرادخانی در ادامه افزود : اما  این را هم از نظر دور نداریم که  مشهد ۲۰۱۷، به دلیل  موجودیتش در  مشهد در مرکز فعالیت این جریان قرار دارد. از طرف دیگر باید زبان فارسی را در همه ابعادش نگاه کنیم و همه گویش‌ها و لهجه‌های مختلف را در مشهد ۲۰۱۷  در نظر بگیریم.

مرادخانی همچنین گفت:  مشهد ۲۰۱۷ موجب هماهنگی بیشتر بین تفکرات خراسان بزرگ در وجوه مختلف دینی، فکری هنری، ادبی و  اهالی خراسان به معنای ایران فرهنگی می‌شود . به همین دلیل مهمترین ویژگی مشهد ۲۰۱۷ تقویت نگرش همدلی است تا هر چه بیشتر فاصله‌ها کم شده و درک در کنار هم بودن افزایش پیدا کند.  

محمد کاظم دبیری معاون فرهنگی اداره ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی و مسئول دبیرخانه مشهد ۲۰۱۷ هم آمادگی خراسان‌‌رضوی برای همکاری بیشتر در این جریان فرهنگی را اعلام کرد.

بنا بر این گزارش، مقرر شد در سال ۲۰۱۷ میلادی مصادف با دی ماه ۱۳۹۵ تا دی ماه ۱۳۹۶ مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در میان کشورهای آسیای غیرعرب باشد. سازمان آیسسکو هر سال سه شهر، شامل یک شهر از جهان عرب، یک شهر از کشورهای آسیایی و شهری دیگر از کشورهای غیر عرب قاره آفریقا را به عنوان پایتخت فرهنگ‌اسلامی معرفی می‌کند. شهر اصفهان در سال ۲۰۰۶ میلادی پایتخت فرهنگ اسلامی در آسیا بود.

شایان ذکر است، آیسسکو (ISESCO) سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی است که از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸ه. ش) فعال شده است. مقر این سازمان که ۵۱ کشور اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران در آن عضویت دارند شهر رباط در کشور مغرب است. این سازمان که با هدف هماهنگ‌سازی، گسترش تعامل و همکاری‌های کشورهای اسلامی در زمینه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی با الهام از اهداف و تعالیم اسلامی، فعالیت می‌کند دو دفتر منطقه ای در شارجه و تهران دارد. همچنین مهم ترین فعالیت‌های آیسسکو در چهار محو میراث، هویت اسلامی و الزامات جهانی شدن، تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار، گفت و گو و اتحاد تمدن‌ها در روابط منطقه‌ای، بین‌المللی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه پایدار در جهان اسلام است. /

نظر شما