شناسهٔ خبر: 18830 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نشست تبادل نظر درباره ساخت فیلم وتدوین کتاب تمدن خراسان بزرگ:

دریافت بیش از ۱۵۰۰ اثر برای طراحی لوگوی مشهد۲۰۱۷/ اعلام نتایج ۱۰۰اثر برتر تا نیمه اول اسفند ماه/ گسترش اندیشه ایران‌شهری با خراسان بزرگ

نشست مدیرکل دفتر معماری و طراحی شهری وزارت راه و شهرسازی در نشست تبادل نظر درباره ساخت فیلم وتدوین کتاب تمدن خراسان بزرگ تاکید کرد: نتایج نشست و درخواست همکاری با کشورهای اسلامی درون تمدن خراسان بزرگ، توسط دفتر معماری و طراحی شهری پیگیری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست تبادل نظر درباره ساخت فیلم و تدوین کتاب تمدن خراسان بزرگ در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی در حالی برگزار شد که در این نشست علاوه بر معاونان وزرای راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین رایزن های فرهنگی کشورهای افغانستان و ازبکستان، فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر معماری و طراحی وزارت راه و شهرسازی، هادی خانیکی استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و مسئول تدوین کتاب خراسان بزرگ در طرح مشهد ۲۰۱۷، فرزین رضاییان نویسنده و فیلمساز نیز حضور داشتند.

گسترش اندیشه ایران‌شهری با خراسان بزرگ

در نشست فوق، هادی خانیکی استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با بررسی  این موضوع  که چگونه می‌توان در طرح مشهد ۲۰۱۷ و تهیه فیلم خراسان بزرگ، حرم حضرت رضا و خراسان بزرگ را توامان دید گفت: تاثیری که خراسان بزرگ در این طرح دارد برکسی پوشیده نیست بنابراین اگر بخواهیم اندیشه ایران‌شهر را گسترش دهیم باید حتما خراسان بزرگ را این طرح ببینیم.  

خانیکی افزود: پیشنهادم این است که در این موضوع  باید تمدن قبل از اسلام و خاستگاه فرهنگیخراسان بزرگ در قدیم را در این جریان یک‌جا بررسی کنیم؛ زیرا خدمات متقابل اسلام و ایران بدون در نظر گرفتن خراسان بزرگ هیچ است. ما نباید تنها در مشهد متوقف شویم بلکه باید از قدیم شروع کنیم تا به تاریخ معاصر که همان مشهد است برسیم.

شکوه خراسان بزرگ

در نشست فوق، فرزین رضاییان نویسنده و فیلمساز  درباره طرح تولید مجموعه کتاب و فیلم خود با نام پیشنهادی «شکوه خراسان» پرداخت و در حین پخش  نمونه‌ای از ساخت فیلم‌های  قبلی خود درباره ایران، درباره  هدفش از ساخت فیلم شکوه خراسان، گفت: تاریخچه مختصر خراسان و خراسانیان همراه با بازسازی گرافیکی از برخی شهرها مانند نیشابور وسمرقند، چگونگی پیشرفت اسلام در خراسان بزرگ، طلوع علوم مختلف و ظهور ستارگانی مانند فارابی و فردوسی و ابن سینا و بالاخره شکل‌گیری مکتب هنری خراسان و البته به تصویر کشیدن زیبایی‌های طبیعی، جغرافیایی و گردشگری  این خطه پهناور از جمله اهداف ساخت این این فیلم است.

وی در ادامه‌ با اشاره به اینکه در این فیلم  قطعا از همفکری متفکران و استادان برجسته کشورهای افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و هندوستان  استفاده خواهد شد، افزود: بدون شک این فیلم بدون همکاری همسایگان شمال شرقی و شرقی کشورمان  ابتر خواهد بود. در این فیلم همچنین جنبه‌هایی از آداب ورسوم دیروز وامروز مردم خراسان از جمله عید نوروز و مهمان نوازی مردم خراسان بزرگ نیز به تصویر کشیده می‌شود.

استقبال خوب هنرمندان

مجتبی آقایی، مسئول جشنواره طراحی لوگو برای مشهد ۲۰۱۷ نیز با اشاره به اینکه مهلت دریافت ارسال آثار تمام شده است، گفت: هفته گذشته فرصت ارسال آثار برای جشنواره  طراحی لوگو و نشان مشهد ۲۰۱۷ تمام  شد. خوشبختانه استقبال بسیار خوبی  از سوی هنرمندان صورت گرفت.

وی درباره تعداد آثار دریافتی گفت: ۱۷۶۱ اثر از ۷۹۰ هنرمند دریافت شد  که اکنون در حال دسته‌بندی آثار رسیده هستیم. ترکیب هیات داوران نیز انجام شده‌است و هنرمندانی مانند آیدین آغداشلو، کفشچیان مقدم، حقیقی،   صداقت جباری و برخی دیگر از صاحبنظران حوزه گرافیک کشور داوری این مسابقه را برعهده دارند.

 وی افزود: از میان این آثار ۱۰۰ اثر انتخاب شده و نتایج اولیه نیز تا ۱۵ اسفند ماه اعلام می‌شود. از این تعدا د نیز ۱۰ اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب می‌شود و در نمایشگاهی که به همین منظور در تهران و مشهد به‌صورت همزمان در فروردین ماه  برپا می‌شود به نمایش درمی‌آید.

وی در پایان افزود : همزمانی این رویدادها فرصتی مناسب و مغتنم برای بازآرایی سیمای ذهنی مشهد در جهان، عرضه و انتقال پیام‌های فرهنگی با بهره‌گیری از توانمندی مردمی وهنری، ظرفیت و جایگاه اصیل تاریخی و فرهنگی مشهد به جهانیان است. ضمن آنکه نام امام رضا (ٔع) جذابیت هنری زیادی دراین جشنواره ایجاد کرده است.

پیگیری نتایج نشست و درخواست همکاری کشورهای اسلامی از سوی دفتر معماری و طراحی وزارت راه و شهرسازی

فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر طراحی و معماری وزارت راه و شهرسازی نیز که در این نشست حاضر و یکی از تشکیل دهندگان اصلی برنامه بود تاکید کرد: نتایج نشست و درخواست همکاری با کشورهای تمدن خراسان بزرگ به کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، افغانستان و هند جهت هماهنگی در اقدامات اجرایی توسط دبیر خانه ستاد ملی عمرانی مشهد ۲۰۱۷ در وزارت راه و شهرسازی (دفتر معماری و طراحی شهری و بافت های واجد ارزش) پیگیری خواهد شد.

مدیرکل دفتر معماری و طراحی وزارت راه و شهرسازی در پایان افزود: همچنین به جهت همگرایی و مشارکت هر چه بیشتر کشورهای مذکور نظرات اندیشمندان و متخصصین داخلی و بین‌المللی در غنای بسته فرهنگی در خور شکوه خراسان موثر خواهد بود.

گفتنی است آیسسکو (ISESCO) سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی است که از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸ه. ش) فعال شده است. مقر این سازمان که ۵۱ کشور اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران در آن عضویت دارند شهر رباط در کشور مغرب است. این سازمان که با هدف هماهنگ‌سازی، گسترش تعامل و همکاری‌های کشورهای اسلامی در زمینه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی با الهام از اهداف و تعالیم اسلامی، فعالیت می‌کند دو دفتر منطقه ای در شارجه و تهران دارد. همچنین مهم ترین فعالیت‌های آیسسکو در چهار محو میراث، هویت اسلامی و الزامات جهانی شدن، تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار، گفت و گو و اتحاد تمدن‌ها در روابط منطقه‌ای، بین‌المللی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه پایدار در جهان اسلام است. /

نظر شما