شناسهٔ خبر: 18857 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

در سومین همایش بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس مطرح شد

اعتلای نام خلیج همیشه فارس/ ارائه راهکارهای مناسب برای حل مشکلات خلیج فارس/ توجه به هویت و تاریخ خلیج فارس در منطقه و جهان

داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی کل کشور اعتلای نام خلیج همیشه فارس و بستر سازی فرهنگی در این زمینه در سطح بین‌المللی را یکی از اهداف اصلی برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس خواند و گفت: این کنفرانس فرصت مناسبی برای یافتن راهکارهای بهینه برای حل مشکلات خلیج‌فارس در بخش‌های گوناگون خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی کل کشور در سومین همایش بین‌المللی اقیانوس‌شناسی خلیج فارس که امروز ۸ اسفندماه با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین سایر مسئولان مربوط در هتل المپیک تهران برگزار شد، مواردی از جمله موقعیت استراتژیک، منابع نفت وگاز و تحولات تجاری، زیست بوم خلیج فارس و گردشگری را از جمله ویژگی‌های با ارزش و بااهمیت این خلیج ایرانی اعلام کرد و گفت: خلیج‌فارس با توجه به نام و تاریخی که دارد برای ما ایرانی‌ها حساسیت زیادی دارد و حفظ و نگهداری آن نیز تنها با مطالعات و پژوهش‌های علمی و تخصصی ممکن خواهد بود.

پرهیزکار در ادامه اقیانوس شناسی فیزیکی و هواشناسی دریایی را از جمله شاخه‌های علم اقیانوس‌شناسی خواند و گفت: اقدامات زیادی تا کنون در این حیطه انجام شده و همچنان در حال انجام است.

وی با تاکید بر شعار این کنفرانس مبنی بر «خلیج فارس و توسعه پایدار» بیان کرد: اعتلای نام خلیج همیشه فارس و بستر سازی فرهنگی در این زمینه در سطح بین‌المللی، ایجاد فضای مناسب برای ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در زمینه علوم و فناوری‌های دریایی در داخل و خارج کشور در راستای توسعه پایدار خلیج فارس، زمینه‌سازی برای یافتن راهکارهای مناسب در جهت حل مشکلات اقتصادی، زیست محیطی، حمل ونقل دریایی، آلودگی هوا و دریا، اثرات تغییر اقلیم، مدیریت یکپارچه، سواحل و... در خلیج فارس از جمله اهداف برگزاری این همایش به شمار می‌رود.

رئیس سازمان هواشناسی کل کشور هواشناسی دریایی و تغییر اقلیم، مهندسی دریایی و فناوری‌های نوین، علوم دریایی و اقیانوسی، بهره‌برداری از منابع دریایی، محیط زیست دریایی و فرهنگ و اقتصاد دریا را ۶ محور اصلی این کنفرانس دو روزه اعلام کرد و گفت: در این مراسم ۱۶۴ مقاله در بخش‌های گوناگون از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، تهدیدات دریایی، تغییرات اقلیمی، فرهنگ وتاریخ، اقتصاد حقوق دریا، فعالیت‌های شیلاتی، هیدروگرافی، هواشناسی دریایی و ... ارائه خواهد شدکه ۴۶ مقاله آن به صورت شفاهی و ۶۳ مورد دیگر به صورت پوستری در ۷ پنل مجزا برای حاضران ارائه می‌شود.

وی در ادامه افزود: در این کنفرانس ۴ مهمان خارجی از کشورهای مالزی، استرالیا، کویت و مصر علاوه بر سخنرانی در ۷ کارگاه علمی نیز طی این دو روز حضور خواهند یافت.

توجه به هویت و تاریخ خلیج فارس در منطقه و جهان

پرهیزکار همچنین در حاشیه این کنفرانس در جمع خبرنگاران اعلام کرد: خلیج فارس یک منطقه کاملا استراتژیک بوده و دارای اهمیت ویژه‌ای برای کشورهای منطقه و جهان است، این خلیج که با نام فارس مزین شده است بخشی از هویت و تاریخ این منطقه را تشکیل داده که برای کشور ما بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد:  وجود  نفت و گاز در این منطقه، فعالیت‌های تجاری، زیست بوم منحصر به فرد، آبزیان متعدد، جزایر مرجانی، دلفین‌ها، لاک‌پشت‌ها و نهنگ‌هایی که مربوط به این منطقه آبی هستند ایجاب می‌کند که تحقیقات گسترده‌ای در این حوزه انجام شود. با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای که دولت برای سواحل جنوبی کشور درنظر گرفته لازم است همایش‌های این چنینی برگزار شود تا فرصتی برای ارائه آخرین دست‌آوردهای محققان نیز در کشور فراهم شود.

نظر شما