شناسهٔ خبر: 1886 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن:

زندگی در شهرهای جدید پرهزینه است/ توجه صرف به کالبد زیبا برای شهر کافی نیست

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نباید فقط به کالبد شهرها توجه کرد گفت: اگر بهترین کالبد را فراهم کنیم اما به روح شهرها توجه نداشته باشیم فعالیت‌هایمان فایده چندانی ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید محمد پژمان امروز 10 آبان ماه در همایش بزرگداشت روز جهانی شهرها، بافت‌های فرسوده را یکی از چالش‌های مدیریت شهری دانست و گفت: گرچه مدیریت شهری در کلانشهرها زحمات زیادی برای تامین زیرساخت‌ها و روساخت‌ها کشیده اما تامین این امکانات به تنهایی کافی نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: موضوع آزار دهنده شهرها مشکلات اجتماعی و فرهنگی آنهاست. زندگی ماشینی مشکلاتی را در عرصه اجتماعی و فرهنگی به افراد تحمیل کرده و اگر مدیریت شهری در درمان این مشکلات به خوبی عمل نکند با مشکلات بیشتری در این زمینه مواجه خواهیم شد.

وی افزود: رفع کمبود فضاهای شهری از ضرورت‌های شهرنشینی است با این حال اگر بهترین کالبد را فراهم کنیم اما به روح شهرها توجه نداشته باشیم فعالیت‌هایمان فایده چندانی ندارد. در واقع داشتن کالبد زیبا علی‌رغم حیاتی بودنش کافی نخواهد بود.

پژمان با بیان اینکه زندگی در شهرهای بزرگ مشکلات زیادی را به وجود آورده است گفت: فاصله زیاد میان محل کار و سکونت و شلوغی شهرها و نبود وسایل حمل و نقل ارزان برخی از این مشکلات است. اگر هزینه واقعی شهری را از مردم دریافت نکنیم مدیریت شهری نمی‌تواند نیازهای زندگی شهروندان را تامین کند.

رئیس کمیته ملی اسکان بشر افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی آسان و ارزان را از الزامات زندگی شهری دانست و گفت: امروز اشتیاق زیادی برای کار و سکونت در شهرها وجود دارد که سبب مهاجرت افراد زیادی می‌شود از طرفی شاهدیم مدیریت تا مرز شهرها نظام یافته است اما بیرون از مرز شهرها وضعیت متفاوتی حاکم شده است.

وی افزود: باید خدمات رفاهی را در سراسر سرزمین پراکنده کنیم تا همگان دسترسی عادلانه‌ای به آنها داشته باشند. از سوی دیگر باید تامین خدمات و فرصت‌های شغلی و کم هزینه کردن زندگی در حومه را در اولویت قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن به ایجاد شهرهای جدید و ناکارامدی آنها اشاره کرد و گفت: شهرهای جدید را برای کمک به سایر شهرها به وجود آوردیم اما امروزه شاهدیم زندگی در این شهرها پرهزینه‌تر است و امکانات کمتری را در اختیار ساکنان آنها قرار می‌دهد.

پژمان استفاده از تکنولوژی‌های برتر را یکی از ضروریت‌های زندگی شهری معرفی کرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود تا بتوانیم در حوزه جابجایی چندین میلیون سفر را پوشش دهیم و از هزینه‌ها بکاهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش روز جهانی شهرها گفت: نباید فقط به کالبد شهرها توجه کنیم زیرا اگر روح شهرها در نظر گرفته نشود فعالیت‌ها بی فایده خواهد بود./

نظر شما