شناسهٔ خبر: 18912 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر تجارت٬ صنعت و انرژی کره جنوبی در دیدار با دکتر آخوندی:

آمادگی كره برای احداث بیمارستان‌ و شهرك‌های جدید و بازآفرینی شهرها در ایران/ مشکلات شرکت‌های کره‌ای در بندرعباس/ دعوت از وزیر راه و شهرسازی برای سفر به کره‌جنوبی

جلسه وزیر تجارت٬ صنعت و انرژی کره جنوبی با اشاره به در حال تدوین بودن ۲ یادداشت تفاهم و یك موافقتنامه برای گسترش همکاری‌های ایران و کره در پروژه‌های زیربنایی٬ گفت: روش سرمایه‌گذاری PPP به ویژه BOT در ایران برای شرکت‌های کره‌ای جذابیت دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جو هیونگ هوان وزیر تجارت٬ صنعت و انرژی کره‌جنوبی روز یکشنبه ۹ اسفند در دیدار با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران با تأکید بر محقق شدن موافقتنامه ایران و کره جنوبی برای تحکیم روابط دراز مدت در زمینه‌های زیربنایی گفت: موافقنامه‌ای تنظیم و تهیه شده که در سفر رييس‌جمهوری کره جنوبی به ایران آماده امضا خواهد بود.

وی ادامه داد: درباره حضور شرکت‌های کره‌ای در حوزه حمل و نقل دریایی و توسعه بنادر و در پروژه‌های کلیدی ایران دو یادداشت تفاهم (MOU) برای سفر رييس‌جمهوری کره جنوبی به ایران در حال تدوین است که امیدواریم به تفاهمات مثبتی برسیم.

وزیر تجارت٬ صنعت و انرژی کره جنوبی به استفاده و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در پروژه‌های مشترک اشاره و اظهار کرد: می‌توانیم در بسیاری از حوزه‌ها از جمله ساخت فولاد٬ ساخت خودرو٬ قابلیت فناوری ارتباطات و اطلاعات٬ گاز و نفت با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

هیونگ هوان با اشاره به مزایای روش سرمایه‌گذاری PPP به ویژه BOT ٬ یکی از مهمترین مزایای این نوع سرمایه‌گذاری را شفافیت و جذاب بودن برای شركت‌های خصوصی خواند و درخواست كرد تا حمایت از سرمایه‌گذاری به روش PPP برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور ادامه یابد.

وی نسبت به پیشنهادهای جدید و امكان سرمایه‌گذاری تازه و مشترك ابراز علاقه کرد و گفت: بحث توریسم و هتل‌داری، ساخت بیمارستان‌ها و بازآفرینی شهرها و ساخت شهرك‌های جدید از اهمیت شایانی برخوردار است و ما آمادگی همکاری مشترک را با ایران داریم.

وزیر تجارت٬ صنعت و انرژی کره جنوبی با اشاره به فعالیت‌های شرکت‌های کره‌ای در تأسیسات دریایی بندرعباس از وزیر راه و شهرسازی درخواست كرد تا همكاری و مشاركت شركت‌های كره‌ای در ترمینال ۲ به دلیل پاره‌ای از مشكلات موجود در ترمینال ۱ را مد نظر قرار دهد تا شرکت‌های کره‌ای بتوانند در ترمینال ۲ بندرعباس نیز فعالیت کنند که مقرر شد در این زمینه نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی بزنند و مشکلات شرکت‌های کره‌ای را بیان کنند.

در ادامه، وزیر تجارت٬ صنعت و انرژی کره جنوبی در خصوص تفاهم‌نامه برای توسعه حمل و نقل ریلی در حاشیه شهر تهران ابراز خوشحالی و درخواست كرد که پیشنهادي مورد نظر ایران درباره مفاد تفاهم‌نامه ارايه شود تا در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود مجددا نسبت به امضای ۲ تفاهم‌نامه و یك توافق‌نامه و تحقق آن ابراز علاقه كرد و خواستار توسعه روابط دو کشور در این حوزه‌ها شد.

در خصوص توسعه كرویدور شمال-جنوب هم طرف كره‌ای درخواست كرد تا ایران اطلاعات لازم در خصوص موارد مد نظر و اینكه در چه نقطه‌ای از كریدور واقع شده‌اند و تا چه حد نیاز به بهسازی دارند را ارايه كند تا شركت‌های كره‌ای كه مایل به مشاركت هستند بتوانند همراه با شركت‌های ایرانی مطالعات لازم را انجام دهند.

در خاتمه طرف كره‌ای وزیر راه و شهرسازی را به دیدار از كشور خود دعوت كرد./

نظر شما