شناسهٔ خبر: 18953 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

نگاه مدیرعامل اسبق «هما» به قراردادهای جدید هوایی؛

خرید هواپیمای نو خواست مردم ایران است/ پیامدهای مثبت حضور ایرباس در ایران برای سایر شقوق حمل‌ونقل

داوود کشاورزیان مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) خریداری هواپیمای نو را خواست مردم ایران خواند و گفت: حضور ایرباس در ایران برای سایر شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه تولید ناوگان حمل و نقل انگیزه ایجاد می‌کند.

داوود کشاورزیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره خرید هواپیماهای نو ایرباس توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تقاضای فراوان سفرهای هوایی داخلی و خارجی گفت: موقعیت کشور ما به گونه‌ای است که می‌توانیم نقطه انتقال مسافران کشورهای هند٬ مالزی و استرالیا به اروپا و آمریکا و بالعکس باشیم. کاری که امروز کشورهایی مانند امارات و قطر با ایرلاین‌های امارات، فلای دوبی و قطر ایرویز در منطقه خلیج فارس و ترکیه با شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین در منطقه حاشیه دریای خزر انجام می‌دهند.

مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) ادامه داد: در دو سه دهه ابتدایی انقلاب اسلامی به دلیل این‌که همواره از سوی دولت آمریکا در تحریم بودیم امکان خرید هواپیماهای تولید شرکت‌های متعلق به این کشور را نداشته‌ایم، حتی امکان خرید ایرباس‌های نو هم که یک شرکت هواپیماساز اروپایی است، به دلیل آن‌که بخشی از سهام این شرکت در اختیار آمریکایی‌هاست، وجود نداشت. همینطور نمی‌توانستیم از سایر کشورهای سازنده هواپیمای مدیوم‌سایز یا سایز کوچک مانند برزیل و ایتالیا هواپیمای نو خریداری کنیم. بعد از تشدید تحریم‌های ظالمانه در پنج سال اخیر، این وضع بدتر از قبل شد و دیگر به‌هیچ وجه امکان خرید هواپیما نداشتیم تا زمان اجرای برجام که این محدودیت‌ها برداشته شد و توانستیم این عقب‌ماندگی تاریخی از منظر خرید هواپیما خصوصا هواپیماهای نو را در ایران برطرف کنیم.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اظهار کرد: در دهه گذشته مجبور بودیم هواپیمای دست دوم تهیه کنیم. برای ما بسیار سخت بود که هواپیمای چندین ساله کشور دیگری را بخریم و در ایرلاین‌های ایرانی استفاده کنیم؛ البته من از نظر صرفه اقتصادی، منعی در این کار نمی‌بینم که شرکتی هواپیمای دست دوم هم خریداری کند، اما این‌که همه هواپیماهای ما دست دوم باشد و نتوانیم حتی یک فروند هواپیمای نو بخریم، مساله‌ای است که همواره مورد اعتراض مردم ما بوده است. در واقع خریداری هواپیمای نو خواست مردم ایران است.

وی با اشاره به نیروهای آموزش دیده و خلبانان کارآمد در دهه‌های اخیر که توانسته‌اند به بالاترین سطح دانش فنی دست یابند، گفت: متأسفانه علی‌رغم وجود این خلبانان متخصص در کشور، به دلیل کمبود هواپیما نمی‌توانیم از آنها بهره ببریم. فردی که هزینه فراوانی برای فراگیری دوره خلبانی پرداخته، انتظار دارد که در همین رشته فعالیت شغلی داشته باشد. ما حتی ظرفیت پرورش نیروهای مورد نیاز در همه رشته‌های مرتبط با صنعت هوانوردی اعم از خلبانی، تعمیر و نگه‌داری هواپیما، ناوبری هوایی و ... را در داخل کشور داریم که به مرور در حال از بین رفتن بود؛ ولی تدبیر رییس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی با خریداری هواپیماهای نو از شرکت سازنده توانست جلوی فرار مغزها و نیروهای متخصص صنعت هوایی کشور را بگیرد. توافق‌های اولیه با ایرباس انجام شده و امیدواریم عقد قرارداد هم به خوبی پیش برود و در آینده نزدیک شاهد ورود این تعداد هواپیمای نوساز به کشور باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تشویق سایر شرکت‌های تولیدکننده ناوگان حمل و نقل اعم از ریلی، جاده‌ای و دریایی برای سرمایه‌گذاری در ایران بعد از عقد قرارداد با ایرباس خاطرنشان کرد: وقتی شرکت‌های بزرگ در جایی حضور می‌یابند این علامت و نشانه‌ای است برای سایر شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌گران بین‌المللی که می‌توانند در آن بازار حضور یابند. پس از تحقق خریداری هواپیما از ایرباس، این امر زمینه حضور سایر شرکت‌های تولیدکننده ناوگان‌های حمل و نقلی در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای و دریایی و همچنین مؤسسات و شرکت‌های خدمات مالی و بیمه‌ای را در ایران فراهم می‌کند. در واقع حضور ایرباس در ایران برای سایر شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه تولید ناوگان حمل و نقل انگیزه ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به برخی انتقادها به دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی به دلیل خرید تعدادی هواپیمای پهن‌پیکر گفت: هم اکنون حدود ۲۵۰ هواپیما در ناوگان هوایی کشور وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد آنها هواپیماهای «بدنه باریک» هستند. ما برای تکمیل ناوگان ملی خودمان نیاز به خرید هواپیمای پهن‌پیکر داشتیم. ضمن این‌که این یک قاعده کلی نیست که باید اکثریت هواپیماهای ناوگان ملی یک کشور بدنه باریک باشند و تنها تعداد کمی هواپیمای پهن‌پیکر در ناوگان هوایی فعالیت کند.

مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گفت: شرکت هواپیمایی امارات که بیش از ۲۵۰ فروند هواپیما دارد، حتی یک فروند هواپیمای بدنه باریک ندارد. در فرودگاه دوبی عمدتا هواپیماهای ایرباس ۳۲۰، ۳۳۰ و ۳۴۰ و بویینگ در پارکینگ قرار دارد. اگرچه قرار است عمده مصرف هواپیماهای پهن‌پیکر خریداری شده برای مسیرهای دوربرد باشد، اما در حال حاضر در برخی مسیرهای داخلی‌مان (مانند تهران به مشهد، شیراز، چابهار، کیش و تبریز) هم نیاز به هواپیمای پهن‌پیکر داریم. این مسیرها پرمسافر هستند و ما می‌توانیم به جای اینکه از چندین پرواز در روز برای رفتن به این مقاصد استفاده کنیم، همه ۳۰۰ یا ۴۰۰ مسافر همان روز را با یک پرواز پهن‌پیکر به مقصد برسانیم./

نظر شما