شناسهٔ خبر: 19055 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در کارگاه آموزشی مدیریت ادعا و آنالیز تأخیرات و تغییرات پروژه مطرح شد:

بررسی راه‌های مقابله با تاخیر در اجرای پروژه‌ها/ موفقیت چشم‌گیر اجرای پروژه‌های راه‌سازی با روش مشارکتی/ نوع قراردادهای سه عاملی مرسوم در گذشته تغییر می‌کند

حسین میرشفیع معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر مبارزه تاخیر در اجرای پروژه‌ها، با اشاره به موفقیت چشم‌گیر اجرای پروژه‌های راه‌سازی در سال ۹۳ و ۹۴ با روش مشارکتی گفت: نوع قراردادهای سه عاملی مرسوم در گذشته تغییر می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ کارگاه آموزشی «مدیریت ادعا٬ آنالیز تأخیرات و تغییرات پروژه با استفاده از نرم‌افزار MSP» روز چهارشنبه ۱۲ اسفند با حضور سیدحسین میرشفیع معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

مدیران ساخت و توسعه راه‌ها٬ مسئولان نظارت راه روستایی و مسئولان کنترل پروژه ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و کارشناسان حوزه پیمان رسیدگی و مدیریت پروژه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در این کارگروه شرکت دارند.

سیدحسین میرشفیع ابتدای آغاز کارگاه آموزشی ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان با اشاره به پیگیری‌های دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی در موضوع بحث اخلاق مهندسی افزود: هیأت دولت نیز اخیرا درباره همین موضوع مصوبه‌ای داشت بنابراین باید در اجرای پروژه‌ها این مهم مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی با بیان این که باید سیستم کارفرمایی و تنظیم قراردادها تغییر و شکل و ساختار جدید پیدا کند٬ اظهار کرد: نکته مهمی که در قراردادها وجود دارد این است که در گذشته تنظیم قراردادهای پروژه‌ها براساس سیستم ۳ عاملی بود اما سیاست‌های امروز وزارتخانه این است که پروژه‌ها به صورت طرح و ساخت اجرایی شود.

وی ادامه داد:‌ با توجه به محدودیت دولت در زمینه تامین مالی پروژه‌ها٬ کم و بیش قراردادها با روش BOT و EPCF بسته می‌شود، همکاران ما در اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها نیز نباید خودشان را جدا از این روند بدانند.

میرشفیع با اشاره به موفقیت چشم‌گیر اجرای پروژه‌های راه‌سازی در سال ۹۳ و ۹۴ با روش مشارکتی توضیح داد: استفاده از این روش رضایت‌مندی بالا و پیشرفت فیزیکی صحیح پروژه‌ها را در پی داشت بنابراین یکی از روش‌های اجرای پروژه که در آینده در وزارت راه و شهرسازی بیشتر استفاده می‌شود روش ppp یعنی مشارکت عمومی و خصوصی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد:‌ ذی‌حسابی‌ها و پیمان رسیدگی‌ها ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها باید آمادگی داشته باشند چراکه نوع قراردادهای سه عاملی مرسوم در گذشته تغییر می‌کند.

این کارگاه آموزشی با هدف «شناخت سیستم تأخیرات٬ تغییرات و ادعاهای پروژه بررسی تأخیرات٬ تغییرات و ادعاهای پروژه از منظر و برنامه‌ریزی و کنترل پروژه» و «آشنایی با نمونه‌های عملی و کاربردی تأخیرات٬ تغییرات و ادعاهای پروژه» برگزار می‌شود.

تأخیر در اجرا و تحویل به موقع پروژه‌ها یکی از چالش‌های اساسی حوزه پروژه است. تأخیر  موجب ایجاد هزینه‌های زیادی برای کارفرمایان و یا پیمانکاران می‌شون. بر همین اساس شناخت دلایل و علل تأخیرات٬ میزان تأثیر آنها در افزایش زمان٬ هزینه پروژه و سهم هر یک از ارکان پروژه در ایجاد تأخیرات از اجزای مهم آنالیز تأخیرات محسوب می‌شود که در قالب گزارش تجزیه و تحلیل تأخیرات ارائه می‌شود.

با توجه به تعدد پروژه‌های فعال در کشور٬ شناسایی عوامل تأخیر و کنترل و پیشگیری آنان جهت جلوگیری یا کاهش تأخیرات و هدایت منابع و امکانات موجود به سمت استفاده بهینه و افزایش کارایی مفید و حائز اهمیت خواهد بود.

ادعا٬ ابزاری برای اثابت حقی برای جبران هزینه یا زمان یا هر دوی زمان و هزینه تحمیل شده خارج از موضوع قرارداد و توافقات بعد از آن است و ادعاکننده در تلاش است تا اثبات مالکیت زمان و هزینه و یا هر دو را در قالب مدیریت ادعا انجام دهد./

نظر شما