به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، حسین یونسی با اشاره به ظرفیت ۱۰ میلیون تنی بندر انزلی و مساحت ۱۴۲ هکتاری محدوده این بندر، اظهار کرد: ظرفیت ۲۲ هزار TEU کانتینر، ظرفیت ۱۶ هزار تنی مخازن روغن خوراکی، ظرفیت ۷۲ هزار مترمربع انبار مسقف، وجود ۱۹۱ هزار تن سیلو، وجود ۱۷ پست اسکله و ۲۰ هکتار محوطه روباز از دیگر ظرفیت های بندر انزلی است.
مزایا و ویژگیهای منحصر به فرد بندر انزلی
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین به مزایا و ویژگیهای منحصر به فرد بندر انزلی اشاره و بیان کرد: برخورداری از مزایا و تسهیلات قانونی منطقه آزاد، ارایه خدمات به تمامی گروه های مختلف کالا در کوتاه ترین زمان ممکن در طول سال، قرار گرفتن در کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب، انجام عملیات ۲۴ ساعته تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری، قابلیت حمل و نگهداری کالاهای متنوع، نزدیکی به استان های صنعتی و پایتخت، وجود مسیر دسترسی زمینی مناسب به استان های همجوار و مرکز کشور، نزدیکی به فرودگاه بین المللی (۳۵ کیلومتر)، برخورداری از شرایط آب و هوایی معتدل استان گیلان، مزیت نسبی در ترانزیت کالا به کشورهای ترکیه، عراق و ارمنستان، توانایی پهلودهی انواع شناورهای متردد طرح دریای کاسپین بدون محدودیت از دیگر مزایا و ویژگیهای منحصر به فرد بندر انزلی است.
فرصت های ترانزیتی بندر انزلی
یونسی با اشاره به اینکه بندر انزلی مسیر ترانزیت خودروهای کشورهای آسیای میانه از بنادر جنوبی است، عنوان کرد: بندر انزلی مسیر ترانزیت غلات از آسیای میانه، مسیر ترانزیت سوخت کشورهای آسیای میانه و مسیر اصلی کریدور شمال–جنوب است.
اقدامات شاخص در راستای توسعه گردشگری و ایمنی دریایی
وی با اشاره به اجرای پروژه لایروبی آبراههای تالاب بندر انزلی به منظور ایمن سازی تردد شناورهای تفریحی با حجم ۵۳۸ هزار و ۱۳۳ مترمکعب و هزینه بیش از ۷۱۰ میلیارد ریال، اظهار کرد: احداث اسکله تفریحی در حوضچه غربی (مارینا) بندر انزلی برای آغاز فعالیت گردشگری دریایی، انجام اقدامات لازم به منظور راه اندازی خط گردشگری، مسافری دریایی ایران-روسیه، اجرای ۱ میلیون و ۲۹ هزار و ۵۳ مترمکعب لایروبی حوضچه ها و کانال دسترسی بندر انزلی، هویت بخشی به شناورهای تفریحی به تعداد ۱۴۰ فروند، نجات جان ۴۹ فرد مضطر در عملیات های جستجو و نجات دریایی، الحاق یک فروند شناور امداد دریایی به ناوگان امدادی، انجام ۲۴ مرحله هیدروگرافی حوضچه ها و کانال دسترسی بندر انزلی، آستارا و چمخاله و رفع نقاط کور و تامین پوشش رادیویی سراسری سواحل استان گیلان از جمله اقدامات شاخص در راستای توسعه گردشگری و ایمنی دریایی است.
اقدامات برجسته و شاخص در راستای توسعه لجستیک و زنجیره تامین
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان درباره اقدامات برجسته و شاخص در راستای توسعه لجستیک و زنجیره تامین، خاطرنشان کرد: رشد ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی ساخت مخازن روغن خام خوراکی، بازسازی و بهینه سازی اساسی انبارهای سرپوشیده بندر جهت استفاده بهینه انبارش انواع کالا، انجام مطالعات اولیه جهت احداث ۳ پست اسکله جدید حوضچه شرقی بندر در راستای اهداف و پروژه های توسعه دریامحور و انجام مطالعات اولیه جهت احداث ۳ پست اسکله جدید حوضچه شرقی بندر در راستای اهداف و پروژه های توسعه دریامحور از دیگر اقدامات برجسته و شاخص است.
یونسی افزود: اصلاح ساختار فیزیکی مجموعه ای از اسکله های بندر به منظور انجام عملیات تخلیه و بارگیری همزمان (اسکله های ۱۱ الی ۱۳) و افزایش بهره وری آن ها، افزایش ضریب ایمنی عملیات بندری از طریق تهیه و بکارگیری لوازم و تجهیزات استاندارد و به روز که منجر به کاهش قابل توجه سوانح و خسارات به افراد، کشتی ها و کالاها شده است، تامین و توسعه زیر ساخت ها و تجهیزات تخلیه و بارگیری کانتینر به منظور ایجاد ظرفیت مناسب به منظور ورود کالاهای کانتینری، احداث مخازن روغن خوراکی ۴۰ هزار تنی و احداث سیلوی غلات ۴۰ هزار تنی و همچنین انجام ۹۰ هزار متر مکعب لایروبی احداثی و نگهداری به منظور عملیاتی نگه داشتن ۱۴ پست اسکله فعال بندر انزلی در طی سال ۱۴۰۳ علی رغم کاهش تراز آب دریای خز از دیگر اقدامات قابل اشاره است.
اقدامات شاخص در راستای توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی در نیمه دوم سال ۱۴۰۳
وی در ارتباط با اقدامات شاخص در راستای توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی در نیمه دوم سال ۱۴۰۳، گفت: انعقاد تفاهم نامه با یک شرکت بخش خصوصی جهت الحاقیه قرارداد ساخت مخازن روغن خام خوراکی به ظرفیت ۲۶ هزار تن و انعقاد قرارداد با یک شرکت بخش خصوصی به مبلغ ۱۱۲۹۷ میلیارد ریال از جمله اقدامات شاخص در راستای توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی در نیمه دوم سال ۱۴۰۳، است.