شناسهٔ خبر: 19260 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بی‌طرف در نشست رسانه‌ای مطرح کرد؛

اجرای اصول قانونگرایی، اخلاق‌مداری، برنامه‌محوری و شایسته‌سالاری در هفتمین دوره سازمان نظام مهندسی استان تهران/ تدوین ساختار سازمانی در کمتر از یک‌ماه/ شرایط نامطلوب۴۲ شهر استان تهران در ساخت و ساز، طراحی، نظارت و اجرا

حبیب بی‌طرف رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با تاکید بر تدوین چهار راهبرد اصلی قانونگرایی، اخلاق‌مداری، برنامه‌محوری و شایسته‌سالاری در هفتمین هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: ۴۲ شهر استان تهران از نظر ساخت و ساز، طراحی، نظارت و اجرا در شرایط نامطلوبی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز ۱۸ اسفندماه حبیب‌اله بی‌طرف رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در نخستین نشست رسانه‌ای ضمن تاکید بر اهمیت نقش خبرنگاران در اطلاع‌رسانی صحیح، اهم اقدامات هفتمین دوره هیات مدیره سازمان نظام مهندسی را تصریح کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی استان تهران در دوره هفتم که عملا کار خود را از آذرماه سال جاری آغاز کرد، تدوین راهبردهای اصلی مدیریت، پیاده سازی ساختار سازمانی جدید و بخش دیگر از کارها را که در ادامه می‌آید در دستور کار قرار داد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: در تدوین راهبردهای اصلی مدیریت با توجه به تجربه مدیریت در سازمان‌های دیگر و همکاری با صاحب نظران ۴ اصل قانون‌گرایی، اخلاق‌مداری، برنامه‌محوری و شایسته سالاری در دستور کار سازمان قرار گرفت. همچنین پیاده‌سازی ساختار سازمانی جدید در استان تهران که در سال‌های گذشته و در دوره ششم مورد بازنگری قرار گرفت در این دوره تدوین شد.

وی افزود: هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران با ایجاد دو معاونت امور دفاتر نمایندگی و معاونت توسعه سرمایه مهندسی در سازمان، مدیریت ۲۹ دفتر نمایندگی در تهران، عضویت، ارتقای پایه، آموزش و پژوهش و ارتباطات با تشکل‌های حرفه‌ای و صنفی را در این دو معاونت در دستور کار قرار داد.

بی‌طرف در تشریح سایر اقدامات هفتمین دوره سازمان نظام مهندسی استان تهران به تفکیک امور راهبردی و عملیاتی اشاره کرد و گفت: نظام مهندسی ساختمان شامل کمیسیون‌های تخصصی و بخش‌های اجرایی‌ست که این بخش‌ها به عنوان بخش راهبردی سازمان، سیاست‌گذاری، برنامه ریزی کلان، تدوین و مقررات، کیفیت انجام کارها و مدیریت و نظارت رابر عهده دارد که قائدتا این بخش باید از امور اجرایی جدا باشد که تفکیک این دو بخش در دوره جدید در سازمان نظام مهندسی با هدف ایجاد انتظام جدید ایجاد شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با تاکید بر اینکه در هیچ دوره‌ای مثل دوره هفتم، ساختار سازمانی در یک ماه شکل نگرفته است افزود: سازمان نظام مهندسی سازمانی حرفه‌ای، مردم نهاد و کمیسیون محور است و شکل گیری ساختاری آن نشان از عزم هماهنگ اعضای هیات مدیره دارد.

وی گفت: بازبینی فرآیند انجام کارها از دیگر اقدامات هفتمین دوره نظام مهندسی استان تهران است که در آن تجمیع فعالیت‌ها در حوزه‌های معین با هدف شناسایی مشکلات، پاسخ‌گویی معاونت‌ها و سازماندهی یکنواخت از اقدامات ما بوده است. همچنین آسیب شناسی در سه حوزه طراحی، نظارت و اجرا و تهیه برنامه بهبود کار از دیگر اقدامات ۴ ماه سازمان نظام مهندسی است.

بی‌طرف آسیب شناسی در حوزه طراحی را در سطح شهر تهران و همچنین این استان تشریح کرد و گفت: با آسیب ‌شناسی‌های انجام شده وضعیت شهرتهران در شرایط قابل قبولی قرار دارد و مردم با مراجعه به خدمات شهری خدمات کار طراحی را به صورت انتخابی و اختیاری انجام میدهند اگرچه در شهر تهران نیز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی پیش روست اما تمامی تلاش‌ها به منظور ممنوعیت مداخله افراد فاقد صلاحیت صورت میگیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سایر شهرهای استان تهران که شامل ۴۲ شهر است وضعیت موجود در ساخت و ساز، طراحی، نظارت و اجرا با شرایط معمول فاصله زیادی مشاهد می‌شود که اولین قدم ما برای رفع موانع ۴۲ شهر استان تهران مجهز کردن دفاتر نظام مهندسی به سیستم نرم افزاری کنترل نقشه و ارجای کار است.

وی تاکید کرد: در بهمن ماه ۱۰ دفتر و در اسفندماه ۶ دفتر در سطح استان تهران به اتوماسیون اداری مجهز شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در حوزه نظارت و کارهای هیات‌مدیره جدید سازمان گفت: واگذاری خدمات نظارت (سیستم ارجاع کار) توسط سازمان نظام مهندسی انجام می‌شود که این کار قبلا توسط مالکان انجام می‌گرفت اما بر اساس ماده ۳۳ قانونِ اجرایی نظام مهندسی این کار وظیفه نظام مهندسی است و در دوره جدید بر اجرای کامل این قانون نظارت دارد. همچنین نظام مهندسی بر اساس صف‌بندی و سیستم اتوماسیون به مالکان ناظر معرفی می‌کند و مالکان در این زمینه حق انتخاب نیز دارند.

وجود چالش‌های فراوان در نظارت و اجرای ساخت و ساز در سطح استان تهران

بی‌طرف ادامه داد: کار نظارت برای مناطق ۲۲ گانه شهر تهران و برای متراژ بالاتر از ۱۵۰۰ مترمربع توسط چهارناظرِ عمران، معماری، مکانیک و برق انجام می‌شود اما برای متراژهای پایین‌تر تنها یک ناظر وجود دارد که این مسئله از نقاط ضعفی است که باید مورد اصلاح قرار بگیرد زیرا نظارت بر برق و گاز ساختمان‌های پایین‌تر از ۱۵۰۰ متر مربع مورد تایید شرکت گاز و برق نیست و بازرسان فنی این دو شرکت عموما این کار را انجام می‌دهند اما متاسفانه این اقدام در زمانی که ساختمان در مراحل پایانی کار است انجام می‌گیرد و این یکی از موارد و چالش‌هایی است که مهندسان با آن دست به گریبان هستند.

رئیس هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: در بخش اجرا نیز چالش‌های فراوانی وجود دارد. اساسا در شهر تهران اشخاص حقیقی و حقوقی دارای صلاحیت، ساخت و ساز را انجام نمی‌دهند و اجرا توسط افراد فاقد صلاحیت انجام می‌گیرد. از تیرماه سال جاری با رای دیوان عدالت اداری ثبت سازنده ذی‌صلاح توسط شهرداری لغو شدند و قراردادهای مجری عمدتا قراردادهای صوری است که این نقیصه‌ای است که با اجرا توسط نظام مهندسی برطرف می‌شود.

این مسئول سازمان نظام مهندسی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی استان تهران برای رفع این چالش‌ها بر تعامل با دستگاه‌های ذی‌ربط تاکید دارد و مبنای کار را بر قانون‌مداری نهاده است. جلسات متعددی با مسئولان وزارت راه و شهرسازی، ادارات کل راه و شهرسازی استان تهران، شهرداری تهران، شورای‌شهر، شهرداری، سازمان نظام مهندسی و سازمان نظام کاردانی استان تهران تشکیل شده است تا مشکلات با کمترین چالش حل شوند. این جلسات منجر به صورتجلسه‌ای هفت جانبه شد که در صورت اجرایی شدن از اول تیرماه ۹۵، مجریان ذی‌صلاح در پروانه ساختمانی ثبت می‌شوند.

بی‌طرف درباره محاسن انجام این کار گفت: با تعاملی که قرار است در سازمان‌ها و نهادهای عمومی ایجاد شود، سازنده، مجری و پیمانکار شخص دارای صلاحیت می‌شودن و هر اتفاقی که رخ بدهد پاسخگو خواهد داشت.

وی اظهار کرد: امیدواریم در شهر تهران و ۹ شهر اسلامشهر، پرند، ملارد، شهریار، رباط‌کریم، ورامین، پرند، پردیس و اندیشه، تعامل‌های سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط به حل مشکلات قبلی ساخت و ساز و بهبود وضعیت موجود بینجامد.

بی‌طرف گفت: در تهران بیش از ۱۵ هزار مجری ذی صلاح حقیقی و ۴۰۰ شرکت حقوقی داریم و بنا داریم، بازبینی‌ها را شروع کرده و کارنامه حرفه‌ای تشکیل دهیم و بانک اطلاعاتی از کسانی‌که دارای کار حرفه‌ای هستند برای معرفی به مردم ایجاد کنیم.

وی در پایان بخش نخست سخنان خود که به ارایه توضیحاتی در مورد اقدام‌های سازمان نظام مهندسی استان تهران مربوط بود به ارایه خدمات مهندسی برای خارج از کشور اشاره کرد و گفت: کمیسیون‌های خدمات خارج از کشور فعال‌شده و همگی دارند روی این موضوع کار می‌کنند. ما در کشورهای همسایه نیاز شدیدی به خدمات مهندسی داریم و با توجه به سرمایه مهندسی اگر مهندسان از نظر ضوابط آموزش‌های لازم را ببینند و مورد حمایت قرار گیرند باعث اشتغال مهندسان می‌شود که امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

 اجرای مقررات شهرسازی و تبعیت از طرح‌های جامع در دستور کار جدی سازمان نظام مهندسی استان تهران

حبیب‌اله بی‌طرف در نشست رسانه‌ای امروز در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره تشریح اقدامات سازمان نظام مهندسی برای جلوگیری از ساخت و سازهای خلاف ضابطه گفت: رسالت سازمان نظام مهندسی استان تهران اجرای کامل مقررات ملی ساختمان و مقررات شهرسازی منطبق با طرح‌های جامع و تفصیلی است. خوشبختانه شهر تهران به دلیل قدمت حضور شهرداری و داشتن طرح‌های جامع و تفصیلی همیشه از بستر مقررات کافی برخوردار بوده است و سازمان نظام مهندسی در طراحی و اجرا با شهرداری تعامل خوبی داشته است.

وی ادامه داد: اگرچه در سطح شهر تهران، برخی از ساختمان‌ها بدون رعایت ضوابط شهرسازی در معابر کم‌عرض ساخته شدند که باعث ایجاد مشکلات عمده ترافیکی و مشکلات شهرنشینی شده‌اند اما شهرداری ادعا دارد که اینها را از مراجع قانونی انجام داده است.

بی‌طرف تاکید کرد: شهرداری در جلسه اخیر تاکید کرده که نسبت به مدیریت شهری پایبندی بیشتری نسبت به مقررات داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران همچنین در مورد تعداد گودبرداری‌ها و آماری که در این رابطه وجود دارد گفت: تعداد گودهای خطرناک در شهر تهران ۱۷۶۰ گود است که مورد نظارت مستمر قرار گرفته است اما در مجموع تعداد کل گودهایی که در شهر تهران وجود دارد بالغ بر ۲۴ هزار مورد است که در حال بازرسی و کنترل هستند. /

نظر شما