شناسهٔ خبر: 19401 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

صفدری در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

پیشرفت ۸۰ درصدی سامانه «متا» / بارگذاری بیش از ۳۵۰۰ لایه مکانی در سامانه متا

مهدی صفدری رئیس مرکز فاوای وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مرکز تبادل اطلاعات مکانی این وزارتخانه پس از پشت سر گذاشتن آزمون‌های اولیه وارد فاز عملیاتی شد٬ گفت: به لحاظ نرم‌افزاری این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت دارد و تاکنون بیش از ۳۵۰۰ لایه مکانی در این سامانه بارگذاری شده است.

مهدی صفدری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: امروزه اهمیت و راه‌اندازی زیر ساخت اطلاعات مکانی به عنوان بستری توانمند در جهت جمع‌آوری، ادغام، نگهداری و تبادل اطلاعات و خدمات مکان محور بر هیچ کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: استفاده از مرکز تبادل اطلاعات مکانی (Clearinghouse) به عنوان یکی از بازوهای موثر در ایجاد SDI بخشی وزارتخانه راه و شهرسازی و به منظور جلوگیری از دوباره کاری‌ها، کاهش هزینه‌ها و بالا بردن قابلیت‌های نهفته در اطلاعات مکانی و افزایش بهره‌وری اجتناب‌ناپذیر است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت راه و شهرسازی از این پروژه به عنوان عاملی در تحقق دولت الکترونیک و ارائه خدمات بهتر به شهروندان یاد و اضافه کرد: طبق اطلاع‌رسانی‌های قبلی سامانه مرکز تبادل اطلاعات مکانی (Clearinghouse) وزارت راه شهرسازی موسوم به سامانه «متا» از ابتدای دی‌ماه سال جاری با آدرس اینترنتی (http://meta.mrud.ir) راه‌اندازی شده است.

صفدری ادامه داد: از آنجا که مسئولیت ثبت و به روزرسانی داده‌های این سامانه، بر عهده کاربران سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها است لذا بر این اساس دوره‌های متعدد معرفی سامانه «متا» و کارگاه‌های آموزشی (GIS) طی چهار هفته برگزار و آموزش‌های لازم به کاربران معرفی شده از طرف ستاد، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و ادارات کل راه و شهرسازی داده شد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: با توجه به اتمام برگزاری دوره‌های آموزشی، ثبت اطلاعات مکانی در سامانه «متا» طی هفته‌های اخیر روند صعودی داشته است.

وی افزود: در حال حاضر مرکز تبادل اطلاعات مکانی وزارت راه و شهرسازی پس از پشت سر گذاشتن آزمون‌های اولیه از نیمه دوم دی ماه ۹۴ وارد فاز عملیاتی شده است. این پروژه از نظر نرم‌افزاری  ۸۰ درصد پیشرفت داشته است و تاکنون بیش از  ۳۵۰۰ لایه مکانی در این سامانه بارگذاری شده است.

رئیس مرکز فاوای وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در مراحل بعدی، امکان دانلود لایه‌های اطلاعات مکانی پس از تایید لایه مذکور و رعایت سطح محرمانگی آن در اختیار کاربران مجاز قرار خواهد گرفت و دسترسی کاربری سامانه از سوی وزارت راه و شهرسازی به عموم توسعه خواهد یافت.

صفدری تاکید کرد: خدمات‌دهی جامع اطلاعات مکانی به سایر سامانه‌های اطلاعاتی وزارت راه و شهرسازی از اهداف اصلی این سامانه خواهد بود./

نظر شما