به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (سیستان و بلوچستان)، استان سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت استراتژیک خود و نزدیکی به مرزهای کشورهای افغانستان و پاکستان، از اهمیت بالایی برخوردار است، این استان بهعنوان دروازهای برای اتصال ایران به کشورهای آسیای مرکزی و هند، نقش کلیدی در ترانزیت کالا و توسعه روابط تجاری بینالمللی ایفا میکند و بندر چابهار بهعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در این منطقه، ظرفیت بالایی برای ترانزیت کالا و جذب سرمایههای خارجی دارد. یکی از مهمترین پروژهها در راستای تسهیل حملونقل کالا و بهبود جریان تجاری در این منطقه ساخت تقاطعهای غیر همسطح عطاء محمد زهک در شمال استان است.
شهرستان زهک که در مسیر محور چابهار-میلک قرار دارد، یکی از مراکز تجاری و ارتباطی مهم در استان سیستان و بلوچستان بشمار می رود، این شهرستان به دلیل عبور روزانه تعداد زیادی از کامیونها و وسایل نقلیه سنگین، با مشکلات جدی ترافیکی مواجه بوده که این مشکلات ترافیکی باعث کندی فرآیندهای تجاری و کاهش کارایی حملونقل در این محور شده و بر توسعه منطقهای و بینالمللی تاثیر منفی میگذاشت.
در این راستا ساخت تقاطعهای غیر همسطح مسیرهای ارتباطی زابل- زهک و محمدآباد- میلک(محدوده روستای عطاء محمد) با ۲ دهانه ۲۲ متری سال ۱۴۰۲ در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفت و در حال حاضر روزهای پایانی ساخت را طی می کند.
این نوع تقاطعها با جدا کردن مسیرهای مختلف تردد باعث کاهش زمان توقف وسایل نقلیه، جلوگیری از تصادفات و تسهیل عبور و مرور بهویژه در مسیرهایی که تردد کامیونهای ترانزیتی و وسایل نقلیه سنگین زیاد است میشود.
همچنین این پروژه میتواند نقش قابلتوجهی در کاهش زمان حملونقل کالا و افزایش ظرفیت جادههای شمال استان ایفا کند که در نهایت موجب تسهیل تجارت و ترانزیت کالا از بندر چابهار به دیگر نقاط کشور و کشورهای همسایه میشود.
یکی دیگر از مزایای این تقاطعهای افزایش ایمنی تردد کاربران جاده ای است، این نوع از تقاطعها با جلوگیری از عبور و مرور همزمان وسایل نقلیه در مسیرهای مختلف احتمال تصادفات را کاهش میدهند، این ویژگی بهویژه در محورهای پرترافیک و ترانزیتی بسیار اهمیت دارد، چرا که تصادفات میتوانند علاوه بر بهخطر انداختن جان انسانها، باعث اختلال در روند تجارت و حملونقل شوند.
یکی از اهداف اصلی توسعه زیرساختهای جادهای در محور چابهار-میلک، تسهیل ترانزیت کالا به کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان، پاکستان و هند است، با بهبود دسترسیها و کاهش زمان تردد، فرآیند حملونقل کالا تسهیل شده و صادرات و واردات کالا از طریق بندر چابهار و سایر بنادر کشور افزایش مییابد، این امر موجب تقویت روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه و حتی بازارهای جهانی میشود که در این رهگذر تقاطعهای غیر همسطح عطاء محمد زهک در کنار سایر پروژه های بزرگراهی با افزایش سرعت عبور کامیونهای ترانزیتی، نقش بسیار مهمی در تسهیل حملونقل کالا ایفا میکنند.
در مجموع با ایجاد زیرساختهای مناسب حملونقلی نظیر این پروژه و بزرگراه ها در استان سیستان و بلوچستان علاوه بر تسهیل در حملونقل و کاهش مشکلات ترافیکی و رونق کسبوکارها و ایجاد فرصتهای شغلی جدید این خطه میتواند بهعنوان یک منطقه جذاب برای سرمایهگذاریهای بیشتر داخلی و خارجی مطرح شود.