شناسهٔ خبر: 19454 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواپیمایی خبر داد:

ایرلاین‌ها مجاز به چارتری‌کردن پرواز برنامه‌ای نیستند‌/ پرواز‌‌های چارتر‌ از سال ۹۵ به حداقل می‌رسد

علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تعداد پروازهای چارتری در چند ماه اخیر کاهش به‌سزایی یافته است، گفت: ایرلاین‌ها به هیچ‌ وجه اجازه ندارند پروازهای برنامه‌ای خود را چارتری کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس علی عابدزاده درباره صدور مجوزهای پروازی برای ایام نوروز اظهار داشت: برای این ایام بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ مجوز پرواز فوق‌العاده و برنامه‌ای صادر شده است و شرکت‌های هواپیمایی کماکان درخواست‌ افزایش تعداد پروازها را دارند.

وی درباره چارتری شدن بعضی از پروازها برای ایام نوروز، بیان کرد: این بسته به انتخاب شرکت‌ هواپیمایی است که پرواز برنامه‌ای یا چارتری داشته باشد اما ایرلاین‌ها به هیچ‌ وجه اجازه ندارند پروازهای برنامه‌ای خود را چارتری کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: ایرلاین‌ها ملزم شده‌اند که پروازهای برنامه‌ای خود را به‌صورت دقیق و در قالب همان پرواز برنامه‌ای اجرا کنند، البته شرکت‌های هواپیمایی‌ یک‌سری قراردادهایی از گذشته دارند که در بحث چارتر، معمولاً یک ساله است.

عابدزاده افزود: همان‌طور که قبلاً هم اشاره شده است مسئولیت نظارت بر آژانس‌های چارترکننده با شرکت‌های طرف قرارداد است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: تعداد پروازهای چارتری در چند ماه اخیر کاهش به‌سزایی یافته است که امیدواریم در سال ۹۵ به حداقل خود برسد.

عابدزاده اظهار داشت: البته پس از آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی، معمولاً شرکت‌های هواپیمایی تا بخواهند خود را پیدا کنند، کمی زمان می‌برد؛ ورود شرکت‌های هواپیمایی به شبکه‌های برنامه‌ریزی و ساختارهای مالی دقیق‌ توزیع بلیت، کمی زمان‌بر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: البته ایرلاین‌های بزرگ نظیر ماهان، ایران‌ایر و آسمان، در این عرصه قوی‌تر هستند، چون زیرساخت‌های لازم (شبکه‌های برنامه‌ریزی فروش بلیت) را از قبل داشته‌اند و ایرلاین‌های دیگر هم تا حدودی به این سمت حرکت می‌کنند و امیدواریم تا سال آینده موضوع پرواز چارتر برطرف شود.

عابدزاده اظهار داشت: این سه ایرلاین ایران‌ایر، ماهان و آسمان که تعداد هواپیمای زیادی هم در اختیار دارند، پروازها را قالب برنامه‌ای و شبکه‌ای انجام می‌دهند، ضمن اینکه چارتر هم ندارند.

وی با تأکید بر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری تعیین‌کننده نرخ بلیت نیست، گفت: سازمان به‌عنوان حاکمیت صنعت، بر عملکرد شرکت‌‌ها نظارت دارد و زمانی ورود می‌‌کند که یا رقابت مضره شکل بگیرد و یا برخی از ایرلاین‌ها با همدستی یکدیگر بخواهند نرخ‌های جهشی ایجاد کنند، که در این دو مورد سازمان ورود کرده و ممانعت به عمل می‌آورد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره ارزیابی نرخ‌‌گذاری بلیت پروازهای نوروزی از سوی ایرلاین‌ها، بیان کرد: تاکنون نرخ‌هایی که از سوی شرکت‌ها، درباره‌ بلیت‌ پروازهای داخلی نوروز اعمال شده است، مناسب بوده و منطقی است.

عابدزاده با بیان اینکه اکیپ‌های نظارتی در ایام نوروز افزایش خواهد یافت، ملاک ارزیابی عملکرد شرکت‌های هواپیمایی در ایام نوروز را رضایتمندی مسافران عنوان کرد.

* روند مذاکرات با ایرباس برای انعقاد قرارداد خرید ادامه دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قرارداد ایرباس‌ها و به نتیجه رسیدن آن توضیح داد: سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان حاکمیت تسهیل‌کننده شرایط است و دراین‌باره، ایران‌ایر مذاکرات را ادامه می‌دهد و چون قرارداد بزرگ و پیچیده است، باید دقت کافی در آن انجام شود.

 خرید بلیت اینترنتی هواپیما فقط از طریق سایت‌های مربوط به شرکت هواپیمایی فعال‌ مجاز است و سایر سایت‌های فروش اینترنتی بلیت مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشوری نیست.

شرکت‌های هواپیمایی ملزم هستند جهت تنویر افکار عمومی و جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی، نسبت به اطلاع رسانی به‌موقع، صحیح و شفاف عمل کرده و مسافران را از وضعیت تأخیرات احتمالی و یا کنسلی پرواز مطلع کنند.

شرکت‌های هواپیمایی ملزم هستند به منظور سهولت دسترسی به نرخ‌های بلیت پروازها در مسیرهای مختلف، لیست نرخ‌های آنالیز شده و نهایی را از طریق وب سایت‌های رسمی شرکت هواپیمایی مربوطه و یا دفاتر خدمات مسافرت هوایی در اختیار مشتریان قرار دهند.

‌مسافران در صورت مشاهده هرگونه تخلف و فروش بلیت خارج از نرخ ارائه شده توسط شرکت‌های هواپیمایی از سوی دفاتر خدمات مسافرت هوایی دارای مجوز بند الف از سازمان هواپیمایی کشوری که لیست دفاتر مجاز بر روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی www.cao.ir، قابل مشاهده است می‌توانند با شماره تلفن‌های‌ ۶۱۰۲۲۳۵۵ - ۶۱۰۲۲۰۱۵، تلفکس ۶۶۰۴۸۰۰۷، پست الکترونیکی shekayat@cao.ir و صندوق پستی ۱۷۹۸-۱۳۴۴۵ دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت سازمان هواپیمایی کشوری تماس بگیرند‌./

نظر شما