به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان چهارمحال و بختیاری، امین قوامی معاون راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: برخی نقاط حادثهخیز در شهرستان و شهرستان بروجن، به صورت کامل رفع شده است.
وی افزود: کل نقاط حادثهخیز در استان چهارمحال و بختیاری ۱۳ نقطه است که از این تعداد اصلاح و بهسازی چهار نقطه همچنان باقی مانده است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در بحث شمسآباد، نگهداری جادهها بر عهده این اداره است و پروژه چهارخطه کردن مسیر با همکاری شرکت ساخت و اداره کل راه و شهرسازی در حال اجرا است.
قوامی ادامه داد: قراردادی به ارزش حدود ۳۴ تا ۴۰ میلیارد تومان برای اصلاح ورودی فرخشهر به سمت بیمارستان امام علی منعقد شده است که در سه چهار ماه آینده تکمیل میشود.
وی عنوان کرد: در حوزه ماشینآلات سنگین، عملیات بازسازی و تعمیر ۳۳ دستگاه انجام شده و چند دستگاه وارداتی دیگر در انتظار ترخیص هستند که از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در بخش تخصیص اعتبارات، شاخصهای مختلفی مانند طول راههای اصلی و روستایی، نقاط حادثهخیز، پلها و ابنیه فنی در نظر گرفته شده است، در استان، حدود ۶۶۰۰ پل وجود دارد که بر اساس وضعیت و خرابی، اعتبارات تخصیص مییابد.
قوامی اضافه کرد: سامانهای برای ارزیابی خرابیها و اولویتبندی اعتبارات بر اساس دادههای اسکن هر دو سال یک بار طراحی شده است که برآورد اولیه آن حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است و شامل نقاط رانشی و دیگر مشکلات راهها است.
وی بیان کرد: هدف این است که در سالهای ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵، پروژههای زیرساختی مهم مانند روگذرها و خطکشیهای جادهای به اتمام برسند.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در حوزه خطکشی و بهسازی مسیرها، در سال جاری، حدود ۲۳۰۰ کیلومتر خطکشی انجام شده است و در شهرستانهای مختلف، بازدیدهای میدانی و نواقصبرداری صورت گرفته است.
قوامی تصریح کرد: همچنین، در حال حاضر ۱۸ قرارداد در حوزه راهسازی فعال است، اما به دلیل عدم تخصیص کامل اعتبارات محرومیتزدایی، پروژهها به تعویق افتاده است و منتظر تأمین اعتبار هستند.
وی یادآور شد: در مجموع، اقدامات گستردهای در حوزه اصلاح نقاط حادثهخیز، بهسازی راهها، بازسازی ماشینآلات و تخصیص اعتبارات انجام شده است، و برنامهریزیهای بلندمدت برای ارتقا زیرساختهای حملونقل در استانها در حال پیگیری است.
پیشرفت ۸۰ درصدی اصلاح نقاط حادثهخیز در چهارمحال وبختیاری
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای چهارمحال و بختیاری از پیشرفت ۸۰ درصدی در اصلاح نقاط حادثهخیز استان خبر داد و گفت: از مجموع ۱۳ نقطه پرخطر شناساییشده، ۹ مورد بهطور کامل بهسازی شدهاند و عملیات اصلاحی چهار نقطه باقیمانده نیز در دستور کار قرار دارد.
قوامی با اشاره به روند مطلوب بهسازی زیرساخت های حمل ونقل استان، اظهار کرد: تاکنون برخی از نقاط حادثه خیز در شهرستان های بروجن و دیگر مناطق استان بصورت کامل رفع شده اند و تنها اصلاح چهار نقطه دیگر باقی مانده که در دستور کار جدی قرار دارد.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای چهارمحالوبختیاری با اشاره به اهمیت توسعه ایمن مسیرها، افزود: پروژه چهارخطه کردن مسیر شمس آباد نیز با همکاری شرکت ساخت و اداره.کل راه و شهرسازی در حال اجراست. نگهداری این مسیر برعهده اداره راهداری است و تلاش داریم ضمن تسریع پروژه، ایمنی آن را نیز ارتقا دهیم.
قوامی از انعقاد قراردادی به ارزش حدود ۳۴ تا ۴۰ میلیارد تومان برای اصلاح ورودی فرخشهر به سمت بیمارستان امام علی خبر داد و بیان کرد: این پروژه در مدت سه تا چهار ماه آینده تکمیل خواهد شد و نقش مهمی در روان سازی ترافیک این محور خواهد داشت.
معاون راهداری با اشاره به بازسازی ناوگان راهداری گفت: تاکنون عملیات بازسازی و تعمیر ۳۳ دستگاه ماشین آلات سنگین انجام شده و چند دستگاه دیگر نیز از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت در انتظار ترخیص هستند. این اقدام با هدف افزایش توان عملیاتی حوزه راهداری انجام می شود.
وی ادامه داد: در حوزه خط کشی مسیرها، امسال حدود دو هزار ۳۰۰ کیلومتر عملیات خط کشی در محورهای مختلف استان انجام شده و همزمان بازدیدهای میدانی برای رفع نواقص در شهرستانها صورت گرفته است.
قوامی با اشاره به شاخصهای تخصیص اعتبارات گفت: فاکتورهایی نظیر طول راههای اصلی و روستایی، تعداد پلها و نقاط حادثهخیز، مبنای تخصیص بودجه هستند. هم اکنون حدود شش هزار و ۶۰۰ پل در استان وجود دارد که وضعیت آنها ارزیابی شده و بر اساس میزان خرابی، اعتبارات تخصیص می یابد.
وی از طراحی سامانه ای نوین برای ارزیابی خرابی ها و اولویت بندی تخصیص اعتبارات نیز خبر داد و افزود: این سامانه با استفاده از داده های اسکن هر دو سال یک بار، برآوردی حدود ۳۰۰ میلیارد تومانی ارائه کرده که شامل نقاط رانشی و مشکلات زیرساختی دیگر می شود.
قوامی با اشاره به برنامه های بلندمدت تصریح کرد: تلاش داریم در سال های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ پروژههای اساسی نظیر ساخت روگذرها، اصلاح معابر و خط کشی جادهها را به اتمام برسانیم.
وی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸ قرارداد فعال در حوزه راه سازی در جریان است، اما به دلیل عدم تخصیص کامل اعتبارات مرتبط با پروژه های محرومیت زدایی، برخی طرح ها با تأخیر همراه شده اند که پیگیری برای تأمین اعتبار در حال انجام است.