شناسهٔ خبر: 19587 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سعیدنژاد در نشست جمع بندی عملکرد سالانه سازمان بنادر و دریانوردی تشريح كرد:

مهمترین اقدامات سازمان بنادر در سال ۹۴/ نهایی شدن قرارداد سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری هند در بندر چابهار

محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مهمترین اقدامات این سازمان در سال ۹۴ گفت: قرارداد سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلار ی هندی‌ها نهایی شد و از وزیر راه و شهرسازی ایران دعوت به عمل آمد تا فروردین ماه این قرارداد در هند امضا شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد امروز دوشنبه ۲۴ اسفندماه در نشست جمع‌بندی عملکرد سالانه سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امسال با توجه به مجموعه شرایطی که در کشور بود با یک کاهش حدود  ۱۰ درصدی در عملکرد بنادر مواجه شدیم؛ البته در کالاهای غیرنفتی این رقم منفی ۱۵ درصد است، اما امیدواریم سال آینده با توجه به تحولاتی که پیش می‌آید شرایط ما بهتر شود.

وی افزود: مهمترین اقداماتی که سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۴ انجام داد حضور در کنوانسیون‌ها همچون IMO، اخذ گواهی‌نامه STCW، الحاق به ۲۹ کنوانسیون و پروتکل بین‌المللی و برگزاری اولین مناقصه عمومی لایروبی با حضور تمام شرکت‌های صاحب صلاحیت و تخصیص تسهیلات صندوق توسعه ملی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: بندر شهید بهشتی چابهار از نظر عملیات اجرایی و بهره‌برداری رشد خوبی داشت. تفاهم‌نامه ایران و هند امضا شد. ۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری هندی ها انجام می دهند که قراردادش هم نهایی شده است و از وزیر راه و شهرسازی نیز دعوت شده تا انشالله در فروردین ماه در هند بتوانیم این قرارداد را امضا کنیم. همچنین قرارداد اخذ ۱۵۰ میلیون دلار ارز از طریق سیستم بانکی هند به تصویب هیات دولت این کشور رسید.

سعید نژاد گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در بحث توسعه زیرساخت‌های بندری در سال جاری حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد و همچنین حدود ۲ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان قراردادهایی با بخش خصوصی به امضا رساند که تقریبا بیش از ۹۰ درصد آنها عملیاتی شد. 

وی افزود: ۱۰۳ طرح به ارزش ۷۶۰ میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شد که در حال بررسی هستند و بخش عمده آنها مربوط به شناورهای مسافری و تجهیزات بندری می‌شود. ۶۷ مجوز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز امسال صادر شده و در حال اجرا است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی رشد سرمایه‌گذاری در بنادر را در دولت یازدهم خیلی معنی‌دار خواند و اظهار کرد: پیش از دولت یازدهم رقم‌های سرمایه‌گذاری سالانه زیر ۵۰۰ میلیارد تومان بود اما بعد از دولت یازدهم رقم‌های سرمایه‌گذاری به بالای ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی افزود: در همین حال قرارداد مهمترین تأمین تجهیزات فاز دو بندر شهیدرجایی منعقد و به بانک معرفی شد که ظرف یک ماه آینده به نظرم می‌توان گشایش اعتبار آن را انجام داد.

به گفته سعیدنژاد مطالعات بازنگری و به‌روزرسانی طرح جامع بنادر کشور٬ تدوین سند عالی توسعه دریایی٬ توسعه فرهنگ دریایی در کتب درسی آموزش و پرورش و توسعه مدیریت دانش از دیگر اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۹۴ بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به چالش‌های حوزه بنادر و دریانوری کشور یادآور شد: ورود گسترده‌تر خطوط لاینری و انتقال ترانشیپ کالا به بنادر ایران٬ بهبود و ارتقای سطح تجهیزات بندری کشور و افزایش مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های دریایی و جلوگیری از تعرض به سواحل از محورهای مدنظر سازمان بنادر و دریانوردی در سال آینده است.

نظر شما