شناسهٔ خبر: 19602 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

جزئیات پروژه برقی‌سازی و تراک‌بندی محور تهران-مشهد/ جابه‌جایی سالانه ۳۵ میلیون مسافر/ صرفه‌جویی سالانه ۶۲۶ میلیون لیتر در مصرف سوخت

خطوط ریلی اندیمشک پروژه برقی‌سازی مسیر تهران- مشهد به جهت افزایش ایمنی و ارتقا ظرفیت مسافری به طول ۹۲۶ کیلومتر اجرا می‌شود که اهداف این طرح راه‌اندازی قطارهای سریع مسافری با زمان سیر شش ساعت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ ارتقای شبکه حمل و نقل از شاخص‌های توسعه یافتگی در کشورها محسوب می‌شود. راه آهن با داشتن ویژگی‌هایی چون ایمنی، سیر و حرکت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و آلودگی کمتر محیط زیست، جایگاه برجسته‌ای در میان سایر مودهای حمل و نقلی دارد. در این میان بهره‌گیری از امکاناتی که ارتقا ایمنی، افزایش سرعت سیر٬ کار آمدی و تقاضای بیشتر حمل و نقل ریلی را در پی دارد همواره یکی از سیاست‌های مهم در این حوزه بوده است.

سیستم تراک‌بندی از جمله سیستم‌های افرایش ظرفیت در شبکه حمل و نقل ریلی است که برای اولین بار در کشور به دست متخصصان توانمند ایرانی و طبق استانداردهای روز دنیا در مسیر تهران- مشهد طراحی و اجراء شد. با بهره برداری از این سیستم، ظرفیت محور تهران- مشهد به بیش از ۲.۵ برابر افزایش یافت. اجرای این پروژه در داخل کشور علاوه بر مزایای فراوان فنی و ایمنی، حدود ۵۰ درصد نسبت به نمونه مشابه خارجی هزینه کمتری در بر داشت.

پروژه برقی‌سازی مسیر تهران- مشهد به جهت افزایش ایمنی و ارتقا ظرفیت مسافری به طول ۹۲۶ کیلومتر اجرا می‌شود که اهداف این طرح راه اندازی قطارهای سریع مسافری با زمان سیر شش ساعت است. در همین چارچوب وضعیت رفت و آمد قطارهای باری نیز با ظرفیت حمل ۱۰ میلیون تن در سال در این مسیر ریلی ارتقا می یابد.

 بر اساس گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن با تامین واگن‌های جدید توسط بخش خصوصی و جایگزینی واگن‌های موجود در افق ۱۵ ساله٬ می‌توان به ظرفیت سالانه حمل ۳۵ میلیون مسافر در مسیر راه آهن مشهد - تهران رسید.

همچنین با بهره‌برداری از طرح برقی‌سازی این مسیر ریلی سالانه ۶۲۶ میلیون لیتر در مصرف سوخت در راه‌آهن ایران صرفه‌جویی می‌شود. طبق برنامه‌ریزی، این طرح و تمامی مراحل اجرایی آن در مدت ۴۲ ماه با هزینه دو میلیارد دلار به انجام می‌رسد.

افزایش ظرفیت شبکه و ایستگاه‌های اصلی، ارتقا سرعت متوسط قطارها، کاهش تاخیرها، امکان افزایش تعداد مسافر بر واگن، آماده بکار بودن لوکوموتیوها و کاهش وابستگی به موتورهای دیزلی از دیگر مزایای برقی‌سازی مسیر راه آهن مشهد - تهران هستند.

همچنین پروژه تراک‌بندی و سامانه هوشمند کنترل ترافیک قطارATC) ) در مسیر ریلی مشهد - تهران به عنوان سامانه افزایش ظرفیت شبکه حمل و نقلی برای نخستین بار در کشور توسط متخصصان داخلی اجرا شد. پروژه ATC به صورت ۱۰۰درصد توسط متخصصان داخلی و بر اساس استانداردهای جهانی به اجرا درآمد که علاوه بر اشتغال‌زایی باعث ایجاد دانش بومی در کشور شده است.

ظرفیت پیش بینی شده محور پس از بهره‌برداری از پروژه معادل ۳ برابر ظرفیت فعلی خواهد بود. یادآور می‌شود برای ایجاد ظرفیت مذکور بدون سیستم بلاک میانی لازم بود سه خط به محور تهران-مشهد با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰۰۰ میلیارد ریال اضافه شود.

با بهره برداری از این سامانه ترافیکی، سرعت قطارها با توجه به نوع آنها، مجوز حرکت و مشخصات مسیر تعیین و کنترل می‌شود.

این امر موجب کنترل سرعت و تامین ایمنی در مسیر شده و از بروز حوادث احتمالی جلوگیری می‌کند ضمن آنکه موجب کاهش خطای نیروی انسانی و در نتیجه افزایش ایمنی سفر با قطار می‌شود./

نظر شما