شناسهٔ خبر: 19628 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس دفتر عمران و بهسازی شهری همدان اعلام کرد:

برای حفظ ۱۸ محله باقی‌مانده تاریخی همدان تلاش می‌کنیم/ خانه تاریخی صالحان از ارزشمندترین و تاریخی‌ترین بناهای محله قدیمی کلپا

محمدرضا قرایی رییس دفتر عمران و بهسازی شهری همدان با تأکید براینکه درحال حاضر ۱۸ محله از محله‌های قدیمی و بنام شهر همدان باقی مانده است گفت: ما تمامی تلاش خود را برای حفظ این محله‌ها به کار می‌گیریم و از تاریخ و فرهنگ مردم همدان حفاظت خواهیم کرد.

محمدرضا قرایی رییس دفتر عمران و بهسازی شهری ایران در استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نسبت به اقدام اخیر شرکت عمران و بهسازی شهری در تملک خانه تاریخی و ارزشمند صالحان در محله کلپا این شهر بیان کرد: شهر همدان در دهه ۱۳۴۰ دارای ۵۱ محله بود که هریک از این محله‌ها دارای مسجد، بازارچه، حمام، فضای سبز و در نهایت یک محور مرکزی بودند و تمامی اقدامات ارتباطی و تأمین مایحتاج مردم از طریق همین مرکزیت‌ محله‌ها صورت‌ می‌گرفت. متأسفانه ظرف یک دهه به دلیل عدم رسیدگی مناسب این تعداد به ۴۱ محله کاهش یافت و این روند ادامه یافت، به گونه‌ای که اکنون تنها ۱۸ مورد از این محله‌ها باقی مانده‌اند. به همین دلیل است که باید تلاش کرد و با تهیه طرح جامع برای این محلات، این ۱۸ محله باارزش که هریک به نوبه خود نشان‌دهنده  تاریخ و فرهنگ مردم استان همدان هستند را حفظ و از نابودی آنها جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: خانه تاریخی صالحان از ارزشمندترین و تاریخی‌ترین بناهای محله قدیمی کلپا در همدان است که شرکت عمران برای حفظ و نگهداری آن و تبدیل این بنا به مرکزی فرهنگی – آموزشی اقدام کرده است.

قرایی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون ارزش مادی این بنا به یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان می‌رسد گفت: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در بهسازی و احیای بافت‌های هدف شامل سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت فرسوده، بافت تاریخی و همچنین مناطق ناکارآمد به دنبال اهداف بلندمدت و ایجاد انگیزه در سایر نهادها برای احیای این مناطق است.

وی ادامه داد: شرکت عمران و بهسازی با تملک بناهای تاریخی و با ارزش، انگیزه‌ای برای احیا و مرمت این ساختمان‌ها ایجاد کرده و آنها را به خانه‌های محله تبدیل می‌کند و درنهایت برای راه‌اندازی به هیات امنای محل تحویل می‌دهد.

رییس دفتر عمران و بهسازی شهری همدان در ادامه اقداماتی نظیر برگزاری کلاس‌های آموزشی و فرهنگی، آموزش خانواده، کمک به معیشت خانواده، شناخت خانواده‌های کم‌درآمد ونیازمند و کمک به آنها، شناخت افراد بزهکار و معتاد و تلاش برای بهبودی این گروه، برگزاری جشن‌های گوناگون در اعیاد مختلف و پذیرش بیماران نیازمند از سوی پزشکان به صورت رایگان را از جمله فعالیت‌های انجام شده در این خانه‌ها اعلام کرد.

قرایی نوسازی و بهسازی زیرساخت‌ها، شبکه آب، فاضلاب، برق، گاز، آسفالت و یا سنگفرش معابر را از جمله اقدامات شرکت عمران در مرمت این بناهای تاریخی خواند و گفت: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران طی ۱۰ سال گذشته افزون بر هشت میلیارد تومان در سکونتگاه‌های غیر رسمی همدان هزینه کرده است که نمونه‌ای از بهترین موفقیت‌های آن در کشور در این مدت زمان به شمار می‌رود.

این مقام مسوول از آغاز دو پروژه دیوارکشی محله شمس‌آباد و ساخت مرکز درمانی سرجویه ملایر نیز در استان همدان نیز خبر داد و گفت: این دو محله که جزو سکونتگاه‌های غیررسمی این شهرستان به شمار می‌روند از دو پروژه مهم شرکت عمران در سال جاری خواهند بود.

قرایی همچنین افزود: احیای آثار تاریخی راهکاری است که علاوه بر حفظ کالبد، جانِ آن را نیز زنده نگه می‌دارد. به این ترتیب احیا به معنای زنده کردنِ اثری تاریخی است که متروک و مهجور شده و یا موردِ سوءِ استفاده قرار گرفته است. زنده شدنِ یک اثرِ تاریخی نخست، مستلزمِ بازسازی و مرمتِ کالبدی است و در گام بعدی نیازمند حضور انسان و وجود زندگی در آن بناست. ما باید یک اثر تاریخی متروکه را به چرخه زندگی بازگردانیم و با ایجاد شرایطی برای حضور مردم در این اماکن اقدامات لازم برای شناساندن فرهنگ و تمدن خود را به آنها انجام دهیم.

وی ادامه داد: تبدیل این بناها به موزه، قطب گردشگری، سرای محله، ساختمان اداری و یا محل فعالیت هرگونه انجمن‌های مردم نهاد بهترین راه برای جذب مردم و حضورشان در این خانه‌هاست، هر راهی که باعث حضور بیشتر مردم در این مناطق شود می تواند نتیجه مثبتی در ارتقای دانش آنها نسبت به گذشته و تاریخ و تمدن کشور باشد. از سویی دیگر وقتی آگاهی مردم بالا رود ارزش واقعی اثر برایشان روشن و باعث می‌شود تا تلاش آنها برای حفظ و تغییر کاربری‌شان به مکانی فرهنگی – آموزشی بیشتر شود./

نظر شما