شناسهٔ خبر: 19690 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

سفر به چهار گوشه ایران در نوروز

دیدنی‌هایی که در سفر نبايد از دست بدهیم/ هیچ شهری مانند شهر دیگر نیست

سفر سفر به معنای بیرون آمدن از شهر خود و به محل دیگر رفتن و فقط عبور از جاده نیست؛ در سفر باید لذت راه را دریابیم و از جاهای دیدنی در مسیر عبور لذت ببریم تا سفر بهتری داشته باشیم.

اگر سفر فقط به معنای بیرون آمدن از شهر خود و به محل دیگر رفتن باشد مسافرت به عمل تکراری تبدیل می شود و از مواهب و لذت های سفر کاسته می شود.

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید:هر گاه به مسافرت می روید در منزلگاه ها توقفی کوتاه داشته باشید. (الجامع الصغیر، ج۱، ص۱۲)

و یا امام باقر(ع) می فرماید: هرگاه در زمین سرسبز و خرم سفر می کنید به آرامی سیر کنید و هر زمان زمین خشک و بی حاصل را می پیمایید به سرعت بگذرید.

این سخنان بخوبی به لزوم توقف در مسیرهای سفر تاکید می کند زیرا این توقف ها می تواند فواید زیادی از جمله آشنایی با فرهنگ و آداب مردم این مناطق برای مسافر به همراه داشته باشد.

هیچ شهری مانند شهر دیگر نیست

هیچ شهری مانند شهر دیگری نیست هر شهری ویژگی ها و جغرافیا و آب و هوا و تاریخ و فرهنگ و رسم و رسومی برای خودش دارد و این را در هر سفری که آدم از جایی به جای دیگر داشته باشد درک خواهد کرد.
آشنایی با فرهنگ های مختلف دنیایی از تجربیات برای انسان و مسافر به همراه دارد که توشه انسان در زندگی خواهد بود.

این مناطق همچنین مملو از فعالیت های کشاورزی و تولیدات صنایع دستی است که مسافر پس از ورود به این مکان ها با دنیایی از محصولات ساکنان این مناطق روبرو می شود که تهیه آن بسیار به صرفه تر از محل سکونت خود است.

توقف در این محل ها برای ساکنان محل نیز فواید مختلف از جمله آشنایی با گردشگران و مسافران و همچنین اشتغال و درآمد مقصد به همراه دارد.

تمام مسیرحرکت جزو سفر محسوب می شود

تمام مسیر حرکت جزو سفر محسوب می شود و مبدا و مقصد نباید در سفر مورد توجه قرار گیرد.

مسافری که از تهران به شیراز حرکت می کند تمام این مسیر جزو سفر او محسوب می شود و برای اینکه از همه مواهب و نعمت های مسیر حرکت برخوردار شود باید توقف هر چند کوتاه در طول مسیر داشته باشد. چنانچه مسافر در طول مسیر توقف داشته باشد اثرات روانی مثبتی برای او در پی خواهد داشت.

وقتی مسافر در مسیر حرکت توقف می کند عجله ای برای رسیدن نخواهد داشت و ضمن لذت بردن از دیدنی های مسیر از لحاظ اقتصادی نیز تبعات مثبتی برای مقصد ایجاد خواهد کرد.

کسی که به سفر می رود معمولا هزینه ای برای آن کنار می گذارد و در طول مسیر وقتی توقف می کند آن را به مصرف می رساند که این برای مقصد بسیار سودمند است.

انسان با مسافرت خواهد توانست با شخصیت های مختلف و مفید جامعه، هم صحبت و همنشین شود و کسب فیض کند.

وفاداری، گذشت، مشورت، گشاده رویی، همیاری، رازداری، تعاون، خوش خلقی، شجاعت، خوب سخن گفتن، عدم تکروی، خرج کردن مناسب با همراهان، بذل و سخاوت از جمله فواید سفر است.

مقصد بهانه است

خلاصه نوروز امسال به هر کجا که سفر می کنید یادتان باشد، مقصد بهانه است، هدف همین جاده ها و مسیرهایی است که خیلی ها برای زودتر رد کردنش سبقت می گیرند و پا را از روی پدال گاز برنمی دارند. هموطن و مسافر عزیز، نوروز پیشاپیش مبارک. سعی کن از لحظه لحظه سفرت بی آنکه به رسیدن فکر کنی، لذت ببری... سفر یعنی همین جاده ای که به دلش زده ای و جاده یعنی همان قدم آغاز ....

اگر برنامه سفر خود را طوری تنظیم کنیم که در مناطق مسیر حرکت توقفی هر چند کوتاه داشته باشیم آنگاه توشه و حاصل سفر ما دو چندان خواهد شد.

ايرنا

نظر شما