شناسهٔ خبر: 19754 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

گزارش عملکرد ۹ ماهه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سال ۹۴:

مهمترین فعالیت‌ها برای دستیابی به جایگاه مناسب در بازار حمل و نقل جهانی/ اقدامات انجام شده برای افزایش ایمنی حمل و نقل

سر در ساختمان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نگهداری و توسعه شبکه زيرساخت حمل و نقل٬ ارتقای سطح خدمات از طريق نوسازی ناوگان حمل‌ونقل٬ دستيابی به جايگاه مناسب در شبكه و بازار حمل و نقل بين‌المللی و افزايش ايمنی حمل و نقل، از اقدامات اساسی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ۹ ماه نخست سال ۹۴ بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ تحقق رویكرد توسعه زیرساخت و ظرفیت‌سازی در زیربخش حمل‌ونقل‌جاده‌ای به منظور دستیابی به اهداف كلان  نظیر "ارتقای سطح خدمت یا كیفیت به منظور تحقق اهداف توسعه پایدار (اجتماعی-اقتصادی)" ، "بهبود تحرك‌پذیری در جامعه"، "كاهش تعداد و هزینه تصادفات"، "بهبود كیفیت محیط زیست"، "كاهش هزینه‌های كاربران راه" و "كاهش هزینه‌های دولت در آینده" در این دوره انجام شد.

در راستای تحقق رویكرد ارتقای سطح خدمات از طریق نوسازی ناوگان در سازمان راهداری و حمل‌ونقل مهمترین اقدامات شامل؛ هماهنگی‌های لازم در خصوص اجرای مصوبات ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، حمایت از توسعه ناوگان عمومی حمل‌ونقل روستایی و شناسایی و ساماندهی ناوگان (پلاك شخصی) فعال در حمل‌ونقل عمومی روستایی و بررسی تقاضای شركت‌های حمل و نقل متقاضی واردات كامیون‌های زیر ۳ سال با تهیه فرم‌های ویژه موضوع بند (هـ) ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم توسعه، بود.

مهمترین فعالیت‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای دستیابی به جایگاه مناسب در شبكه و بازار حمل و نقل بین‌المللی شامل گسترش همكاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و شركت در مجامع جهانی در بخش حمل و نقل جاده‌ای، شركت در جلسات كمیسیون مشترك حمل و نقل جاده‌ای دو جانبه با كشورهای مختلف، شركت در كنفرانس‌های بین‌المللی، احداث و ساماندهی پایانه‌های مرزی چزابه، تمرچین، باشماق، بازرگان، جلفا، بیله سوار، لطف آباد، سرخس، ماهی رود، میلك و ... بود.

مهمترین اقدامات انجام شده برای افزایش ایمنی حمل و نقل و كاهش حوادث و تلفات ناشی از حمل­‌ونقل شامل شناسایی محورهای دارای اولویت جهت انجام اقدامات ایمنی در كشور، طرح كنترل نصب حفاظ‌های ایمنی وسایل نقلیه باربری، فراخوان اتوبوس‌های مسافربری اسكانیا جهت بازدید و رفع عیوب، بازنگری و ابلاغ ضوابط فعالیت مراكز امداد خودرو و ساماندهی شركت‌های امدادرسان فنی خودروها و نظارت بر عملكرد آنها، بازدید، كنترل و تطبیق مشخصات ایمنی و فنی وسایل نقلیه پیشنهادی با مشخصات ایمنی و فنی ابلاغی، راه‌اندازی سامانه جدید اضافه بار با امكان تجمیع اطلاعات تخلفات اضافه بار ثبت شده در سراسر كشور و امكان گزارشگیری در سطوح مختلف كشوری و استانی، همكاری و هماهنگی با پلیس راه به منظور تخصیص كد دوربین‌های ثبت تخلفات سرعت، بازنگری فرآیند حمل فرآورده‌های نفتی داخلی كشور بر اساس نظر مقام عالی وزارت و مصوبه كمیسیون ایمنی راه‌ها و بررسی مسیرهای عبور محمولات ترافیكی فوق سنگین و ارائه راهكارهای اجرایی مرتبط با آن، بود.

عملكرد متغيرهای كليدی و شاخصهاي مهم

عملكرد متغيرها و شاخص های كليدی بخش در مقاطع مختلف

رديف

عنوان متغير/ شاخص

واحد

عملكرد

۱۳۹۲

۹ ماهه ۱۳۹۳

۹ ماهه ۱۳۹۴

۱

 روكش آسفالت راه‌هاي شريانی              (آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی)

كيلومتر

۳۳۱۶

۳۹۴۱

۴۲۰۳

۲

رفع نقطه- مقطع- تقاطع پرحادثه

تعداد

۶۴۸

۵۳۵

۵۱۸

۳

تعداد مسافر جابه جا شده (با صورت وضعيت)

ميليون نفر

۲۱۱

۱۴۴

۱۳۷

۴

ميزان كالاي جابه جا شده (با بارنامه)

ميليون تن

۳۸۱

۲۸۹

۲۶۸

۵

ميزان ترانزيت كالا

ميليون تن

۱۱.۵

۹.۴

۸.۸

۶

متوسط عمر ناوگان اتوبوس *

سال

۱۰.۶۳

۱۰.۳

۱۰.۱۲

۷

متوسط عمر ناوگان ميني بوس *

سال

۲۴.۴۳

۲۳.۲۲

۲۲.۷۹

۸

متوسط عمر ناوگان سواري كرايه *

سال

۹.۴۳

۹.۲

۸.۹۶

۹

متوسط عمر ناوگان باري *

سال

۱۷.۲۴

۱۶

۱۶.۱

۱۰

تعداد مراكز معاينه فني در حال بهره برداري

تعداد

۱۳۱

۱۴۱

۱۴۱

۱۱

ايجاد مراكز معاينه فني

تعداد

_

۱۰

۰

۱۲

احداث مجتمع هاي خدماتي رفاهي

پروژه

۵۵

۵۵

۳۹

۱۳

صدور موافقت اصولي مجتمع هاي خدماتي رفاهي

پروژه

۱۵۰

۱۲۵

۹۹

۱۴

نصب و بهره‌برداري تابلوهاي تبليغاتي و اختصاصي در حاشيه راهها

تابلو

۸۷۰

۷۹۵

۷۳۳

*آمار ارائه شده بر مبناي تعداد ناوگان داراي كارت هوشمند از سامانه كارت هوشمند سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استخراج گرديده است. لازم به ذكر است بالغ بر ۳۰ درصد ناوگان تاكنون اقدام به اخذ كارت هوشمند نکرده‌اند.

تحليل روند شاخصهاي‌كليدي برنامه پنجم توسعه و مقايسه تطبيقي آن با سال‌هاي پيشين(سال‌هاي برنامه پنجم توسعه)

- افزايش سهم كشور در عرصه حمل و نقل جاده‌اي داخلي و بين‌المللی: مطابق آمار ارائه شده در سالنامه آماري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي روند رشد ميزان كالاي جابه‌جا شده در سطح كشور طي سالهاي ۸۵ تا ۸۹ با احتساب سال ۸۵ به عنوان سال پايه ۲۳.۵ درصد است. كه به طور متوسط معادل رشد سالانه‌اي معادل ۵.۷ درصد مي‌باشد. با توجه به تكاليف قانوني مندرج در قانون مديريت حمل و نقل سوخت و جهت‌گيري طرح جامع حمل و نقل به سمت توسعه حمل و نقل ريلي، عملكرد اين بخش در طول برنامه پنجم به شرح ذيل مي‌باشد:

اهداف كمي

واحد

سال پايه ۱۳۸۹

۱۳۹۰

۱۳۹۱

۱۳۹۲

۱۳۹۳

۹ماهه ۱۳۹۴

ميزان كالاي جابه جا شده (با بارنامه)

ميليون تن

۳۵۱

۳۵۶

۳۷۵

۳۸۱

۳۸۵

۲۶۸

همچنين روند رشد تعداد مسافر جابه‌جاشده در سطح كشور طي سالهاي ۸۵ تا ۸۹ با احتساب سال ۸۵ به عنوان سال پايه ۱۴ درصد مي‌باشد. كه به طور متوسط رشد سالانه‌اي معادل ۳.۴ درصد بوده است. با توجه به افزايش سفر با خودروهاي شخصي عملكرد اين بخش در طول برنامه پنجم به شرح ذيل مي‌باشد:

اهداف كمي

واحد

سال پايه ۱۳۸۹

۱۳۹۰

۱۳۹۱

۱۳۹۲

۱۳۹۳

۹ماهه ۱۳۹۴

تعداد مسافر جابه جا شده (با صورت وضعيت)

ميليون نفر

۲۴۵

۲۳۶

۲۲۶

۲۱۱

۱۹۰

۱۳۷

روند رشد سهم جابه‌جايي كالا در كريدورهاي ترانزيتي طي سالهاي ۸۵ تا ۸۹ با احتساب سال ۸۵ به عنوان سال پايه ۸۰ درصد مي‌باشد. كه به طور متوسط رشد سالانه‌اي معادل ۲۰ درصد مي‌باشد. اين شاخص طي برنامه پنجم توسعه با توجه به تدابير اتخاذ شده در سطح دولت با محوريت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي شامل احداث و تكميل كليه پايانه‌هاي مرزي، تيرپارك‌ها و مجتمع‌هاي خدماتي رفاهي با رشد متوسط ۱۰ درصد مطابق جدول ذيل مواجه گرديد:

اهداف كمي

واحد

سال پايه ۱۳۸۹

۱۳۹۰

۱۳۹۱

۱۳۹۲

۱۳۹۳

۹ماهه ۱۳۹۴

جابجايي كالا در كريدورهاي ترانزيتي

ميليون تن

۸.۲

۹.۲

۱۰.۸

۱۱.۶

۱۲.۳

۸.۸

- نگهداري و استفاده بهينه از زيرساخت‌هاي موجود: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با به‌كارگيری تدابيری درباره بهسازی و اجرای روكش آسفالت گرم راه‌های شرياني كشور، عمليات درزگيري راههاي شرياني كشور، عمليات لكه‌گيري و روكشهاي حفاظتي راههاي شرياني كشور، مطالعه و تعميرات‌اساسي پل‌هاي بزرگ در راههاي شرياني كشور، احداث كنارگذر براي پل‌هاي بزرگ و تونل‌ها، ساماندهي مبادي ورودي و خروجي پاسگاه‌هاي پليس راه و ايست بازرسي، خط كشي گرم و سرد راهها، نگهداري روشنائي راه و تونل، نظارت بر نگهداری، بهسازی و بهره‌برداری آزادراه‌ها از راه‌هاي شرياني در سراسر كشور نگهداري نموده است.

اهداف كمي

واحد

سال پايه ۱۳۸۹

۱۳۹۰

۱۳۹۱

۱۳۹۲

۱۳۹۳

۹ماهه ۱۳۹۴

بهسازي و روكش آسفالت راه‌هاي شرياني

كيلومتر

۱۰۰۰۹

۵۰۰۰

۵۹۶۹

۵۱۸۸

۵۰۱۱

۴۲۰۳

رفع نقطه- مقطع- تقاطع پرحادثه

تعداد

۱۰۹۸

۱۰۰۴

۵۹۰

۶۴۸

۵۶۷

۵۱۸

راه اندازي و بهره‌برداري مراكز معاينه فني (تجمعي)

تعداد

۹۳

۱۰۶

۱۱۹

۱۳۱

۱۴۱

۱۴۱

بهره برداري از مجتمع هاي خدماتي رفاهي(تجمعي)

تعداد

۳۳۱

۴۰۴

۴۵۷

۴۸۲

۵۴۳

۵۸۲

- تهيه و بكارگيري سامانه‌هاي الكترونيكي در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای: شامل "سيستم بارنامه"٬ "سيستم مديريت و توسعه نرم افزارهاي  كارت هوشمند"سيستم كارت سلامت"٬ "سيستم صورت وضعيت"٬ "سيستم طرح جامع پايانه هاي مرزي"٬ "سيستم اضافه تناژ"٬ "سيستم شركت‌هاي حمل و نقل و تخلفات"٬ "مديريت ناوگان"٬ "سامانه تلفات پزشكي قانوني"٬ "سيستم ۱۰ % حمل كالا"٬ "سيستم راهنامه بر خط (‌CMR )"٬ "سيستم پروانه عبور بارهاي ترافيكي و شبكه پايه" "سامانه مديريت راهداري"٬ "سامانه مديريت اطلاعات ماشين آلات راهداري"٬ "پشتيباني از سيستم اتوماسيون اداري"٬ "خريد سامانه مديريت بودجه و نظارت بر پروژه ها"٬ "طرح آمارگيري مبدا و مقصد"٬ "مطالعات يكپارچه‌سازي و مديريت سامانه هاي هوشمند محور تهران -  بازرگان"٬ "سامانه نوسازي ناوگان"٬ "سيستم تلفات حوادث جاده‌اي  (تصادفات جاده‌اي)"٬ "سامانه جامع اطلاعات سوانح و حوادث حمل و نقلي" و "سيستم آموزش رانندگان" می‌شود./

نظر شما