شناسهٔ خبر: 19768 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جعفری مطرح کرد:

پادرمیانی «ریسباف» برای رونق گردشگری نصف جهان/ دوباره نصف جهان را بسازیم

حسین جعفری مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ابنیه تاریخی را انعکاسی از هویت این شهر تاریخی دانست و گفت: اغلب این آثار ارزشمند به دلیل نبود برنامه مشخص به حال خود رها شده‌اند اما خوشبختانه توجه دستگاه‌های مختلف به کارخانه تاریخی ریسباف سبب شد امیدها برای احیا و حفاظت آن زنده شود.

حسین جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان به دنبال احیای «شهرموزه» اصفهان است اظهار کرد: در این راستا طرح ویژه منطقه تاریخی مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران را داریم و با توجه به توافقی که بین مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، دکتر حناچی معاون معماری و شهرسازی، دکتر ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، دکتر طالبیان معاون میراث ‌فرهنگی سازمان ‌میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و مسوولان استانی شامل استاندار، رییس شورای اسلامی شهر، شهردار اصفهان و مسوولان محلی شامل مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل میراث فرهنگی و معاون شهرسازی شهرداری اصفهان انجام شده است قرار شد در شهر اصفهان با همکاری این سه دستگاه اقداماتی را به منظور بازآفرینی شهر اصفهان آغاز کنیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان درباره جزییات این اقدامات چنین توضیح داد: احیای منطقه ویژه تاریخی اصفهان یکی از برنامه‌هایی است که نیازمند مطالعاتی جامع در این منطقه است. با این طرح می‌توانیم اصفهان ادوار تاریخی گذشته را بیش از پیش معرفی کنیم که این معرفی به دو دوره‌ای که اصفهان پایتخت بوده یعنی دوره‌های صفویان و سلجوقیان و همینطور دوران قبل از آن یعنی آل بویه مربوط می‌شود.

وی افزود: برای ورود به این موضوع شعار «دوباره نصف جهان را بسازیم» برگزیده شد و پروژه‌های زیادی را تعریف کردیم. از آن جمله می‌توان به بهسازی ۲۳ کیلومتر محور تاریخی و فرهنگی اشاره کرد که شامل محورهای تاریخی فرهنگی جلفا، بیدآباد، جویباره، تخت‌فولاد می‌شود.

جعفری بر لزوم توجه همه دستگاه‌ها به بهسازی و احیای بافت تاریخی اصفهان تاکید کرد و گفت: بافت تاریخی شهر اصفهان از منظر کالبدی، اجتماعی و فرهنگی جایگاه ویژه‌ای در ادبیات شهرسازی سنتی ایران داراست که حدود ۵۰ درصد این محورها و عناصر اطراف آن‌ها نیز مرمت و احیا شده است.

وی افزود: از سوی دیگر به دنبال احیای میدان امام علی (ع) متعلق به دوران سلجوقی معروف به میدان کهنه یا میدان عتیق، احیای دولت‌خانه صفویه، پیاده‌راه‌سازی چهارباغ عباسی و احیای باغ هشت بهشت هستیم و نهایتا در این محور تاریخی و فرهنگی به کارخانه ارزشمندی به نام ریسباف می‌رسیم که تلاش داریم با همکاری سه دستگاه مختلف آن را به موزه منطقه‌ای تبدیل کنیم. در دهه‌های گذشته کارخانه‌های صنعتی متعددی در اصفهان ساخته شد که قطب صنعتی اصفهان را از قدیم شکل دادند اما متاسفانه امروز تعداد محدودی از آن‌ها باقی مانده است و باید بکوشیم آن تعداد از کارخانه‌ها که باقی مانده‌اند را حفظ کنیم.

جعفری در پاسخ به این سوال که «موقعیت مکانی مناسب ریسباف تا چه میزان می‌تواند در جذب گردشگر به این شهر موثر باشد؟» گفت: در اصفهان جاذبه‌های گردشگری فراوان و محور تاریخی فرهنگی ارزشمندی داریم اما از آنجا که در سال‌های گذشته برنامه‌ای برای بهره‌برداری از آن‌ها وجود نداشت نتوانستیم به شکلی مطلوب ار آنها استفاده کنیم.

وی اصفهان را یکی از مهمترین کانون‌های معماری اصفهان دانست که نشانه‌های آن حتی در کارخانه‌های صنعتی و قدیمی این شهر نیز بروز یافته است وادامه داد: بهره‌برداری از ریسباف می‌تواند جزیی از برنامه بازآفرینی شهری باشد و به عنوان حلقه واسطی عمل کند که گردشگران را به سمت این مسیر فرهنگی و تاریخی اصفهان بکشاند. ریسباف در چهارباغ بالا و نزدیک سی و سه پل قطعا می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در بخش گردشگری و احیای این محور بگذارد. در حقیقت احیای اثر ارزشمندی مانند ریسباف حرکتی است به سمت فعال شدن بیش از پیش زیرساخت‌های گردشگری در شهر اصفهان. اصفهان در قدیم جزو چند شهر تاریخی برتر جهان بوده و باید بار دیگر به جایگاه ارزشمند بین المللی خود بازگردد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: بسیاری از خانه‌های تاریخی اصفهان که انعکاسی از هویت این شهر تاریخی هستند و به ثبت ملی هم رسیده‌ به دلیل نبود برنامه مشخص به حال خود رها شده‌اند و نیازمند توجه دستگاه‌های مختلف هستند. خوشبختانه مسوولان توجه مناسبی نسبت به کارخانه ریسباف نشان داده‌اند و همکاری گروه‌های مختلف در نهایت منجر به تلاشی جمعی برای احیای آن شده است.

جعفری از شناسایی و تهیه بانک اطلاعاتی ۳۰۰ خانه تاریخی متعلق به دوره‌های سلجوقی، قاجاری و پهلوی در سطح شهر اصفهان خبر داد و گفت: برای تمامی این خانه‌ها شناسنامه‌ای نیز تهیه شده و تلاش داریم با هدف گسترش بحث گردشگری و اقامتی نسبت به احیای آن‌ها نیز اقدام کنیم که این موضوع نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف و خرد جمعی مسوولان و متخصصان خواهد بود؛ همان راهکاری که سبب شد کارخانه ریسباف اصفهان حفظ و در خاطره مردم اصفهان ماندگار شود.

 

نظر شما