شناسهٔ خبر: 208660 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

آغاز عملیات اجرایی باند دوم محور دهدشت–خیرآباد

بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور از آغاز عملیات اجرایی بخشی از بزرگراه دهدشت–خیرآباد و احداث تقاطع‌های سوق، دهدشت و دهدشت–بهبهان خبر داد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، هوشنگ بازوند معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در مراسم آغاز عملیات اجرایی بخشی از بزرگراه دهدشت–خیرآباد و احداث تقاطع‌های سوق، دهدشت و دهدشت–بهبهان گفت: این پروژه، تسهیل ارتباط استان‌های مرکزی و شمالی کشور با استان‌ها و بنادر جنوبی در استان کهگیلویه و بویر احمد را دنبال می‌کند.

بازوند محور دهدشت–خیرآباد را یکی از مسیرهای مهم و راهبردی جنوب‌غرب کشور عنوان کرد و گفت: اجرای باند دوم این محور نقش مؤثری در ارتقای ایمنی، کاهش زمان سفر و افزایش سرعت و ظرفیت ترافیکی در منطقه دارد. این طرح نه‌تنها موجب بهبود دسترسی شهرهای استان می‌شود، بلکه پیوندی حیاتی میان استان‌های مرکزی و شمالی کشور با بنادر جنوبی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی پروژه اظهار داشت: محور دهدشت–خیرآباد به طول ۴۸ کیلومتر در شهرستان‌های کهگیلویه و گچساران واقع شده و از تقاطع دهدشت–سوق تا تقاطع غیرهمسطح خیرآباد امتداد دارد. این مسیر از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی در استان است که با هدف تکمیل کریدورهای ارتباطی جنوب کشور اجرا می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره جزئیات فنی طرح گفت: پروژه شامل سه قطعه است؛ قطعه یک از خروجی دهدشت تا روستای کلکه‌برون به طول حدود ۱۶ کیلومتر در محدوده شهرستان کهگیلویه اجرا می‌شود، قطعه دو به طول ۱۲ کیلومتر از کلکه‌برون تا پل بزرگ پادوک در دست مطالعه تکمیلی است و قطعه سه نیز از پل بزرگ پادوک تا تقاطع غیرهمسطح خیرآباد به طول ۱۶ کیلومتر در شهرستان گچساران احداث خواهد شد.

بازوند در ادامه افزود: برای احداث باند دوم این محور ۴۸ کیلومتری، اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این پروژه شامل ۱۵ دستگاه پل خاص و بزرگ از جمله پل بزرگ پادوک، ۱۴ دستگاه دوربرگردان و بیش از ۱۶۰۰ متر دیوارسازی است که اجرای آن تحولی اساسی در زیرساخت حمل‌ونقل استان ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر تأثیرات اقتصادی و اجتماعی طرح گفت:اجرای باند دوم دهدشت–خیرآباد علاوه بر افزایش ایمنی تردد، موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش سوانح جاده‌ای و توسعه گردشگری استان خواهد شد. این محور با اتصال مناطق جنوبی به استان‌های مرکزی و شمالی، به‌عنوان یکی از حلقه‌های مهم شبکه حمل‌ونقل کشور عمل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: توسعه محورهای مواصلاتی در کهگیلویه و بویراحمد بخشی از سیاست کلان وزارت راه و شهرسازی در راستای تحقق افزایش توازن منطقه‌ای است. با اجرای این پروژه، زمینه برای رشد اقتصادی، تسهیل جابه‌جایی کالا و رونق ارتباطات اجتماعی در جنوب‌غرب کشور فراهم می‌شود.

بازوند با تأکید بر اینکه هدف اصلی اجرای پروژه‌های عمرانی باید ارتقای کیفیت زندگی مردم باشد، اظهار داشت: هر طرح توسعه‌ای زمانی ارزشمند است که برای مردم منطقه منفعت و رضایتمندی به همراه داشته باشد. در اجرای پروژه‌ها باید به گونه‌ای عمل شود که هیچ‌یک از ساکنان و کشاورزان منطقه متضرر نشوند و منافع عمومی و محلی در کنار یکدیگر حفظ شود.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۴ برای سومین بار به استان آمدم. در سفر قبلی حدود شش هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی تصویب شد و امروز خوشحالیم که عملیات اجرایی همان پروژه‌ها آغاز شده است. بی‌تردید ادامه این مسیر نیازمند همدلی، پیگیری و تلاش جمعی همه مسئولان استان است.