شناسهٔ خبر: 19821 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سفر به چهارگوشه ایران در نوروز

قلعه والی؛ محلی برای نمایش فرهنگ ایلامی/ موزه مردم‌شناسی ایلام تلفیقی از تمدن و فرهنگ

قلعه والی قلعه والی یکی از بناهای دوره قاجاریه در استان ایلام است که توسط غلامرضا خان والی در سال ۱۳۲۶ قمری روی تپه‌ای به نام «چغا میرگ» ساخته شده، این بنا به موزه باستان شناسی تبدیل شده است.

استان ایلام در غرب کشور دارای تمدن و تاریخی کهن در کشور ما است به طوری که وجود تپه علی کش در شهرستان دهلران نشان از تمدن ۹ هزار ساله در این استان دارد.

این استان به لحاظ تاریخی و آثار باستانی جزو استانهای مهم کشور محسوب می شود و بیشترین آثار استان از دوران ساسانی است که هر ساله مورد استقبال گردشگران نوروزی قرار می گیرد.

استان ایلام دارای قله های متعدد تاریخی از دوران های مختلف است که یکی از این قلعه ها، والی است. این قلعه امروز علاوه بر خود اثر به موزه مردم شناسی استان تبدیل شده و تلفیقی از تمدن و فرهنگ را به نمایش گذاشته است.

یکی از مهمترین آثار تاریخی و فرهنگی استان ایلام قلعه والی است چراکه این اثر مهم چند سالی به موزه مردم شناسی نیز تبدیل شده است. قلعه والی یکی از بناهای دوره قاجاریه در استان ایلام است که توسط غلامرضا خان والی در سال ۱۳۲۶ قمری روی تپه‌ای به نام چغا میرگ ساخته شده است.

این بنا دارای قسمت‌های متعدد چون حرم سرا، قسمت شاهنشین، اتاق آیینه و زندان در زیر زمین است و  مساحت کل قلعه بیش از چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع است. قلعه دارای سه در ورودی در قسمت شرق - غرب و جنوب است که در اصلی در قسمت جنوبی است و دیگر درها خصوصی بوده و مصالح به کار رفته در معماری قلعه شامل سنگ، آجر، گچ، کاشی و‌ چوب است.

قلعه والی دارای ۲۰ اتاق بزرگ، پنج اتاق کوچک، چهار ایوان و دو تراس کوچک در ضلع جنوبی است.

نظر شما