به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، دومین نشست صمیمی اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، به منظور بررسی مشکلات حمل بار و دستیابی به راهکارهای مناسب، سه شنبه ۳ تیرماه در ساختمان مرکزی شهدای راه آهن برگزار شد.
در این نشست که معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن و عضو هیئت مدیره و معاون سازمان بنادر و دریانوردی حضور داشتند، مدیرعامل راه آهن ضمن قدردانی از حمایت های انجام شده از بخش ریلی گفت: با وجود اینکه در برنامه های توسعه کشور، سهم بار ریلی از کل بار کشور ۳۰ درصد در نظر گرفته شده اما این میزان طی دهه های گذشته بین ۹ تا ۱۳ درصد متغیر بوده است.
وی افزود: لازمه رسیدن به تکلیف درنظر گرفته شده برای راهآهن در برنامه های توسعه، فراهم کردن مقدمات و عزم جدی بین دستگاه های مختلف است.
ذاکری همچنین درباره سهم بار ریلی از بنادر کشور گفت: خوشبختانه رسیدن به ظرفیت ۲۵ درصدی از بار موجود در بنادر در مجلس مصوب شده است که با امضای تفاهم نامه بین شرکت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی، امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سهم راه آهن از بار موجود در بنادری همچون امیرآباد و کاسپین قابل قبول نیست تصریح کرد: وجود الزامات قانونی برای صاحبان دولتی بار میتواند منجر به افزایش سهم راه آهن از کل بار کشور شود.
به گفته ذاکری، استفاده از ظرفیتهای موجود در بخشهای مختلف کشور، اصلاح فرایندها و پرهیز از نگاه جزیرهای و بخشی، از دیگر مواردی است که میتواند در افزایش سهم ریلی بار کشور موثر باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عبور راه آهن از بحران کمبود ناوگان در سال گذشته، افزود: اکنون تعداد لکوموتیوهای آماده به کار از ۴۸۹ دستگاه در مرداد و شهریور سال گذشته، به ۵۵۵ دستگاه رسیده است و در حال حاضر نیز در صدد اخذ چند مجوز از دولت به منظور تامین ناوگان ریلی هستیم.
وی با بیان اینکه تا رسیدن به افق ۳۰ درصد حمل ریلی بار کل کشور، فاصله زیادی داریم گفت: هدفگذاری راه آهن در سال جاری حمل ۵۴ میلیون تن بار داخلی و بین المللی است که امیدواریم با انسجام تیمی و فراهم کردن مقدمات به این برنامه دست یابیم.
مصرف ۴ تا ۷ برابری سوخت در حمل جاده ای نسبت به راه آهن
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه میزان مصرف سوخت در حمل و نقل جاده ای ۴ تا ۷ برابر حمل و نقل ریلی است گفت: این در حالی است که با انتقال بار از جاده به روی ریل، صرفه جویی قابل توجهی رخ می دهد.
محمدرضا رضایی، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بندر ذخیره گاه نیست بلکه محل عبور کالاست گفت: بار باید به سرعت از بنادر کشور به پس کرانه ها و بنادر خشک مانند مطهری و آپرین منتقل و تخلیه شود و شبکه کامیونی حمل بار نیز دو سربار شود تا راندمان جابجایی حمل بار افزایش یابد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با قدردانی از عملکرد فعالین حوزه حمل و نقل کشور بویژه کارکنان شرکت راه آهن گفت: وجود فرماندهی واحد در بنادر ضروری است تا کالاهایی که به کشور وارد میشود بلادرنگ ترخیص و حمل شود.