شناسهٔ خبر: 19862 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

عملکرد بنادر ایران در ۹ ماه نخست ۹۴/ بیشترین میزان سرمایه‌گذاری بندری در یک دهه اخیر/ افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر در بنادر ایران/جزییات پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای بندرهای ایران

بندر شهید رجایی ظرفیت اسمی بنادر تجاری ایران در ۹ ماه نخست سال ۹۴ از ۲۰۰ میلیون تن در سال ۹۳  به ۲۰۷ میلیون تن افزایش یافت. همچنین ظرفیت جابه‌جایی مسافر در بنادر ایران افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر و دریانوردی  به عنوان سازمانی وابسته به وزارت راه و شهرسازی، متولی حمل و نقل دریایی و مرجع قانونی دریایی كشور است و نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی دریایی را بر عهده دارد.

سازمان بنادر و دریانوردی با در اختیار داشتن ۱۱ بندر اصلی تجاری در عملیات دریایی و بندری و  ۱۸۳ بندر چندمنظوره كوچك در حاشیه سواحل شمالی و جنوبی كشور، سالانه بیش از ۸۶% از كالاهای تجارت خارجی كشور را از طریق پایانه‌های دریایی راهبری می‌کند.

بهبود شاخص های كلان اقتصادی

وابستگی اقتصاد كشور به حمل و نقل دریایی كه عبارت از درصد ارزش کالای حمل شده از طریق دریا به تولید ناخالص داخلی كشور است، در ۹ ماه نخست سال ۹۴ حدود ۴۵%  بود.

سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در اراضی و ترمینال‌های بنادر كشور در ۹ ماه نخست سال ۹۴ بالغ بر ۲۷.۹۳۲ میلیارد ریال در قالب ۳۶ قرارداد است كه بیش از ۴۰% ‌كل سرمایه گذاری بخش غیردولتی در بنادر را تشكیل می‌دهد.

همچنین افزون بر ۳۲۷۹ میلیارد ریال در زیرساخت‌ها اعم از بناها، تاسیسات و تجهیزات بنادر از سوی سازمان سرمایه‌گذاری شده است.

اما در مجموع طی ۹ ماه نخست سال پیش ۴۵.۸۷۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری توسط سازمان بنادر و دریانوردی (دولت) و ۶۷.۳۱۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری توسط بخش غیردولتی در بنادر ایران صورت گرفت که از سال ۸۵ تا کنون بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در بنادر کشور بوده است و در مجموع ۱۱۳.۱۸۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری دولتی و غیردولتی در بنادر ایران را شامل میشود.

عملكرد متغیرهای كلیدی و شاخص‌های مهم

ردیف

عنوان هدف

واحد

۱۳۹۲

۱۳۹۳

برنامه ۱۳۹۴

عملكرد ۹ ماهه ۱۳۹۴

منابع مالی (اعتبارات) هزینه شده (میلیارد ریال)

جمع

منابع داخلی

۱

افزایش ظرفیت اسمی بنادر تجاری

میلیون تن

۱۹۰

۲۰۰

۲۱۰

۲۰۷

۱۸۴۲

۱۸۴۲

۲

افزایش ظرفیت کانتینری بنادر تجاری

هزارTEU

۴۸۳۰

۴۸۵۵

۴۸۶۰

۴۸۵۵

۳۲۱

۳۲۱

۳

افزایش ظرفیت جابجایی مسافردر بنادر تجاری

هزارنفر

۱۵۵۰۰

۱۷۵۰۰

۱۸۵۰۰

۱۸۲۰۰

۲۰۹

۲۰۹

۴

ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی در آبراه های تحت حاكمیت كشور، بنادر و ناوگان تحت پرچم به میزان ۳۰%

درصد

۱۷.۸

۲۳.۸

۳۰

۲۸.۵

۳۷۱

۳۷۱

عملكرد شاخص‌های مهم عملیات دریایی و بندری- ۹ ماهه

ردیف

فعالیت

واحد

۱۳۹۳

۱۳۹۴

درصد تغییر

۱

تخلیه و بارگیری نفتی و غیر نفتی

میلیون تن

۱۰۹

۹۸

۱۰-

۲

تخلیه و بارگیری غیر نفتی

میلیون تن

۷۶

۶۴

۱۶-

۳

صادرات غیر نفتی

میلیون تن

۳۱

۲۸

۱۰-

۴

ترانزیت نفتی و غیرنفتی

میلیون تن

۸

۷

۱۳-

۵

كاپوتاژ و ترانشیپ غیر نفتی

میلیون تن

۸

۶

۲۵-

۶

تخلیه و بارگیری نفتی(در بنادر تجاری)

میلیون تن

۳۳

۳۴

۳

۷

تخلیه و بارگیری كانتینر

هزار TEU

۱۸۲۷

۱۵۵۴

۱۵-

۸

شناورهای ورودی بالای هزار تن

فروند

۷۰۳۷

۷۲۳۵

۳

۹

جابجایی مسافر

میلیون نفر

۱۲

۱۱.۵

۴-

۱۰

زمان انتظار كشتیهای غیرنفتی

روز بر كشتی

۲.۲

۱.۸

۱۸-

طرح توسعه بندر شهید رجایی

فاز۲ بندر شهید رجایی:

  • هدف فاز ۲: افزایش ظرفیت کانتینری از ۳ میلیون به ۶ میلیون TEU
  • حجم سرمایه‌گذاری: ۴۵۰ میلیون دلار
  • پیشرفت فیزیكی: ۹۰ درصد

فاز ۳ بندر شهید رجایی:

  • هدف فاز ۳: افزایش ظرفیت کانتینری به ۸ میلیون TEU
  • حجم سرمایه‌گذاری: ۲۵۰ میلیون دلار
  • پیشرفت فیزیكی: ۷ درصد

طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار

  • هدف فاز ۱: افزایش ظرفیت بندر از ۲ به ۸ میلیون تن
  • حجم سرمایه‌گذاری: ۴۰۰ میلیون دلار
  • پیشرفت فیزیكی: ۶۳%

طرح توسعه بندر انزلی

  • هدف: افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری به ۱۷ میلیون تن
  • حجم سرمایه‌گذاری: ۳۵۰ میلیون دلار

طرح ساماندهی بندر امیرآباد

  • هدف: افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری به ۱۱ میلیون تن
  • حجم سرمایه‌گذاری: ۲۰۰ میلیون دلار

طرح احداث موج شكن بنادر چند منظوره در سواحل جنوب كشور

  • هدف: احداث موج شكن در ۴۹ نقطه در سواحل جنوب كشور
  • حجم سرمایه‌گذاری: ۴۵۰۰ میلیارد ریال
  • پیشرفت فیزیكی: ۸۹%

لایروبی کانال دسترسی بندر در اروند رود

  • هدف: تامین عمق مناسب برای تردد کشتی‌های بزرگتر بالغ بر ۲۵میلیون مترمكعب

حجم سرمایه‌گذاری: ۴۶۰ میلیون دلار

اما یکی از طرح‌های مهم در دست اجرا در حوزه بنادر و دریانوردی تکمیل فاز ۲ و ۳ طرح توسعه بندر شهید رجایی که هدف از اجرای فاز دوم این بندر افزایش ظرفیت کانتینری از ۳ میلیون به ۶ میلیون TEU با سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیون دلار و هدف از اجرای فاز سوم نیز افزایش ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به ۸ میلیون TEU با سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون دلار است که تاکنون فاز دوم این بندر ۹۰ درصد و فاز سوم این بندر نیز ۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.  

 

نظر شما