به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان با گستره وسیع و موقعیت جغرافیایی منحصربهفرد، از گذشتههای دور همواره بهعنوان یکی از مهمترین گذرگاههای ارتباطی و تجاری در منطقه جنوب شرق ایران شناخته شده است.
این استان تاریخی که بخشی از مسیر بزرگ و باستانی جاده ابریشم بوده است، امروز نیز با برخورداری از موقعیت راهبردی در همسایگی مرزهای طولانی با کشورهای افغانستان و پاکستان و دسترسی مستقیم به سواحل مکران در دریای عمان، بهعنوان یکی از کانونهای اصلی ترانزیت کالا و تجارت منطقهای مطرح است.
از سوی دیگر با وجود مرزهای گسترده استان تقویت و توسعه شبکههای جادهای در این مناطق میتواند نقش موثری در بهبود امنیت، کاهش هزینههای حمل و نقل، تسریع فرآیندهای ترانزیتی و ارتقاء رفاه ساکنان محلی داشته باشد. جاده ابریشم تاریخی نه تنها مسیر مبادلات فرهنگی و اقتصادی بوده، بلکه بستری برای تبادل دانش، فناوری و تمدنها به شمار میرفته است، امروزه با توجه به سیاستهای توسعه محور کشور و برنامههای منطقهای مانند پروژههای راهبردی توسعه سواحل مکران، سیستان و بلوچستان نقشی کلیدی در ترانزیت کالاهای داخلی و بینالمللی ایفا میکند و ظرفیت بالایی برای رشد تجارت مرزی و رونق اقتصادی دارد.
همچنین سواحل مکران با برخورداری از بنادر استراتژیکی همچون چابهار بهعنوان دروازه طلایی دسترسی ایران به آبهای آزاد و بازارهای جهانی، اهمیت خاصی در برنامههای توسعه اقتصادی و لجستیکی کشور دارد که توسعه زیرساختهای حمل و نقل جادهای در استان زمینهساز ارتباط بهتر مناطق داخلی با این بنادر استراتژیک و افزایش سهم استان در اقتصاد ملی و منطقهای خواهد بود.
بنابراین پروژههای راهسازی گسترده در شمال سیستان و بلوچستان، نه تنها مسیرهایی برای جابهجایی خودرو و کالا هستند، بلکه بسترهای اصلی توسعه پایدار، بهبود شرایط معیشتی مردم، ارتقاء امنیت منطقهای و گسترش فعالیتهای تجاری و ترانزیتی محسوب میشوند و با پیشرفت این پروژهها، استان به نقطه تلاقی توسعه، امنیت و رفاه تبدیل خواهد شد و نقشی تعیینکننده در تحقق اهداف کلان کشور در حوزه تجارت خارجی و همکاریهای منطقهای ایفا خواهد کرد.
روایت راهسازی بیوقفه در شمال سیستان و بلوچستان؛ از خاک تا ترانزیت
در دل سرزمین پهناور سیستان و بلوچستان، جایی که جادهها نه فقط راههایی برای عبور، که شریانهای حیاتی توسعهاند، امروز روایت تازهای در حال شکلگیری است، روایتی که از میان طوفان شن، گرمای سوزان، محرومیت تاریخی نشان از ارادهای فراتر از وعده و نقشه دارد.
در شمال این استان، جایی که بسیاری از جادهها سالها تک بانده بودند اکنون حرکت شتابان رو به توسعه شنیده میشود، ساخت ۲۴۷ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، در قالب ۱۶ کارگاه راهسازی فعال، قصهای است از همت، مسئولیت و نگاه بلند به توسعهای پایدار که از دل خاک بلند شده است.
۱۶ کارگاه، ۱۶ نقطه امید
در گستره وسیع شمال سیستان و بلوچستان این ۱۶ کارگاه فعال همچون ۱۶ مشعل امید، پراکنده شدهاند، از محور زاهدان- بیرجند گرفته تا راههای مرزی سراوان که به شهرهای مهم این استان متصل میشوند، هر یک از این کارگاهها بخشی از پروژه بزرگتری هستند که هدف آن اتصال نقاط پراکنده جغرافیا،کاهش فواصل زمانی، ایجاد بستر برای رشد اقتصاد مرزی و افزایش امنیت ترانزیتی است.
کار در این کارگاهها متوقف نمیشود؛ حتی زمانی که گرمای هوا به بیش از ۵۰ درجه میرسد، یا بادهای ۱۲۰ روزه شن را به چادرها و ماشینآلات میکوبند. در برخی نواحی، کارگران صبحها با روشن شدن اولین نور، پیش از بالا آمدن کامل خورشید، مشغول به کار میشوند تا از زمان نهایت بهره را ببرند.
فراتر از راه؛ توسعهای با افق بلند
بزرگراهها و راههای اصلی، تنها مسیرهایی برای عبور خودروها نیستند. در شمال سیستان و بلوچستان، این مسیرها کانالهایی برای انتقال امید و سرمایه اند یکی از مهمترین آثار این پروژهها، تسهیل ترانزیت کالا در مسیرهای بینالمللی، بهویژه از مرزهای افغانستان و پاکستان است.
هر کیلومتر جادهای که ساخته میشود، میتواند صدها میلیون تومان در کاهش هزینه حمل و نقل، کاهش تلفات جادهای و افزایش سرعت تجارت صرفهجویی به همراه داشته باشد.
در روزگاری که برخی از پروژههای عمرانی شاید با با وقفه مواجه باشند، روایت ساخت ۲۴۷ کیلومتر راه در یکی از سختترین جغرافیای ایران داستانی از اراده، خدمت و باور به توسعه است، شمال سیستان و بلوچستان، با تمام دشواریهایش امروز به بستری برای تجربههای نو در اجرای جادههای توسعهمحور تبدیل شده است.
و این تنها آغاز مسیر است راههایی که امروز با همت شبانهروزی اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در دل کویر کشیده میشوند، فردا به شاهراههایی برای شکوفایی اقتصادی، رفاه اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی در استان تبدیل خواهند شد.
راهها ادامه دارند… چون ارادهای که آنها را میسازد، ایستادن نمیداند.
تلاش بی وقفه برای ساخت ۲۴۷ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در شمال سیستان و بلوچستان
مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از تلاش بی وقفه برای ساخت و تکمیل ۲۴۷ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در قالب ۱۶ کارگاه راهسازی در محدوده تحت پوشش این اداره کل در شمال استان خبر داد.
مهدی پارسی گفت: اداره کل راه و شهرسازی شمال استان با عزمی راسخ برای خدمت به مردم شریف استان حتی در دوران تجاوز دشمن به کشور بی وقفه ساخت پروژه های عمرانی را در دستور کار ویژه قرار داد تا با بهره برداری از بخش قابل توجهی از این طرح ها تا پایان سال جاری وضعیت ترانزیت، رشد تجارت مرزی، ارتقاء امنیت جادهای و رفاه ساکنان مناطق مختلف استان بهبود یابد.
وی تاکید کرد: همچنین با اقدامات و توسعه هر چه سریعتر شبکه بزرگراهها زمینه اتصال بهتر بازارچههای مرزی، پایانههای تجاری، مناطق ویژه اقتصادی و مراکز تولیدی فراهم میشود که این امر نقش بسزایی در رشد صادرات، توزیع متوازن کالا و افزایش تعاملات منطقهای دارد و افزون بر این بزرگراهها شرایط بهتری را برای گردشگری، آموزش، درمان و خدمات عمومی در اختیار مردم استان قرار میدهند و باعث افزایش آرامش روانی و امید اجتماعی خواهند شد.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با قدردانی از شرکت های راهسازی و کارگرانی که در این شرایط دشوار کشور جانانه ایثار کردند، گفت: این اداره کل با همه مشکلات در تلاش برای جبران عقب ماندگی های گذشته تکمیل شبکه بزرگراهی استان است، بطوریکه امید می رود در این دولت با حمایت های مسئولان استانی و ملی پروژه های راهسازی به عنوان زیربنای توسعه استان به اتمام برسد.
پارسی تاکید کرد: این ادارهکل به تعهدی که به مردم داده پایبند بوده و با همه توان و تلاش سعی دارد عقب ماندگی تاریخی استان را در حوزه بزرگراهها جبران کند.