شناسهٔ خبر: 19968 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

ایجاد رغبت در سرمایه‌گذاران بخشی از زیرساخت‌های مهم حوزه اقتصاد مقامتی است/ دولت یازدهم بسترسازی خوبی برای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی صورت داده است

رمضانعلی سبحانی‌فر سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم بسترسازی خوبی برای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی صورت داده است، گفت: اقتصاد زیرزمینی و غیرشفاف مهمترین چالش در برابر تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی، رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه وجود این ناهنجاری‌ها در اقتصاد ایران، آسیب‌های جدی به کشور وارد کرده است، افزود: دولت یازدهم و مجلس شورای اسلامی تلاش زیادی را برای از بین بردن ریشه های اقتصاد زیرزمینی، غیرشفاف و فساد مالی کرده‌اند.

منتخب مردم سبزوار در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نابودی ریشه‌های این آفت‌های اقتصادی نیازمند ایجاد ساختارهای مناسب در کشور است، افزود: در همین راستا قوانین زیادی از سوی مجلس برای برخورد با این آفت‌های اقتصاد مصوب شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم بسترسازی خوبی برای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی صورت داده، عنوان کرد: متاسفانه یکی از مهمترین چالش های پیش روی اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی در کشور، اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه‌ها بود که سبب ایجاد بی‌ثباتی، نابسامانی و متوقف شدن چرخ تولید در کشور شد.

سبحانی فر با اشاره به اینکه دولت با همراهی مجلس همه تلاش خود را صرف نجات اقتصاد کشور، به چرخش درآوردن چرخ‌های تولید و خروج کشور از رکود و تورم کرد، ادامه داد: ساماندهی این بخش‌ها سبب شده تا بازار اقتصادی کشور دارای ثبات شود و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به سرمایه گذاری در کشور اطمینان کنند.

وی افزود: همین ثبات اقتصادی و ایجاد رغبت در سرمایه گذاران بخشی از زیر ساخت‌های مهم حوزه اقتصاد مقامتی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یکی از اهداف مهم برنامه اقتصاد مقاومتی را افزایش میزان تولید با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی داخلی خواند و افزود: باید بستر مناسب برای نوسازی و بهسازی بخش صنعت کشور فراهم شود تا تولیدکنندگان بتوانند از تمام ظرفیت‌های لازم برای افزایش تولیدات داخلی استفاده کنند.

سبحانی فر ادامه داد: تولید کنندگان ما ظرفیت و توان لازم برای صادرات محصولات خود به خارج از کشور را نیز دارند که این امر سبب ایجاد بازارهای رقابتی در حوزه صادرات می‌شود. وی با اشاره اینکه موضوع اقتصاد مقاومتی در کشور امروز تبدیل به یک گفتمان در ادبیات اقتصادی ما شده است، گفت: نامگذاری سال جاری به یک شعار اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری نشان از اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی و اثرات این برنامه راهبردی در اقتصاد ایران دارد.

وی با بیان اینکه امروز موضوع اقتصاد تبدیل به یک ابزار در دست دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران شده است، افزود: کارهای زیادی برای عملیاتی شدن برنامه اقتصاد مقاومتی از سوی مجلس و دولت در این زمینه صورت گرفته که توانسته بستری مناسبی را برای اجرای این کار ایجاد کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود این اقدامات باز هم باید کارهای بیشتری را با کمک مجلس، دولت و مردم انجام دهیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را پویا، مقاوم و بدون وابستگی کنیم.

وی با بیان اینکه برای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی در کشور باید ضمن شناسایی ظرفیت‌های داخلی به موضوع چالش‌ها و موانع اجرای این برنامه نیز توجه داشت، تصریح کرد: از چالش‌های مهم در این زمینه می توان به نبود قانونی مناسب برای ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی اشاره کرد.

سبحانی فر افزود: فقدان توجه به موسسات فناور در حوزه اقتصاد، نبود ارتباط نظام‌مند بین قوانین اقتصادی ما با قوانین اقتصادی دیگر کشورها، ناهمگونی قوانین مالیاتی و بانکی ما با سایر کشورها و نبود شعب بانکی سایر کشورها در ایران و شعب بانک‌های ایرانی در خارج از کشور از این چالش‌ها است.

وی توان پایین نظام بانکی کشور در عاملیت اجرای طرحهای بزرگ صنعتی و زیرساختی با همراهی سرمایه گذاران خارجی، نامناسب بودن فضای کسب و کار، پایین بودن کیفیت برخی از محصولات داخلی و وجود برخی قوانین و مقررات آسیب زننده در اقتصاد کشور را از دیگر این چالش‌ها برشمرد.

سبحانی فر ادامه داد: هدف دشمن وابسته کردن اقتصاد ایران به خود و صنایع در اختیار است که با اجرای درست برنامه اقتصاد مقاومتی مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری این راه بسته می‌شود.

سبزوار در ۲۳۷ کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.

نظر شما