شناسهٔ خبر: 20045 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

کارخانه‌ای در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

بازسازی خانه صالحان جلوه‌ای از پاسداری هویت شهری همدان است

مدرسه صالحان نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بازسازی خانه صالحان را جلوه‌ای از پاسداری هویت شهری همدان خواند و گفت: حفظ بناهای با قدمت همچون خانه صالحان و تبدیل چنین مکان‌هایی به محل رجوع مردم، شایسته تقدیر است.

ابراهیم کارخانه‌ای در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه چنانچه زندگی به بافت‌های تاریخی بازگردد٬ این بافت‌ها به بخشی از زندگی شهری تبدیل خواهند شد گفت: بازگردادن زندگی به بافت‌های تاریخی به مفهوم بازگشت به ارزش‌های ایرانی-اسلامی و تطبیق آن با زندگی جدید است. متأسفانه در کشورما به این مساله آنگونه که باید توجه نشده است، حال آنکه بناهای تاریخی نمادی از پایه‌های غنی فرهنگی و ساخت و سازهای مبتنی بر اعتقادات ایرانی-اسلامی٬ آداب و سنن و تمدن شهری ایران هستند.

وی افزود: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با هدف حفظ بنای تاریخی٬ خانه صالحان واقع در محله کلپای شهر همدان را تملک کرد تا برنامه بازآفرینی و احیای این مکان را عملیاتی کند. احیای بافت‌های تاریخی ضرورت دارد و اندیشه بازگرداندن بافت‌های تاریخی به زندگی جدید٬ به مفهوم بازتولید فرهنگ بومی٬ اسلامی و ایرانی است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حفظ فرهنگ و آداب و سنن ملت در قالب بناهای فیزیکی نماد هویت و فرهنگ و اصالت آن ملت است و به همان اندازه ارزشمند محسوب می‌شود. حیات ملی و فرهنگی ملت‌هایی که ریشه در فرهنگ دینی و آداب و سنن ارزشمند و پایدار دارند، در گرو حفظ این هویت است؛ خصوصا هویتی که ریشه در دین و اعتقادات آن ملت داشته باشد.

وی با بیان اینکه حفظ فرهنگ و پیشنیه تاریخی ملت در قالب مرمت و بازسازی بناهای با قدمت همچون خانه صالحان در واقع جلوه‌ای از پاسداری هویت شهری است افزود: برخی کشورها که ریشه فرهنگی و تاریخی محکمی ندارند سعی می‌کنند به هر طریق ممکن حتی در قالب ساخت و ساز٬ یک فرهنگ مبتنی بر هویت مشخص را برای خود سازماندهی کنند حال آنکه کشور ما در همه ابعاد عقیدتی٬ فرهنگی و سیاسی٬ تاریخی و باستانی ریشه‌های خیلی مستحکمی دارد و این مساله وظیفه نهادهای مربوط را سنگین‌تر می‌کند.

کارخانه‌ای یادآور شد: با وجودی که تحولات اساسی و بنیادی در معادلات فرهنگی و سیاسی جهان به وجود آمده است شاهد هستیم که آنها توانستند هویت فرهنگی خودشان را در قالب ساخت و سازهای نوین حفظ کنند و وقتی وارد آن شهرها می‌شویم٬ مجموعه ساختمان‌ها یک پیام مشخص را به ما می‌دهد که نماد هویت تاریخی و اعتقادی مردم آن شهرها است.

وی افزود: متأسفانه رویکرد جدید در عرصه ساخت و ساز که هویت مشخص و پیام مشخصی را به بیننده نمی‌دهد در جای جای کشور دیده می‌شود. از وظایف اساسی وزارت راه و شهرسازی حفظ همین هویت‌های تاریخی و دینی است که در قالب یک برنامه هدفمند نوسازی بافت‌های فرسوده می‌تواند شکل بگیرد و به مرور احیاگر آن هویت و اصالت دینی و اعتقادی و تاریخی ما باشد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حفظ بناهای با قدمت همچون خانه صالحان و تبدیل آن اماکن به محل رجوع مردم شایسته تقدیر است گفت: هر حرکت دیگری هم با همین رویکرد در راستای حفظ هویت فرهنگی٬ تاریخی و باستانی کشور انجام شود حتما مورد استقبال مردم همدان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: رویکرد روح حاکم بر بهسازی بافت‌های فرسوده باید بازآفرینی هویت شهری باشد یعنی بافت‌های تاریخی موجود در این محله‌ها که از پیشینیان به یادگار ماندند از سرمایه‌های اقتصادی٬ اجتماعی و فرهنگی مردم یک شهر محسوب می‌شوند بنابراین در بهسازی بافت‌های فرسوده باید به این مساله توجه ویژه شود.

کارخانه‌ای تأکید کرد: مردم نسبت به ابنیه‌های با قدمت حس تعلق تاریخی دارند و احیای آنها علاوه‌بر اینکه از نظر رونق اقتصاد شهری موثر است از نظر فرهنگی هم در راستای سیاست‌های ملی تعریف می‌شود./

نظر شما